ایران ریاست شورای اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد را به دست آورد

با وجود تلاشهای آمریکا در جهت مانع تراشی برای فعالیت های کشورمان در نهادهای بین‌المللی، جمهوری اسلامی ایران موفق شد جایگاه ریاست شورای اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد را برای دوره ۲۰۲۲-۲۰۲۰ بدست آورد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، در بحبوحه تنش ها و اختلافات موجود بین ایالات متحده آمریکا و کشورمان، آمریکا با کارشکنی در روند انتخاب شورای اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد، با توسل به بهانه های سیاسی تلاش نمود تا ضمن ابراز مخالفت نسبت به ریاست ایران، اجماع موجود میان اعضاء را زیر سوال برده و مانع ریاست ایران بر این شورا شود. ایالات متحده همچنین تهدید کرد که در صورت انتخاب ایران، با خروج از این نهاد سازمان مللی، کمک های مالی و همکاری خود را با این شورا قطع خواهد کرد. 

علیرغم بهره برداری این کشور از همه مکانیسم های مالی، سیاسی و سازمانی موجود از جمله فشار بر دبیرخانه و سایر کشورها، تلاش های دیپلماتیک کشورمان در سفارت جمهوری اسلامی ایران در کنیا، در بکارگیری ابزار دیپلماسی، مذاکرات متعدد با کشورهای مختلف و همچنین ارائه تفسیر حقوقی مستدل در رد نظر و اقدام آمریکا، نهایتا این تحرکات منجر به اجماع کشورها در حمایت از ایران و محکومیت اقدام یکجانبه گرایانه ایالات متحده گردید. 

با توجه به فضای حاکم بر اجلاس، آمریکا از مواضع خود عقب نشینی کرد و در نهایت در نشست آنلاین و مجزای این شورا، جمهوری اسلامی ایران با اجماع و بدون هیچ مخالفتی بعنوان رئیس شورای اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد برای مدت یک سال انتخاب گردید. 

برنامه اسکان ملل متحد یکی از بازوهای اجرایی سازمان ملل متحد می باشد که در موضوعات مرتبط با چالش های اسکان بشر و همچنین توسعه شهری پایدار فعالیت می نماید.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.