ایــران نـهـمیـن تــولـیـدکــنـنـده گـوشـت مـــرغ در جـهـان

سالانه بیش از ۸۶ میلیون تن گوشت مرغ در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن سهم ۹ درصدی در تولید داشته و نهمین تولیدکننده این محصول پروتئینی در دنیا محسوب می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ایران پس از روسیه، رتبه دوم منطقه را در تولید گوشت مرغ دارد و سالانه بیش از یک میلیون ۷۵۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌کند و علیرغم خودکفایی کشور در تولید این محصول در صورتی که حمایت‌های صادراتی صورت گیرد ظرفیت افزایش تولید به منظور صادرات وجود دارد.

 

به گفته مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی با وجود زیرساخت‌های مناسب در صنعت طیور، ظرفیت تولید سالانه بیش از ۲٫۵ میلیون تن گوشت مرغ در کشور وجود دارد که در صورت حمایت از این صنعت سالانه می‌توانیم یک و نیم میلیارد قطعه جوجه‌ریزی داشته باشیم.

 

رضا ترکاشوند افزود: به دلیل مسائل رقابتی در بازارهای جهانی، نبود مشوق‌های صادراتی و عدم حمایت به موقع از صنعت طیور، تاکنون در بخش صادرات گوشت مرغ موفقیتی نداشته‌ایم و این محصول تنها به میزان مصرف داخل تولید شده است.

 

وی پیش‌بینی کرد: امسال یک میلیون و ۹۰۰ هزارتن گوشت مرغ در کشور تولید و عرضه شود.

 

پیش از این تلفات در واحدهای مرغداری ۱۱ درصد بود که اکنون به ۵٫۹ درصد کاهش یافته است، این در حالی است که میزان تلفات در مرغداری‌های روسیه به عنوان بزرگترین تولیدکننده گوشت مرغ در منطقه خاورمیانه حدود چهار درصد است.

 

افزایش تولید گوشت مرغ در کشور به دلیل افزایش تقاضای داخلی در پی رشد روز افزون جمعیت و ارزان‌تر بودن گوشت در مقایسه با محصولات بوده است که همین امر موجب شده گوشت مرغ از حالت لوکس خارج شده و به عنوان کالای اساسی در سبد خانوار قرار گیرد.

 

به طوری که سرانه مصرف گوشت مرغ در کشورمان نیز به ۲۳ کیلوگرم افزایش یافته است که دو برابر متوسط مصرف جهانی است.

 

مصرف سرانه این محصول در ایران بیشتر از چین (۹٫۶ کیلوگرم)، کلمبیا (۲۴٫۱)، اتحادیه اروپا (۱۸٫۱)، هند (۲٫۳)، اندونزی (۳٫۸)، ژاپن (۱۶٫۵)، کره جنوبی (۱۵٫۵) و برخی کشورهای دیگر است.

 

بالاترین مصرف سرانه گوشت مرغ مربوط به امارات است به طوری که هر اماراتی در سال ۵۹٫۴ کیلوگرم گوشت مرغ مصرف می‌کند. کویت با ۵۸٫۹ کیلوگرم و برزیل با ۴۷٫۳ کیلوگرم به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

دام و طیور

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.