تخلف گسترده در تولید سرکه‌های اسیدی/کوتاهی سازمان استاندارد

۲۸اردیبهشت،

سازمان استاندارد در حالی اعلام کرده است که استاندارد سرکه از تیر ماه اجباری می‌شود که به نقل از تولیدکنندگان این محصول استاندارد سرکه از دستکم یک سال پیش تاکنون اجباری شده است. در همین حال استفاده از ماده خطرناک اسید اسیتیک در تولید سرکه در بسیاری از شهرهای کشور رواج یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سازمان ملی استاندارد اعلام کرده است که در حال حاضر فرآورده سرکه مشمول مقررات اجرایی استاندارد تشویقی بوده و قرار است از ابتدای تیرماه سال جاری مشمول استاندارد اجباری شود.

با این حساب می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که سازمان استاندارد تاکنون که استاندارد سرکه اجباری نبوده، نظارت چندانی روی فرایند تولید این ماده غذایی پرمصرف نداشته است. بد نیست بدانیم استاندارد سرکه در سال ۱۳۷۴ تدوین شد و برای شمشین بار در سال مورد تجدیدنظر قرار گرفت.

سرکه هم به صورت مصنوعی و هم از طریق تخمیر باکتریایی تولید می‌شود. روش باکتریایی سرکه تنها ۱۰ درصد از تولید دنیا را به خود اختصاص داده است اما به سبب این‌که قوانین جهانی مربوط به سلامت غذا بر تهیه سرکه خوراکی از مواد بیولوژیکی تاکید می‌کنند از این روش همواره برای تولید سرکه استفاده می‌شود.

در همین حال یک تولیدکننده سرکه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه تخلف استفاده از اسید اسیتیک در تولید سرکه در بسیاری از استان‌های کشور ملاحظه می‌شود، گفت: به عنوان مثال در استان قم چهار پنج سرکه‌سازی وجود دارد که همه آنها از اسید اسیتیک استفاده می‌کنند. در استان‌های زنجان، گیلان و مازندران هم کم و بیش واحدهای تولید سرکه با اسید اسیتیک وجود دارند.

بصیر فرهادی با اشاره به اینکه بسیاری از صنایع غذایی پایین دستی مانند ترشی‌سازی نیز از سرکه‌های تولیدی با اسید اسیتیک استفاده می‌کنند، افزود: استاندارد سرکه دست کم از سال قبل اجباری اعلام شد و من نمی‌دانم چرا سازمان استاندارد گفته که استاندارد این محصول از تیر ماه امسال اجباری می‌شود!

او با بیان این‌که قیمت سرکه تولیدی با اسید اسیتیک بسیار کمتر از قیمت سرکه تولیدی با الکل است، افزود: این سبب شده تا واحدهایی که تخلف نمی‌کنند و سرکه را با الکل تولید می‌کنند به سبب وضعیت قیمت‌ها در بازار با خطر تعطیلی مواجه شوند.

وی افزود: در تهران نیز یک واحد تولید سرکه معلوم‌الحال وجود دارد که هر بار اداره استاندارد اقدام به پلمپ و تعطیلی آن به سبب تخلف می‌کند مجددا شاهد عرضه محصولات آن در بازار هستیم و مشخص نیست چرا مسئولان در این زمینه قاطعیت به خرج نمی‌دهند.

فرهادی توضیح داد: تولید سرکه فرایند سختی است و در صورتی که به طور مثال برق در حین فرایند تولید قطع شود خسارت چند میلیون تومانی به تولیدکننده وارد می‌شود. در چنین شرایطی تولید سرکه با اسید اسیتیک و قیمت پایین آن نیز مزید بر مشکلات کنونی شده است. از سوی دیگر قیمت سرکه تولیدی با اسید اسیتیک آنقدر پایین است که شاید واحدهایی که درست کار می‌کنند نیز مجبور به تولید سرکه با این شیوه شوند. حتی واحدهای تولید سرکه با الکل به گرانفروشی متهم می‌شوند.

در همین حال یک تولیدکننده دیگر سرکه هم با بیان اینکه در بسیاری از شهرهای کشور در تولید سرکه تخلف رخ می‌دهد، اظهار کرد: متاسفانه در ایران هیچ دستگاهی برای تشخیص وجود اسید اسیتیک در سرکه وجود ندارد و حتی اداره استاندارد تهران نیز به ما اعلام کرد که قادر به چنین کاری نیست. این در حالی است که حتی در کشوری مانند عراق هم در ورودی مرزها دستگاه‌هایی وجود دارد که آنالیز کلیه مواد غذایی را نشان می‌دهند و مورد مشابهی در آذربایجان هم وجود دارد.

ضرغام نوروزی دربارهٔ اجباری شدن استاندارد سرکه از ابتدای تیر ماه امسال نیز گفت: تا جایی که به یاد دارم استاندارد سرکه از سال قبل اجباری شد و مشخص نیست چرا سازمان استاندارد اعلام کرده است که استاندارد سرکه از تیرماه امسال اجباری می‌شود!

چند روز پیش هم یک تولید‌کننده سرکه با ارسال نمابری به خبرگزاری ایسنا توضیح داد که “با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت الکل از اسفند‌ ماه سال از مبلغ ۱۷۰۰ تومان به مبلغ بیش از ۴۰۰۰ تومان در اردیبهشت‌ امسال عده‌ای سودجو با استفاده از استید استیک صنعتی تولیدی پتروشیمی اقدام به تولید سرکه کرده و در استان زنجان شهرستان طارم – آب بر به فروش می‌رسانند. با توجه به این‌که اسیتد اسیتیک صنعتی دارای فلزات سنگین است سرکه تولیدی با این ماده سبب بیماری‌هایی مانند سرطان و زخم معده می‌شود.”

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.