افزایش تولید گوشت مرغ به ۲ میلیون و ۳۵۰ تن در سال


افزایش تولید گوشت مرغ به ۲ میلیون و ۳۵۰ تن در سال

۰۹:۴۴ (دوشنبه ۲۶ تیر )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

یک تولید‌کننده محصولات دامی و طیور گفت: تولید گوشت مرغ در برنامه پنجم توسعه به ۲ میلیون و ۳۵۰ تن در سال افزایش خواهد یافت.

حسین طاهری در حاشیه هشتمین نمایشگاه دامپروری مشهد،با اشاره به اهمیت صنعت دام و طیور در اقتصاد کشور اظهار کرد: در حال حاضر ۸/۱ میلیون تن گوشت مرغ درکشور تولید می‌شود که این رقم تا زمان برنامه پنجم توسعه باید به ۲ میلیون ۳۵۰ تن در سال افزایش یابد و برای این کار به بیش از یک میلیارد و ۱۰۰میلیون جوجه در سال نیاز است.

مشاور ارشد شرکت مزرعه نمونه به عنوان نماینده انحصاری جوجه،نژاد هوبارد در ادامه گفت: نژادهای مختلفی از جمله آرین، آربراکر، لهمن و راس به کشور وارد شد که در حال حاضر نژاد راس ،نژاد قالب در کشور بوده و حدود ۶۵ درصد مرغ تولیدی در کشور از این نوع نژاد هستند.

وی افزود: اصلاح این نژاد‌ها مشکلاتی از جمله افزایش مرگ و میر را به دنبال خواهد داشت ،از این‌رو با انجام تحقیقات عملیاتی و مطالعات کتابخانه‌ای، نژاد جدیدی به نام (HOBARD F15) وارد کشور شده است.

طاهری گفت: بر اساس مطالعات انجام شده به دلیل صرفه اقتصادی نژاد هوبارد، در حال حاضر اکثر کشورها به‌ویژه روسیه، اوکراین، چین، کره و ژاپن از آن به عنوان نژادی قالب استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به جثه نسبتا کوچک این نژاد اظهار کرد: این مسئله سب می‌شود تا جوجه‌ها به را حتی در سیستم قفس قابل پرورش باشند و در فضای محدود از آن بهره‌برداری کرد.

مشاور ارشد شرکت مزرعه نمونه همچنین در خصوص رشد این نژاد گفت: منحنی رشد نژاد هوبارد خطی بوده و به صورت یکنواخت پیش می رود و به همین دلیل پرورش این نژاد امری ساده است در حالی‌که نمودار رشد سایر نژادها به صورت خمیده است و همین امر سبب بروز تلفات می‌‌شود.

طاهری ادامه داد: نژاد هوبارد در ۳۰ روزگی به وزن یک کیلو و ۳۰۰ گرم می رسد و به راحتی می‌توان مرغ هایی با وزن سبک را به بازار ارائه کرد که این مسئله از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.

وی تاکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تلاش می شود تا در بازه زمانی ۶ ساله ۲۰ درصد از جوجه مصرفی کشور که حدود ۳۰۰ میلیون جوجه است از این طریق تامین شود.

.

.

.

.

.

.

.

باشگاه خبرنگاران


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.