افزایش ۱۶ میلیون لیتری تولید بنزین تا پایان امسال

افزایش ۱۶ میلیون لیتری تولید بنزین تا پایان امسال

ایران/ براساس اطلاعات ارائه‌شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ۹ پروژه پالایشگاهی در قالب طرح مهر ماندگار قرار گرفته‌اند که دو پروژه بهینه‌سازی و بنزین‌سازی پالایشگاه شهید تندگویان تهران به عنوان نخستین طرح مهر ماندگار صنعت نفت در نیمه نخست سال جاری به مرحله بهره برداری رسید.
بنا بر این گزارش، از هفت پروژه پالایشگاهی مهر ماندگار باقی‌مانده، پنج پروژه تا پایان سال جاری وارد مدار تولید خواهد شد و دو طرح دیگر در اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. پروژه توسعه و بهینه سازی پالایشگاه امام‌خمینی(ره) شازند به عنوان بزرگترین طرح پالایشگاهی موجود با وارد مدار شدن روزانه ۸ میلیون لیتر به ظرفیت بنزین تولیدی کشور اضافه می‌کند. این پروژه که فاز نخست آن با ظرفیت تولید حدود ۴ میلیون لیتر سال گذشته به بهره‌برداری رسید در فاز بعدی و با افتتاح واحد RFCC در آینده‌ای نزدیک تولید ۸ میلیون لیتر بنزین را به دنبال خواهد داشت.
در مجموع با تکمیل پروژه توسعه و بهینه‌سازی پالایشگاه امام‌خمینی(ره) شازند، روزانه ۸۰ هزار بشکه نفت خام به ظرفیت پالایشی این واحد اضافه می‌شود و بدین ترتیب ظرفیت پالایشی آن از ۱۷۰ هزار بشکه به ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.
همچنین در کنار افزایش حدود ۱۲ میلیون لیتری تولید بنزین، ۵ میلیون لیتر از تولید نفت کوره آن کاسته می‌شود و از سوی دیگر کیفیت محصولات تولیدی این واحد پالایشی نیز به سطح استانداردهای روز دنیا می‌رسد.
فاز سوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان، پروژه دیگری است که افتتاح آن باعث افزایش دو میلیون لیتری تولید بنزین خواهد شد. پروژه بنزین‌سازی قدیمی‌ترین پالایشگاه کشور در چند فاز تعریف شده است که تکمیل آنها تولید بنزین این واحد را روزانه ۶/۴ میلیون لیتر افزایش می‌دهد و از طرف دیگر باعث کاهش ۲/۳میلیون لیتری تولید نفت کوره می‌شود. با بهره‌برداری از واحدهای الکیلاسیون، ایزومریزاسیون و اسید، طرح بنزین‌سازی پالایشگاه آبادان در آینده نزدیک تکمیل خواهد شد.
پروژه توسعه و بهینه‌سازی پالایشگاه لاوان نیز یکی از طرح‌های مهر ماندگار است که با هدف تولید روزانه ۸/۱ میلیون لیتر بنزین، ۳۰۰هزار لیتر گازوئیل، ۲۰۰ هزار لیتر گاز مایع و حدود یک میلیون لیتر سوخت جت در حال اجراست. با اجرای این پروژه علاوه بر افزایش ۲۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت پالایشی لاوان، کیفیت محصولات تولیدی این واحد پالایشی به استاندارد یورو ۴ می‌رسد. براساس برنامه زمانبندی این پروژه تا پایان فصل پائیز سال جاری وارد مدار تولید خواهد شد و بدین ترتیب تولید بنزین این واحد پالایشی از یک میلیون و ۵۰ هزار لیتر به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین یورو ۴ و ۵ افزایش می‌یابد.
بنزین‌سازی پالایشگاه اصفهان یکی دیگر از پروژه‌های با اهمیت صنعت پالایش کشور است که نام آن در میان فهرست طرح‌های مهر ماندگار قرار دارد. با بهره‌برداری از این پروژه که در ماه پایانی سال جاری محقق خواهد شد روزانه ۳ میلیون لیتر به ظرفیت بنزین تولیدی کشور اضافه می‌شود. همچنین افزایش اکتان بنزین تولیدی از ۸۷ به ۹۱ و ۹۵ براساس استاندارد یورو ۴ و قطع نیاز پالایشگاه اصفهان به بنزین سوپر وارداتی به منظور اکتان‌افزایی از اهداف دیگر این پروژه محسوب می‌شود.
پنجمین پروژه پالایشگاهی که قرار است در ماه‌های پایانی سال جاری به بهره‌برداری برسد، بنزین‌سازی پالایشگاه تبریز است که تولید بنزین کشور را روزانه یک میلیون لیتر افزایش می‌دهد. در حال حاضر روزانه ۶/۲ میلیون لیتر بنزین معمولی در شرکت پالایش نفت تبریز تولید می‌شود که با تکمیل پروژه بنزین‌سازی این رقم به ۶/۳ میلیون لیتر بنزین سوپر و با اکتان ۹۲ تا ۹۵ افزایش می‌یابد.
افزایش ۵/۱۳ میلیون لیتری تولید بنزین در نیمه اول ۹۲
براساس آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از مجموع ۹ پروژه پالایشگاهی مهر ماندگار، تنها دو طرح در سال ۹۲ به مرحله تولید خواهد رسید.
بر این اساس فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان عظیم‌ترین واحد پالایشی کشور با ظرفیت تولید بیش از ۱۱ میلیون لیتر در بهار سال آینده در مدار تولید قرار خواهد گرفت.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس که در سه فاز تعریف شده قادر است پس از تکمیل فازها روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ تحویل دهد. همچنین پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس نیز از جمله طرح‌هایی است که در نیمه نخست سال آینده افتتاح خواهد شد. با بهره‌برداری از این پروژه بزرگ روزانه ۵/۲ میلیون لیتر بنزین با اکتان بیش از ۹۰ تولید می‌شود. همچنین در کنار واحد بنزین‌سازی یک واحد تصفیه گازوئیل نیز در حال نصب است که کیفیت گازوئیل تولیدی پالایشگاه بندرعباس را به استاندارد یورو ۵ ارتقا می‌دهد.
افزایش ۳۹ میلیون لیتری تولید بنزین با تکمیل پروژه‌های پالایشگاهی
از مجموع ۹ پالایشگاه موجود کشور، در ۷ پالایشگاه پروژه‌های بنزین‌سازی و توسعه و بهینه سازی تعریف شده است. بر این اساس در حال حاضر پنج طرح توسعه و بهینه‌سازی و پنج طرح بنزین‌سازی در حال اجراست که برخی از آنها به اتمام رسیده است.
در مجموع با اتمام طرح‌های توسعه و بهینه‌سازی روزانه ۲۶ میلیون لیتر بنزین، ۲/۱۸ میلیون لیتر گازوئیل، ۵/۵ میلیون لیتر گاز مایع و ۷ میلیون لیتر نفت سفید و سوخت جت به ظرفیت تولیدی کشور اضافه می‌شود. علاوه بر این در کنار افزایش تولید فرآورده‌های سبک و با ارزش‌تر روزانه ۳/۸ میلیون لیتر از تولید نفت کوره کشور کاسته خواهد شد. اجرای این طرح‌ها همچنین باعث افزایش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای (۸۰هزار بشکه نفت خام و ۲۰ هزار بشکه میعانات گازی) ظرفیت پالایشی کشور می‌شود.
اجرای پنج طرح بنزین‌سازی نیز در کنار افزایش ۸/۱۲ میلیون لیتری تولید بنزین، روزانه ۲/۳میلیون لیتر از تولید نفت کوره کاهش می‌دهد. بدین ترتیب اجرای ۱۰ طرح پالایشگاهی تولید روزانه حدود ۳۹ میلیون لیتر بنزین با کیفیت بالا را به همراه خواهد داشت.
بنابر اولویت‌بندی انجام شده پس از پایان طرح‌های توسعه و بنزین‌سازی در پالایشگاه‌های موجود، نوبت به ساخت پالایشگاه های جدید می‌رسد. براساس این گزارش احداث ۷ پالایشگاه جدید در دستور کار قرار دارد که تکمیل آنها می‌تواند روزانه ۷/۱۰۷ میلیون لیتر بنزین، ۷/۸۲ میلیون لیتر گازوئیل، ۶/۱۶ میلیون لیتر گاز مایع، ۲/۲۵ میلیون لیتر نفت سفید و سوخت جت و ۳/۱۴ میلیون لیتر نفت کوره تولید کند.
ستاره خلیج‌فارس، پارس شیراز، کاسپین، آناهیتا کرمانشاه، شهریار تبریز، هرمز و خوزستان هفت پالایشگاهی است که در آینده به ۹ پالایشگاه موجود کشور اضافه می‌شود. ظرفیت پالایش این پالایشگاه‌ها بیش از یک میلیون بشکه نفت خام و ۴۸۰ هزار بشکه میعانات گازی در روز است. گفتنی است در حال حاضر از پالایشگاه‌های جدید تنها پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در حال ساخت است.


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.