تألیف فصل۳۴ معتبرترین کتا‌ب‌های مرجع دنیا

اردیبهشت ۱۴۰۳

یکی از معتبرترین کتا‌ب‌های مرجع دنیا در زمینه «قرنیه و عیوب انکساری» که فصل۳۴ آن را دکتر سیامک زارعی‌قنواتی به نگارش درآورده، درکتابفروشی‌های معتبر جهان و بصورت اینترنتی در سطح بین‌المللی در حال فروش است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛  این کتاب یک هزار و ۶۰۰صفحه‌ای با عنوان “Copeland and afsharis Basic and principles and practice of cornea”  اصول پایه و بالینی قرنیه، در سال ۲۰۲۴ به چاپ رسیده و بیشتر اساتید برجسته چشم‌پزشکی دنیا در زمینه قرنیه و جراحی‌های عیوب انکساری از جمله پروفسور کپلند، پروفسور یو و پروفسور ملس در نگارش آن مشارکت داشته‌اند.

به پیشنهاد دانشگاه UCLA آمریکا، دکتر سیامک زارعی‌قنواتی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد بدلیل سوابق تحقیقاتی در زمینه سلول‌های بنیادی قرنیه، فصل ۳۴ این کتاب مرجع را با همکاری یکی از اساتید خود در این دانشگاه به نام پروفسور Deng در ۱۹صفحه تألیف کرده است.

این کتاب که یکی از معتبرترین کتب در زمینه قرنیه و عیوب‌انکساری است، در دو جلد همراه سه عدد Dvd حاوی اعمال جراحی قرنیه و بصورت مصور و تمام رنگی به چاپ رسیده است.

چشم‌پزشکی ایران در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و در حال حاضر در منطقه جزو برترین‌ها بوده و بزرگترین و مهمترین اعمال جراحی چشم با کیفیت بسیار مناسب همانند کشورهای پیشرفته جهان در کشور انجام می‌شود. این درحالیست که امروزه تحقیقات گسترده‌ای نیز دربارهٔ کاربرد سلول‌های بنیادی قرنیه در همه جای دنیا انجام می‌شود.

در سوختگی‌های شیمیایی و آسیب‌های قرنیه، این سلول‌ها از بین رفته و سبب کوری فرد می‌شود که با پیوندهای معمول قرنیه قابل درمان نیستند. بر این اساس در بیشتر کشورهای دنیا از جمله ایران، با جدا کردن سلول‌های بنیادی قرنیه و کشت آن و پیوند مجدد در قرنیه، زمینه برگشت دید برای چشم آسیب‌دیده فراهم می‌شود.

به این ترتیب بنظر می‌رسد این رشته یعنی سلول‌های بنیادی قرنیه در آینده می‌تواند در درمان بیماری‌های قرنیه نقش بسزایی ایفا کند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.