بالا رفتن فشار خون در اثر ورزش خطرناک نیست

۲۱فروردین۱۳،

24-14.jpg

یک متخصص پزشکی ورزشی معتقد است بالا رفتن فشار خون در اثر ورزش در اشخاص سالم خطرناک نیست، اما مبتلایان به فشار خون بالا باید با پزشک مشورت کنند.

دکتر شاهین صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار علم ورزش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: فشار خون در اثر بعضی از فعالیت‌های بدنی بالا می‌رود. این فعالیت‌ها اغلب فعالیت‌هایی می باشند که با حبس نفس همراهند. مثل برداشتن جسم سنگین یا در رشته‌های ورزشی مثل وزنه‌برداری، بالا بردن آنی وزنه، سبب بالا رفتن فشار خون می‌شود. اما این بالا رفتن خطرناک نیست و نه ورزشکاران، بلکه هر فردی که در اثر انجام فعالیت فشار خون بالایی پیدا می‌کند، نباید نگران این بالا رفتن باشد.

وی همچنین با اشاره به این که ورزش تاثیر مثبتی بر بیماران مبتلا به فشار خون بالا دارد، گفت: اشخاصی که فشار خون بالایی دارند، بهتر است ورزش‌های هوازی مثل راه رفتن و دویدن را در برنامه ورزشی خود قرار دهند، به این اشخاص پیشنهاد می‌شود بین ۲۵ تا ۴۵ دقیقه در روز با شدت خفیف تا متوسط ورزش کنند. ورزش با تاثیر بر عروق و وضعیت بدن می‌گذارد سبب کاهش وزن و بهبود خون رسانی و در نتیجه‌ کاهش فشار خون می‌شود . رژیم غذایی مناسب (که دارای مقدار مناسبی نمک باشد) و استفاده از سبزیجات و میوه‌های تازه هم در کاهش فشار خون موثر است.

صالحی به بیماران مبتلا به فشار خون بالا پیشنهاد کرد: از آنجا که فشار خون بالا دارای سطح های مختلفی است، باید در تنظیم برنامه ورزشی مناسب با پزشک متخصص مشورت کرد. به عنوان مثال فردی که فشار خون بسیار بالایی دارد، نباید ورزش کند و با دارو درمانی باید فشارش را پایین بیاورد. در این گونه موارد منع ورزش وجود دارد و تحرک ممکن است سبب بروز عوارضی مثل تاری دید و سرگیجه شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.