با روی کار آمدن دولت جدید خودروسازان به آرزویشان می رسند؟

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

با روی کار آمدن دولت جدید خودروسازان به آرزویشان می رسند؟

با روی کار آمدن دولت جدید
خودروسازان به آرزویشان می رسند؟

ممتازنیوز: انحصاری بودن بازار خودرو دلیل دولت دهم برای ورود به قیمت گذاری این کالا بود اما هم اکنون با روی کار آمدن دولت یازدهم وزیر صنعت این دولت سعی در اثبات غیرانحصاری بودن خودرو و آزادسازی قیمت گذاری دارد.

به گزارش ممتازنیوز، اواخر سال گذشته بود که خودروسازان پس از رایزنی‌های فراوان با دولت، توانستند به خواسته همیشگی خود؛ یعنی آزادسازی قیمت خودرو دست یابند، اما دولت دهم بیش از چند روز، خود را از قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان کنار نکشید و این اختیار را خیلی زود از خودروسازان پس گرفت و به شورای رقابت سپرد.
با روی کار آمدن دولت یازدهم، گمانه‌های فراوانی در رابطه با سرنوشت قیمت‌گذاری مطرح شد که وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت خیلی زود تمام گمانه‌ها را رد کرد. محمدرضا نعمت‌زاده با مطرح کردن این موضوع که خودرو کالایی انحصاری نیست، دخالت دولت را در قیمت‌گذاری چنین کالایی مردود اعلام کرد.
او وجود چندین خودروساز در کشور و همچنین آزاد بودن واردات خودرو را از دلایل اصلی خود برای غیر‌انحصاری دانستن صنعت خودرو اعلام کرد و گفت: در چنین شرایطی دولت می‌تواند به ارشاد بپردازد، اما نمی‌تواند وارد بحث قیمت‌گذاری شود.
به این ترتیب به نظر می‌رسد اگر وزیر بتواند در مقابل منتقدان فراوان خودروسازان، غیر‌انحصاری بودن خودرو را در شورای اقتصاد اثبات کند، هم شورای رقابت و هم سازمان حمایت که از گزینه‌های مطرح برای قیمت‌گذاری خودرو بودند از این بحث کنار گذاشته شوند و خودروسازان بار دیگر اختیار قیمت‌گذاری بر محصولات خود را برعهده بگیرند، اما این بار برای مدتی طولانی‌تر.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در این باره گفت: با وضعیت کنونی خودرو در کشور قیمت گذاری به هیچ عنوان نباید آزاد شود.
روح ا… طالبی ضمن بیان این مطلب افزود: در صورتی که تعرفه واردات خودرو حذف شود و محصولات خودروسازان داخلی نیز به گونه ای باشد که بازار رقابتی در کشور ایجاد شود، می توان قیمت گذاری را آزاد کرد زیرا در چنین شرایطی بهترین کسانی که می توانند قیمت خودرو را تعیین کنند مشتریان آن هستند.
وی عنوان کرد: در شرایطی که ظرفیت تولید خودروسازان داخلی محدود و تولیدات یا به صورت واردات و یا مونتاژ است و همان تعداد خودروهایی که تولید می شود هم توان رقابت با محصولات خارجی را ندارند و تعرفه واردات نیز بسیار بالاست، آزادسازی قیمت خودرو هیچ فایده ای ندارد و تنها فشارهای مالی مردم را افزایش می دهد.
این کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد: در شرایطی که دولت جهت حمایت از خودروسازان و سرپا نگه داشتن آنها تعرفه واردات را حذف نمی کند لذا باید نهادی وجود داشته باشد تا با نظارت بر قیمت گذاری خودرو، قیمت ها را متعادل نگه دارد.
یکی دیگر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت نیز می گوید: آزادسازی قیمت خودرو نباید به صورت مطلق صورت گیرد و حتماً باید اهرم های نظارتی برای این موضوع در نظر گرفته شود.
جواد مرزبان تصریح کرد: روند عرضه و تقاضا و وضعیت بازار باید در قیمت گذاری خودرو تأثیرگذار باشد اما واگذاری تمام پروسه قیمت گذاری به بازار، اقدام مناسبی نیست.
وی بیان کرد: سیاست های یک جانبه موجب سوءاستفاده برخی افراد و متضرر شدن برخی دیگر خواهد شد لذا قیمت گذاری خودرو نباید مطلقاً آزاد شود و حتماً باید عوامل کنترلی بر روند آن نظارت داشته باشند.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.