بازتاب سخنان رئیس‌جمهور دربارهٔ رویکرد ایران در مذاکرات هسته‌ای

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

بازتاب سخنان رئیس جمهور ایران دربارهٔ تحریم های یکجانبه وضع شده علیه کشور، دیدگاه روحانی دربارهٔ راهکارهای حل و فصل مسائل افغانستان، نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی دربارهٔ راه موفقیت مذاکرات هسته ای و تکذیب خبر تعویق پروژه خط لوله گاز ایران به پاکستان، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان دربارهٔ ایران است.

 بازتاب سخنان رئیس جمهور دربارهٔ موضوعات مختلف، بخشی از مطالب امروز مطبوعات بین المللی را دربارهٔ ایران تشکیل می دهد. در این رابطه، روزنامه «شانگهای دیلی» موضوع انتقاد رئیس حسن روحانی از تحریم های یکجانبه علیه ایران را مورد توجه قرار داده است. این روزنامه اشاره می کند که روحانی ضمن طرح انتقاد از این تحریم ها در دیدار با سفیر تازه سوئیس در ایران، بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری یک رویکرد برد- برد در مذاکرات هسته ای تأکید کرده است. روحانی همچنین تأکید کرده ایران هر تلاشی را به کار خواهد بست تا به جامعه بین المللی نشان دهد که فعالیت های هسته ای اش در راستای مقررات بین المللی است.

خبرگزاری «ترند» نیز سخنان روحانی را در دیدار با سفیر تازه جمهوری اسلامی ایران در افغانستان مورد توجه قرار داده و از مخالفت وی با حضور نیروهای خارجی در این کشور خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد رئیس جمهور ایران هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی افغانستان را رد کرده و خواستار راه حل داخلی برای مسائل پیش روی این کشور شده است. وی گفته: «مسائل افغانستان باید توسط مردم این کشور حل و فصل شود… یقیناً مداخله خارجی ها به بهبود وضعیت این کشور کمکی نمی کند». رئیس جمهور همچنین بر اهمیت توسعه روابط تهران و کابل تأکید کرده است.

اما روزنامه «جروزالم پست»، به بررسی دیدگاه نمایندگان مجلس ایران دربارهٔ مذاکرات هسته ای پرداخته و می نویسد از دید آن ها، تنها برداشته شدن تمامی تحریم ها می تواند امیدی برای موفقیت این مذاکرات به وجود بیاورد. این روزنامه به نقل از علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می نویسد از دیدگاه ایران، برداشته شدن تحریم ها تنها نشانه پیشرفت در مذاکرات با گروه ۱+۵ است. افزون بر این، وی تأکید کرده که نکته بسیار مهم و حیاتی در مذاکرات، به رسمیت شناخته شدن حق ایران برای غنی سازی اورانیوم است. جروزالم پست همچنین اشاره می کند که سید باقر حسینی، از دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز خواستار اتخاذ ساز و کارهای اعتمادساز از سوی غرب شده است.

در نهایت، در میان دیگر مطالب، روزنامه «گالف تودی» به موضوع احداث خط لوله گاز ایران- پاکستان پرداخته و می نویسد به نقل از مقامات مسئول، این پروژه به تعویق نخواهد افتاد. به نوشته این روزنامه، وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان اظهار داشته پروژه ساخت خط لوله مذکور به تعویق نیفتاده و مراحل تحقیقاتی این پروژه تکمیل شده است. وی همچنین بر تمایل پاکستان برای تکمیل دیگر پروژه های زیرساختی خود تأکید کرده است. گفتنی است پیش از این خبرهای انتشار یافته بود مبنی بر اینکه با روی کار آمدن دولت تازه در پاکستان، احداث خط لوله گازی از ایران از دستور کار این کشور خارج شده است.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. Reza-srm:

    هرچه اسراییل گفت وهمان باید بشود وتوافق ایجاد شده بین گروه ۵+۱ و ایران که به قولی مخفی ونهان است همه می داند کاهش درصد غنی تا حد زیر ۳ درصد کاهش حجم کمی تولید اورانیوم زیر ۱۰۰کلیو که مازاد را باید ازطریق کشور ترکیه به گروه ۵+۱ حسن روحانی تحویل دهد و این گروه هروقت اراده کردند هر تاسیسات هسته ای ایران بازرسی دقیق انجام دهند وتاسیسات فردو و اراک پارچین تعطیل شوند محمدجوادظریف و کاترین اشتون لاف می زند مردم ایران را مسخره و ذلیل می کنند

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.