اپوزیسیون کره‌جنوبی انتشار یافتن نظرسنجی‌های مربوط به ایمنی هسته‌یی این کشور را خواستار شد

۲۳ آبان ،

یک قانونگذار اپوزیسیون کره‌جنوبی اعلام کرد: دولت این کشور باید انتشار یافتن نظرسنجی درباره ایمنی هسته‌یی را به دنبال از دست رفتن اعتماد عمومی نسبت به صنعت هسته‌یی در این کشور از سر بگیرد.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رویترز گزارش تفسیری داد که این درخواست در حالی مطرح می‌شود که کره‌جنوبی در حال انجام تحقیقات درباره سندهای تقلبی امنیتی مربوط به قطعاتی است که در راکتورهای هسته‌یی این کشور مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

وو یون گون، یک قانونگذار اپوزیسیون در پارلمان کره‌جنوبی روز سه‌شنبه گفت که دولت این کشور تعمدانه مانع انتشار یافتن نظرسنجی‌ها شده است تا حمایت از برنامه‌های ساخت راکتورهای هسته‌یی تازه را تضمین کند.

وو در این باره گفت: آن‌ها باید نتیجه نظرسنجی‌ها را به انتشار یافتن عموم برسانند و نظرسنجی‌ها را به طور مداوم انجام دهند.

نظرسنجی‌ها در کره‌جنوبی توسط نهادی انجام می‌شود که تحت نظارت وزارت اقتصاد این کشور قرار دارد، سازمانی که طرفدار صنعت هسته‌یی در کره‌جنوبی است و مسوولیت نظارت هسته‌یی، گسترش صنعت هسته‌یی در داخل و برنامه‌های صادراتی کره‌جنوبی را برعهده دارد.

تا سال ۲۰۱۱ نظرسنجی‌ها به طور سالانه منتشر می‌شد، اما از وقت وقوع اتفاق هسته‌یی ماه مارس سال ۲۰۱۱ که دومین اتفاق هسته‌یی جهان پس از چرنوبیل لقب گرفته است، هیچ‌گونه نظرسنجی منتشر نشده است.

قانونگذاران اپوزیسیون کره‌جنوبی معتقدند که این وزارتخانه نباید مسوول راه‌اندازی و نظارت بر راکتورهای هسته‌یی باشد.

کانگ چانگ ایل، یک قانونگذار اپوزیسیون و رییس کمیته تجارت و انرژی پارلمان کره‌جنوبی در این‌باره گفت: درست مثل این است که اجازه دهیم یک گربه مسوول مدیریت بازار ماهی باشد.

نظرسنجی ماه مارس در کره‌جنوبی هنوز منتشر نشده است و با این که آژانس برگزار کننده این نظرسنجی‌ها اعلام کرده است که آن‌ها را از این به بعد ماهانه انجام می‌دهد تا وضعیت افکار عمومی درباره صنعت هسته‌یی به درستی مشخص شود، هیچ‌یک از نظرسنجی‌های ماهانه نیز هنوز منتشر نشده است.

کره‌جنوبی قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ شش راکتور هسته‌یی تازه را در جنوب شرق این کشور بسازد تا به این ترتیب وابستگی خود به نفت، زغال‌سنگ و گاز طبیعی مایع وارداتی‌اش را کاهش دهد.

کره‌جنوبی علاوه بر آن در تلاش است نقش روزافزونی در صنعت هسته‌یی جهان داشته باشد و قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، ۸۰ رآکتور هسته‌یی را که ارزش کل آن‌ها که ۳۰۰ میلیارد دلار است به کشورهای دیگر صادر کند.

این کشور یک قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری را با امارات امضا کرده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.