ایــران؛ چـهـارمـیـن تـولـیـدکـنـنـده ســـیـب در دنــیـا

22-316.jpg

در سال جاری تولید سیب با رشد ۳۵ درصد به بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن خواهد رسید که رکود تولید و صادرات این محصول در سال‌های گذشته را می‌شکند.

مجتبی شادلو ـ رییس اتحادیه باغداران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به تولید دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن سیب در سال گذشته گفت: سال گذشته استان آذربایجان غربی به عنوان یکی از قطب‌های تولید سیب با مشکل مواجه شد و درختان این منطقه به دلیل عدم تلقیح ناشی از وجود ریزگردها و غبار تنها ۵۰۰ هزار تن محصول دادند که امسال با توجه به بازگشت شرایط اقلیمی این منطقه به حالت طبیعی میزان باردهی درختان افزایش یافته و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب برداشت خواهد شد.

وی افزود: امسال ۷۰۰ هزار تن افزایش تولید در این بخش داریم و در مناطق دیگر هم میزان باردهی و عملکرد در واحد سطح افزایش یافته است لذا امسال محصول سیب رکورد تولید سال‌های گذشته را می‌شکند.

به گفته شادلو سال گذشته ۵۰۰ هزار تن سیب به کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، ترکیه، عراق، آسیای میانه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی صادر شده است.

رییس اتحادیه باغداران کشور اظهار کرد: سیب ایرانی در بازارهای اروپایی از جایگاه خاصی برخوردار است اما مشکلات حمل و نقل محدودیت‌هایی را در این عرصه ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: اگر مسئولان از صادرات این محصول به عنوان پر مزیت‌ترین محصول باغی حمایت کنند و شرایط گمرکی و خروجی را تسهیل کنند ارزآوری بالای از این میوه عاید کشور خواهد شد.

شادلو اعلام کرد: امسال نیازمند توسعه بازار صادراتی سیب هستیم چراکه یک و نیم میلیون تن از این میوه مازاد مصرف داخل بوده و باید صادر شود.

سالانه حدود ۷۰ میلیون تن سیب در جهان تولید می‌شود که کشور چین اولین تولید کننده این میوه محسوب می‌شود و ایران با تولید دو میلیون ۸۰۰ هزار تن در سال گذشته به چهارمین رتبه تولید این محصول را به خود اختصاص داد.

استان‌‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، اصفهان، تهران (دماوند) خراسان رضوی و شمالی، فارس و کهگیلویه و بویر احمد به عنوان مراکز عمده تولید سیب به شمار می‌رود که برداشت این محصول از مهرماه آغاز می‌شود و تا خردادماه هر ساله ذخیره‌های آن برای تامین نیاز بازار موجود است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.