تحریم ها منجر به سقوط ارزش های اجتماعی و حقوق اولیه انسان ها در جامعه آمریکایی شده است

رفتارهای نژادپرستانه کارمندان اپل با مشتری های ایرانی ناشی از موج تبعیض نژادی در آمریکاست.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نیویورک تایمز، تصور کنید که ملیت شما تعیین می کند چه کالایی را می توان خرید یا اینکه فروشنده از شما بخواهد ملیت خود را از قبل از خرید کالا مشخص کنید.

ماه گذشته سحر ثابت بانوی ۱۹ ساله ایرانی-آمریکایی نتوانست از یکی از فروشگاه های شرکت اپل در شهر آلفارتا خرید کند. یکی از کارمندان این فروشگاه متوجه می شود که سحر در حال صحبت با عموی خود به زبان دیگری است. فروشنده از او می پرسد که شما به چه زبانی در حال صحبت کردن هستید؟ و هنگامی که متوجه می شود این خانم ایرانی است به او می گوید که نمی تواند کالایی به او بفروشد زیرا ” کشورهای ما روابط خوبی با هم ندارند”.

این تنها باری نبود که کارمندان متعصب اپل کالایی را به ایرانی ها نمی فروشند. گزارشات دیگری رسیده است که کارمندان اپل با مشتری های ایرانی برخورد مناسبی نداشته اند.

در سن آنتونیو،دو دوست به دنبال خرید تلفن همراه آیفون بودند که کارمندان متوجه می شود آن ها به زبان فارسی حرف می زنند، کارمند به آن ها گفت: ” متاسفم ما به ایرانی ها چیزی نمی فروشیم”. در ساکرامنتو،یک مرد ایرانی-آمریکایی قصد خرید کالایی از اپل برای خواهرزاده خود در ایران را داشت که به او گفته شد که نمی تواند چیزی بخرد، حتی برای خود. یک دانشجوی ایرانی در آتلانتا و دوست ایرانی-آمریکایی او بعد از اینکه فروشنده متوجه شد او قصد بازگشت به ایران را در تابستان دارد به او گوشی نفروخت.

این کار آمریکایی ها نتیجه پروپانگاندای دولتمردان این کشور علیه مردم دیگر کشورهای جهان مانند ایران است. این که کارکنان اپل به ایرانی ها خدمات ارائه نمی دهند، محصول سیاست های نژادپرستانه در آمریکا می باشد.

اما کار بسیار غیر قانونی در آمریکا این است که شرکت های خصوصی این کشور نسبت به افراد با تبعیض نژادی برخورد می کنند. تبعیض نژادی، مذهبی و رنگین پوستی آنقدر در آمریکا افزایش یافته که به مغازه های خرده فروشی رسیده است.

مقامات اپل متذکر شده اند که نیروی کاری آن ها شامل کارمندان چندزبانی می شود، مانند کارمندانی که با مشتری ها به زبان پارسی صحبت می کنند، این شرکت هر گونه تبعیضی را انکار می کند. اپل همچنین می گوید که اگر کارمندان از مشتری ها بپرسند که هدف آن ها از خرید یک محصول چیست تنها به آن ها کمک کرده اند و ربطی به هماهنگی با قوانین صادراتی ندارد.

یک کارمند اپل در پیامی گفت: بسیاری از کارمندان ، حداقل در فروشگاه من، محبور هستند تا میان مشتری ها تفاوت قائل شوند زیرا از اخراج ترس دارند. این کار اپل اصلا منطقی نیست. این کارها به پایس مرتبط می شود نه به یک فروشنده خرد. ممکن است کارمندان اپل نابغه باشند، اما وکیل و مامور اجرای قانون که نیستند.

وزارت خزانه داری و خارجه آمریکا فشارهای خود بر بانک ها و شرکت های خصوص این کشور و دیگر کشورهای جهان در رابطه با ایران را بسیار افزایش داده است.

یکی دیگر از موارد نقض حقوق استفاده از آزاد از اینترنت در آمریکا این است که شرکت هایی مانند ، گوگل،یاهو و برخی وب هاست ها به کامپیوترهایی که آی پی ایرانی دارند خدمات ارائه نمی کنند.

اما با وجود این محدودیت ها، محصولات اپل و خدمات اینترنتی به طور وسیعی در ایران مورد استفاده قرار می گیرند.

پتانسیل سوء استفاده در آمریکا بسیار بالا می باشد، مگر اینکه شرکت هایی مانند اپل سیاست هایی اتخاذ کنند تا از تبعیض جلوگیری شده و سیاست گذاران آمریکایی باید از تصویت قوانین نژادپرستانه دست بردارند.

تحریم ها دیگر فقط برای فشار بر ایران نیست بلکه ارزش ها و حقوق اولیه انسان ها در جامعه آمریکایی را به خطر می اندازد./


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.