بیت امام راحل در قم میزبان هزاران زائر مشتاق از سراسر کشور است

به گزارش ایرنا، با توجه به اینکه شهر مقدس قم در محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرار دارد سیل عظیم زائران حرم مطهر حضرت امام راحل از شب گذشته تا کنون به سمت این شهر مذهبی سرازیر شده است.

کاروان هایی که هر ساله قبل از ورود به تهران یک شب را در شهر قم بیتوته می کردند ولی امسال با توجه به افزایش تعطیلات، فرصت بیشتری برای ماندن در قم و زیارت حرم کریمه اهل بیت (ع) و مسجد مقدس جمکران و بازدید از بیت حضرت امام راحل (ره) را دارند.

شب گذشته گروه هایی از کشورهای عربستان، عراق، لبنان، مصر، اندونزی و سایر کشورهای اسلامی که برای شرکت در مراسم ارتحال امام راحل وارد ایران شده بودند، از بیت تاریخ امام راحل بازید کردند.

بر اساس این گزارش، نمایشگاهی با موضوع ‘جلوه دیدار’ در قالب آثار و زندگی نامه امام راحل نیز در جنب بیت حضرت امام راحل در خیابان معلم برپا شده است.

کاروان های دیگر نیز به محض ورود به قم و زیارت حرم کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س)، به صورت گروهی از بیت امام راحل بازید می کنند.

گفتنی است: بیت امام راحل در محله یخچال قاضی قم قرار دارد، این بیت در سال ۱۳۳۵ هـ . ش خریداری شده و ایشان تا آخرین روزها و ساعاتی که در قم بودند، در همین خانه ساده می‏زیستند.

بیت امام حدود یک‏صد سال پیش بنا شده و شامل دو طبقه، سرداب و همکف می‏باشد.

در قسمت جنوبی بنا، حیاط ساختمان واقع شده است و در جهات شمال، شرق و غرب آن فضاهای سرپوشیده قرار دارد.

در وسط بنا، راه پله‏ای است که ساختمان را به دو بخش بیرونی (شرقی) و اندرونی (غربی) تقسیم می‏کند. در بخشِ بیرونی ساختمان، اتاق بزرگی واقع شده که سال‏ها پذیرای مستمعان و شاگردان حضرت امام بوده است.

سخنرانی تاریخی امام علیه لایحه انجمن‏های ایالتی و ولایتی در سال ۱۳۴۱ هـ . ش در این مکان برگزار شد.

آخرین سخنرانی امام در منزل یخچال قاضی، در چهارم آبان ۱۳۴۳ هـ . ش علیه قانون کاپیتولاسیون بود. صبح آن روز گروه‏های مختلفی از مردم به منزل امام(س) آمدند تا سخنرانی ایشان را بشنوند.

در همین سخنرانی بود که فرمودند: «قلب من در فشار است… ناراحتم… ایران دیگر عید ندارد. عید ایران را عزا کردند. ما را فروختند… عظمت ایران از بین رفت…». چند روز پس از این سخنرانی، در روز سیزدهم آبان ماه، پس از هجوم به بیت امام و دستگیری ایشان، به ترکیه تبعید شدند.

۷۴۰۱/ ۵۵۰/۲۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۳۵۷۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.