بخش”جلوه گاه نور”جشنواره مقاومت نوعی الگوسازی برای تولید فیلم در زمینه شهدای ترور است

به گزارشممتازنیوز، پژمان لشکری‌پور از کارشناسان فرهنگی و سینمایی و مدیر بخش جلوگاه نور و امور فوق برنامه‌های دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت درگفتگویی با روابط عمومی این رویداد سینمایی با بیان این مطلب افزود: مهمترین جشنواره موضوعی سینما در ایران جشنواره فیلم مقاومت است که ملی‌ترین ژانر سینمای ما تلقی می‌شود.

وی  ادامه داد: سینمای مقاومت شناسه‌ای برای سینمای ملی و قدمگاه تولیدات در ژانرهای دیگر می‌تواند باشد، ازهمین رو، باید به این سینما توجه خاص کرد و درسطح وسیعی به آن نگاه شود.

مدیر بخش جلوگاه نور و امور فوق برنامه‌های جشنواره تصریح کرد: جشنواره مقاومت در قالب ارزیابی کارنامه دو ساله تولیدات دفاع‌ مقدس و همچنین با عنایت به مقتضیات هر دوره، می‌تواند برای کلیت سینمای ما بسیار سازنده باشد و به تحولات آن کمک کند.

وی  با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی هویت سینمای ایران در قالب سینمای دفاع مقدس دیده می‌شود گفت: در بین فیلم های شاخص بعد از انقلاب در ادوار مختلف، فیلم های دفاع مقدس جزو مفاخر و بهترین‌ها بوده اند.

این کارشناس فرهنگی و سینمایی، یکی از بخش های مهم جشنواره دوازدهم مقاومت و دفاع مقدس را بخش جلوگاه نور خواند که به شهدای ترور می پردازد و عنوان کرد: کشور ما در حوزه دفاع مقدس و انقلاب بیش از ۳۰۰ هزارشهید دارد و در دورانی که ما قربانی ترور در تمامی سال های بعداز انقلاب بوده‌ایم بالغ بر۱۷هزار شهید ترور درایران داریم که این شهدا از اقشار مختلف جامعه هستند.

وی اظهار داشت: این بخش عظیم از شهدای ترور ما را برآن داشت تا در فرصت مناسبی همچون جشنواره فیلم مقاومت به زندگی این شهیدان و ابعاد فرهنگی اجتماعی این شهدا درقالب فیلم‌های مستند بپردازیم.

به  گفته وی، جشنواره بین المللی فیلم مقاومت و دفاع مقدس محلی برای آمایش این بخش عظیم از شهداست واین شروع حرکت و الگوسازی برای تولیدات سینمایی درباره این موضوع و محتوا است.

وی  با اشاره به اینکه رسالت جشنواره نظارت و ارزیابی فیلم های واصله است نه تولید اثرافزود:جشنواره، بنا به اهمیت وجایگاه خاص شهدای ترور با تولید   ۱۵اثر از بیش از ۴۰ طرح رسیده به دفتر بخش جلوگاه نور از سینماگران شاخص و حرفه ای کشور جهت حمایت از تولید آثار مستند ۳۰ دقیقه ای موافقت نموده است.  لذا آنچه امسال در بخش جلوه‌گاه نور شاهد خواهیم بود انشاءالله مستندهای درخشانی در رابطه با شهدایی باشد که قربانی پدیده تروریسم بوده‌اند. امیدوارم با عنایت به اینکه محدودیت سال تولید برای این بخش قائل نشدیم شاهد حضور فیلم‌های خوبی از مراکز مختلف و به ویژه شبکه‌های تلویزیونی باشیم. هر چند خوشبختانه اقدام مثبت دبیرخانه جشنواره در حمایت از تولیدات در این بخش منجر به تولید بیش از پانزده اثر در همین یکی- دوماه اخیر گشت که انشاءالله پس از پایان جشنواره و جمع‌بندی آثار بتوانیم به نحو شایسته‌ای در عرضه و پخش و همچنین تداوم تولید چنین آثاری در دبیرخانه دائمی جشنواره، اقدام نماییم.

وی  خاطر نشان ساخت: معتقدیم ابعاد مختلف شهدای ترور در وسعت زیادی قابل پرداخت است و این حرکت در این دوره جشنواره  برای سال های آینده و جشنواره های مختلف الگوی خوبی خواهد بود.

این تهیه کننده سینما با بیان اینکه موضوع مقاومت موضوعی نیست که درقالب مرزها بگنجد و طبیعی است که اگر جشنواره پویا باشد باید در تبادل فرهنگی افکار زیادی را به سوی خود جلب کند اضافه کرد: جشنواره مقاومت دربخش بین‌الملل حوزه وسیعی را بررسی می‌کند و با شرایط کنونی جامعه جهانی نیاز به تبادل اطلاعات و تجربیات در راستای آن‌چه ما از آن به عنوان سینمای مقاومت و هنر پایداری می‌نامیم، وجود دارد.

شایان ذکر است دوازدهمین جشنواره  بین المللی فیلم مقاومت، توسط انجمن  سینمای انقلاب و دفاع مقدس و با مشارکت و همیاری” سازمان سینمایی کشور”با رویکرد “مقاومت، بصیرت و شکوفایی  و به منظور” تبیین فرهنگ مقاومت و پاسداشت حماسه های انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس” و “نگاه به حضور سازنده ایثارگران  در مقابل دشمنان”، “تحریم اقتصادی”، “دستاوردهای علمی و افتخارات جهانی”، “مقاومت و بیداری اسلامی”، “مقابله با استکبار جهانی”، “تروریسم” و”صهیونیسم بین الملل” در قالب بخش های مختلف سینمایی، کوتاه، مستند، ویدیویی، فیلمنامه نویسی و  چشم انداز سینمای مقاومت ایران  و نشست های تخصصی و بزرگداشت سینماگران عرصه انقلاب و دفاع مقدس و برنامه های جانبی دیگر همزمان با هفته دفاع مقدس به مرکزیت استان کرمان  در استان های مختلف و هشت  کشور جهان برگزار می شود./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.