اعتراض شدید ایران به موضع جدید کاخ سفید

رضا نجفی سفیر و نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ارسال نامه‌ای به مدیرکل آژانس رسما نسبت به اظهارات غیر مسئولانه سخنگوی کاخ سفید اعتراض و از سوء استفاده احتمالی و یا درز اطلاعات از آژانس به بیرون هشدار داد.

سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید جاش ارنست در تاریخ ۱۷ جولای با تکرار تهدید نخ‌نما شده انتخاب نظامی، مدعی شده بود که مقامات نظامی آمریکا یا اسرائیل با کسب اطلاعات از بازرسی‌های آژانس در سال‌های اجرای برجام توانایی‌های خود را بهبود می‌بخشند.

در نامه ارسالی اعلام شده است که این گونه بیانیه‌ها نقض تعهدات عام الشمول دولت ها در عدم تهدید یا استفاده از زور طبق منشور ملل متحد بوده و در زمانی که برجام به تازگی به صورت موفقیت آمیزی نهایی شده، چنین اظهاراتی به شدت اصول اساسی لازمه اجرای برجام که به زودی آغاز می‌شود را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

این اظهارات نقش آژانس طبق برجام را به مخاطره می‌اندازد، زیرا از آژانس خواسته شده در اجرای اقدامات شفاف سازی، برای حفظ اسرار تجاری، فنی، صنعتی و سایر اطلاعات محرمانه که به دست می‌آورد هرگونه احتیاط لازم را در پیش گیرد.

در ادامه نامه آمده است که بیانیه ذکر شده و اطلاعات اشاره شده در آن، تنها با نقض فاحش اصل محرمانگی اطلاعات پادمانی و به ویژه نقض صریح مقررات اساسنامه آژانس میسر خواهد شد، زیرا طبق  ماده ۷ اساسنامه، مدیرکل و کارمندان آژانس در انجام وظایفشان نباید از هیچ منبعی خارج از آژانس دستور بگیرند و نباید هیچگونه اسرار صنعتی یا اطلاعات محرمانه‌ای که به دلیل اشتغال در آژانس کسب می‌کنند را افشا کنند. دولت‌های عضو هم طبق همین ماده اساسنامه متعهدند که به دنبال اعمال نفوذ بر مدیرکل و آژانس نباشند.

در نامه نماینده ایران اعلام شده که با یادآوری مواردی در گذشته که به واسطه نشت اطلاعات بسیار محرمانه جمهوری اسلامی ایران توسط بازرسان آژانس، امنیت ملی ایران عمیقا تهدید شده و با یاد آوری ترور و شهادت دانشمندان هسته‌ای ایران و خرابکاری‌های صنعتی، برای آژانس مطلقا ضروری است که با اتخاذ اقدامات فوری اینگونه سوء استفاده‌ها را، که اعتبار آژانس را تحت الشعاع قرار داده و صدمات جبران ناپذیری بر بی طرفی آژانس در رابطه با فعالیت‌هایش به خصوص در ایران وارد می‌کند، قویا رد کند.

جمهوری اسلامی ایران به شدت علیه هر تلاشی برای کسب اطلاعات محرمانه‌اش هشدار می‌دهد و مانند هر کشور دیگر اجازه نخواهد داد امنیت ملی و ایمنی شهروندانش به هر شکلی مورد مصالحه قرار گیرد.

در پایان نماینده کشورمان در این نامه اعلام کرده است که ایران به دقت رعایت اطلاعات محرمانه را در طول اجرای برجام تحت نظر می‌گیرد و طبق آن اقدام خواهد کرد. انتظار ایران این است که آژانس بیانیه مزبور را محکوم کرده و در اجرای مسئولیت اساسی‌اش برای پایبندی به اصل محرمانگی اطلاعات مرتبط با اجرای پادمان در ایران و وظایفش طبق برجام، اقدامات مناسبی را اتخاذ کند.

نوشته اعتراض شدید ایران به موضع جدید کاخ سفید اولین بار در اخبار روز ایران پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.