تصمیم شرکت ادیسون برای تعطیلی دائمی نیروگاه هسته‌یی سن‌اونوفره

۱۸خردادماه،

شرکت ساترن کالیفرنیا ادیسون گزارش داد که قصد دارد برای همیشه نیروگاه هسته‌یی سن‌اونوفره را تعطیل کند و به چهل سال تولید برق هسته‌یی این نیروگاه پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه لس‌آنجلس با اعلام این خبر گزارش داد: تعطیلی نیروگاه هسته‌یی سن‌اونوفره به یک مناقشه شانزده ماهه دربارهٔ آینده این نیروگاه پایان می‌دهد، ولی ناظران دولتی آمریکا و مقامات شرکت ساترن کالیفرنیا ادیسون، مالک نیروگاه هسته‌یی سن‌اونوفره باید تصمیم بگیرند که چه کسی در نهایت هزینه یک میلیارد دلاری تعطیلی این نیروگاه را پرداخت خواهد کرد.

یکی از سوالات کلیدی این است که آیا هزینه برق مشتریان شرکت ادیسون در نتیجه تعطیلی این نیروگاه یا نیاز به خرید پرهزینه‌تر برق وارداتی برای جبران برق از دست رفته نیروگاه هسته‌یی سن‌اونوفره افزایش خواهد یافت یا خیر.

نیروگاه هسته‌یی سن‌اونوفره بیش از یک سال تعطیل شده بود زیرا یک نشتی در سیستم ژنراتور بخار آن که تازه تعویض شده بود سبب خروج مقدار کمی بخار رادیواکتیو شد.

این نشتی به کشف صدها لوله در سیستم ژنراتور بخار این نیروگاه منجر شد که با سرعتی غیرمعمول دچار فرسودگی شده بودند.

شرکت ادیسون در ماه اکتبر از کمیسیون نظارت هسته‌یی آمریکا خواست اجازه راه‌اندازی مجدد یکی از دو راکتور این نیروگاه هسته‌یی را با ظرفیت ۷۰ درصد آن بدهد تا این راکتور به مدت محدودی فعال شود.

شرکت ادیسون امید داشت که راه‌اندازی این راکتور با ظرفیت پایین شرایطی را که سبب فرسودگی لوله‌ها شد کاهش دهد.

تد کریور، مدیرکل شرکت ادیسون در گفت‌وگو با خبرنگاران در روز جمعه گفت که از آنجا که به نظر می‌رسد پروسه‌های نظارتی این نیروگاه تا سال آینده و حتی بیشتر از آن طول خواهد کشید تصمیم‌گیری دربارهٔ سرنوشت این نیروگاه گرفته شده است.

کریور گفت: مشکل این است که این نیروگاه هر چه بیشتر منتظر یک بله یا خیر نهایی بماند، هزینه‌های ما بدون سبب چند برابر خواهد شد.

فعالان ضدهسته‌یی آمریکا از خبر اینکه نیروگاه هسته‌یی سن‌اونوفره قرار است برای همیشه تعطیل شود استقبال کردند.

باربارا باکسر، یک سناتور آمریکایی که ارشدترین منتقد این نیروگاه هسته‌یی بود در بیانیه‌ای اعلام کرد: از اینکه نیروگاه هسته‌یی سن‌اونوفره برای همیشه تعطیل می‌شود بسیار خوشحالم. طراحی مجدد این نیروگاه هسته‌یی دچار اشکال بود و نمی‌توانست مثل قبل به فعالیتش ادامه دهد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.