تشکیل کابینه در مصر؛ مرسی کاری بس دشوار در پیش دارد

خبرگزاری آریا-محمد مرسی ، رئیس جمهور منتخب مصر به منظور تشکیل دولت ، رایزنی های خود را آغاز کرده است .
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، رسانه های خبری اعلام کردند که مرسی با تعدادی از احزاب و گروههای سیاسی مصر وارد گفتگو شده است . این درحالی است که شایعاتی مبنی براحتمال انحصارگری ازجانب حزب عدالت وآزادی ، ازسوی برخی گروههای مغرض مصری ، درداخل این کشور به راه افتاده است .اما مرسی با در پیش گرفتن مسیر گفتگو با احزاب ، کوشیده است تا به این شایعات در عمل پاسخ دهد .
رئیس جمهور مردمی مصر آن هنگام که رسماً به کرسی ریاست جمهوری دست یافت ، وعده داد که دولت ائتلافی تشکیل می دهد. این وعده زمانی مطرح شد که نظامیان و باقی مانده های رژیم سابق نیزدرصدد توطئه چینی علیه انقلاب مصر و دستاوردهای آن بودند . هنوز هم خطر آنان رفع نشده است . این را مرسی نیزمی داند و لذا در اولین گام پس از بجا آوردن مراسم تحلیف و استقرار در کاخ ریاست جمهوری مصر، با نظامیان و اعضای شورای عالی نیروهای مسلح مذاکره کرد .
اما بنظر می رسد مرحله حساس تری درمصر آغاز شده است . تردیدی نیست ، تشکیل کابینه و معرفی هیئت دولت ، با توجه به آنکه دیدگاههای مختلف و متفاوتی نسبت به روند سیاسی فعلی مصر درداخل این کشور وجود دارد ، کاری بس دشوار است .
در حال حاضر مرسی حتی از سوی اخوان المسلمین نیز تحت فشار است . اخوانی ها اصرار دارند که نخست وزیر از بین اعضای حزب عدالت و آزادی (شاخه سیاسی اخوان المسلمین ) و یا از بین سایر احزاب اسلامی مصر ، انتخاب شود تا سیاستهای وی با برنامه های رئیس جمهور ، همخوانی بیشتری داشته باشد . حال آنکه مرسی ،به منظور کاستن از تنشهای احتمالی ، مایل است ، نخست وزیر مصر ، یک فرد مستقل باشد . در این بین ، احزاب لیبرال ، چپ ،سلفی و حتی نظامیان که سالها در راس هرم قدرت در مصر بودند ، هر یک سهم خود را از نظام سیاسی جدید مصر مطالبه می کنند .
برخی از جریانهای مصر ی که دارای وابستگی هایی به نظامیان و یا حزب دمکراتیک ملی ، حزب حاکم در رژیم سابق بودند ، در روزهای اخیر با تحریک هواداران خود در این کشور ، کوشیدند تا به مثابه اهرم فشاری علیه مرسی عمل کنند .
واقعیت آن است که در مصر نمی توان گروههای فشار را نادیده گرفت . حذف هریک از گروههایی که خود را ذی نفع در انقلاب می دانند ویا آنکه جایگاه پیشین خود در ساختار نظام سیاسی جدید مصر را از دست رفته می بینند ، به منزله چالشی جدی برای کشوری است که وارث یک نظام دیکتاتوری مبتنی بر قدرت ژنرالها بوده است . بنابراین بنظر می رسد در چنین وضعیتی ، فقط توانایی مرسی در ایجاد تعادل و توازن در خواسته های گروههای سیاسی و جریانهای تاثیر گذار است که می تواند ضامن ثبات و امنیت این کشور ، تلقی شود . بالاخص آنکه نظامیان و شورای عالی نیروهای مسلح که هنوزهم بعنوان یک قدرت در مصربه حساب می آیند ، همچنان منتظر کوچکترین فرصتی هستند تا به بهانه استقرار نیافتن نهادهای سیاسی و تکمیل نشدن روند دولت سازی در این کشور ، از وظایف رئیس جمهور کاسته و برحیطه اختیارات خود بیفزایند .


خبرگزاری آریا

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. Marija:

    That’s a smart asnewr to a difficult question.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.