تصویر هولناک جنگ بر روی صحنه نمایش

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

نگاهی به نمایش ˝ننه دلاور خارج پشت در˝/

این روزها نمایش ˝ننه دلاور خارج پُشت در˝ قصه آدم های همین دور وُ اطرافِ که روزگار پُرخطر جنگ رو پشت سر گذاشتند در تالار حافظ به روی صحنه است.

به گزارش خبرنگار تئاتر ممتاز نیوز، این روزها نمایش “ننه دلاور خارج پُشت در” قصه آدم های همین دور وُ اطرافِ که روزگار پُرخطر جنگ رو پشت سر گذاشتند در تالار حافظ به روی صحنه است، نمایشی که از آغاز هولناکی جنگ را به تصویر می‌کشد.

این نمایش اقتباسی از دو نمایشنامه آلمانی به اسم‌های “بیرون پشت در” و “ننه دلاور” نوشته شده و قصه اصلی نمایش مواجهه بکمانِ خارج پُشت در با انافیرلینگ نمایشنامه ننه دلاور و مواجهه این دو با آدم های امروز معاصر که در هر لحظه می تونه اتفاقای مختلفی واسشون بیافته. این نمایش برداشتی آزاد از دو نمایش “جنگ زده” است، نمایشنامه “ننه دلاور خارج پشت در” به کارگردانی سجاد افشاریان با درارا بودن دو نام بلافاصله ما را به یاد برشت و بروشرت می اندازد. شخصیت های بکمان و ننه دلاور دو قهرمان این نمایشنامه ها. اما اشکال همین جاست این اجرا بر اساس متنی است که سجاد افشاریان نوشته حتی در قسمت هایی ادبیات سجاد افشاریان را می گردد دید و شنید.پس مخاطب می رود تا اجرایی از متن سجاد افشاریان را ببیند نه کس دیگر.

به طور معمول تماشاگران چندان توجهی ندارند که این متن تنها یک فضای کلی و یک خط کم رنگ را از این دو نمایشنامه در خود دارد و باقی ساخته و پرداخته ذهن و قلم نویسنده/کارگردان اثر است. پس ارجاع مداوم این اثر به آن دو نمایشنامه کاملا اشتباه خواهد بود.

جنگ آدم ها را دو دسته می کند. این اتفاق درستی است که در نمایش ننه دلاور خارج پشت در خودش عیان می کند. جنگ همه چیز را از بکمان می گیرد و چیزهایی به ننه دلاور می دهد. یکی از جنگ بیزار است و دیگری از صلح.

در شخصیت پردازی کاراکترها در نمایشنامه ای که به قلم افشاریان درآمده بیشتر و بهتر از همه کاراکتر ننه دلاور معرفی شده است و شخصیت بکمان با پیشینه و شناسنامه مبهم تری به تماشاگر ارائه می گردد. شخصیت ها بیشتر در موقعیت های مختلف قرار داده شده اند و تماشاگر باید با توجه به عکس العمل های شخصیت در این موقعیت ها عواطف و احساسات کاراکترها را نه اینکه ببیند بلکه کشف کند.

ننه دلاور خارج پشت در فقط دو شخصیت اصلی دارد و بقیه که بر صحنه راه می روند، بازیگرانی می باشند که به این دو در برگردان تصویری اندیشه هایشان کمک می کنند. سجاد افشاریان دربارهٔ شیوه اجرای این نمایش گفت: این نمایش بر اساس دو نمایشنامه “ننه دلاور و فرزندانش” اثر برتولد برشت و “بیرون پشت در” نوشته ولفگانگ بورشرت نوشته شده است. متن سومی که من نوشتم تبدیل نمایشنامه به خیال دنیایی بدون جنگ بود. تلاش کردم تصویر آدم‌هایی با هیجانات امروزی را به نمایش بگذارم. در واقع روزمرگی انسان در توسعه دنیای معاصر بدون نمایش جنگ و خونریزی روی صحنه هدف اصلی ام در نگارش متن بوده است. در بخش ننه دلاور تاکیدم روی زمانهایی در نمایشنامه است که صلح در آن جریان دارد. “بیرون پشت در” نیز که کلا در زمان بعد از جنگ می گذرد و بازگشت یک سرباز خسته را از جنگ به نمایش می گذارد.

صابر ابر و هوتن شکیبا دو بازیگر اصلی نمایش می باشند که به ترتیب در دو نقش اصلی ننه دلاور و بکمان بازی می کنند. این دو در نمایش به تناوب نقش های دیگری هم بر عهده دارند البته با حفظ ساختار نقش‌های اصلی شان. ۳۰ بازیگر دیگر نیز آنها را در این اثر نمایشی همراهی می کنند. همچنین گروه بمرانی هم به عنوان بازیگر نوازنده در نمایش حضور دارند.

انتهای پیام/۵۴/۵۳
 


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.