تظاهرات ضد ناتو در پاکستان ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، آمریکا ۱۳ تیر ماه بالاخره پس از هفت ماه فشار و تهدید به قطع کمکهای مالی به پاکستان با هدف وادار کردن این کشور برای بازگشایی مسیر ناتو، پیش شرط های پاکستان را پذیرفت و رسما عذرخواهی کرد که این اقدام مقامات غربی را به واکنش وا داشت و حتی برخی از آنها را ذوق زده کرد.

این تصمیم دولت پاکستان باعث شد تا در چند روز گذشته شاهد برگزاری تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف این کشور و حتی تجمع مقابل پارلمان باشیم.

این مخالفتها موج عظیمی از نگرانی ‌ها را در خصوص حمله به کامیون های ناتو در بین مقامات آمریکایی و پاکستانی به همراه داشت.

خبرگزاری شینهوا در همین رابطه می نویسد: راهپیمایی دو روزه دهها حزب سیاسی و مذهبی پاکستان برای نشان دادن نارضایتی از تصمیم دولت برای بازگشایی مسیر ناتو اوایل صبح امروز سه شنبه پایان یافت.

اعضای “شورای دفاع پاکستان” با تجمع مقابل پارلمان در شهر اسلام آباد اعلام کردند که ۱۴ و ۱۵ جولای (۲۴ و ۲۵ تیر ماه)  تظاهراتی را در ایالت بلوچستان و ۱۶ و ۱۷ جولای (۲۶ و ۲۷ تیر ماه) تظاهراتی را در جنوب غرب این کشور برگزار می کنند.

معترضان با سر دادن شعارهای ضد آمریکایی خشم خود را از اقدامات دولت پاکستان در بازگشایی مسیر ناتو در پی عذرخواهی هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده ابراز کردند.

مردم خشمگین پاکستان پلاکاردهایی را حمل می کردند که روی آن نوشته شده بود اجازه نمی دهیم کامیونهای ناتو از خاک کشورشان عبور کنند.

این تظاهرات روز یکشنبه در شهر لاهور در ایالت پنجاب آغاز شد و شب گذشته در اسلام آباد پایان یافت.

این تظاهرات درحالی برگزار شد که نیروهای پلیس برای سرکوب تظاهرات و حفظ امنیت در کشور در خیابانها مستقر شده بودند.

حافظ سعید” رهبر کنفرانس دفاعی پاکستان در جمع معترضان با تاکید بر ادامه تظاهرات هدف از برگزاری این تظاهرات را نجات از چنگال آمریکا توصیف کرد.  

“سید منور حسن رهبر” حزب جماعت اسلامی پاکستان به اهداف شوم آمریکا در منطقه اشاره کرد و گفت: آمریکا در پی تسلط بر پاکستان با اجرای طرح دسیسه بزرگ بر این کشور است.

ژنرال “حمید گل” فرمانده سابق سازمان “آی اس آی” بر ادامه تظاهرات به منظور جلوگیری از ارسال تدارکات ناتو به افغانستان تاکید کرد.

خبرگزاری فرانسه نیز دراین رابطه می نویسد: پاکستانی ها روز گذشته از تصمیم خود برای ادامه راهپیمایی در مرز افغانستان برای فشار بر دولت برای بستن مسیر تدارکاتی ناتو خبر دادند.

این رسانه غربی شمار معترضان را که مقابل پارلمان در اسلام آباد تجمع کرده بودند، ۳۰ هزار نفر اعلام کرد.

مسیر تدارکاتی ناتو در اقدامی تلافی جویانه برای حمله نیروهای ناتو به یکی از پایگاههای مرزی پاکستان و کشته شدن ۲۴ پاکستانی مسدود شده بود و با عذرخواهی رسمی آمریکا باز شد.

عذرخواهی رسمی، توقف حملات هواپیماهای بدون سرنشین در شمال غرب پاکستان و افزایش نرخ کامیونهای عبوری ناتو از جمله شروط این کشور برای آمریکا بود، اما ایالات متحده در این مدت تنها با فشار و تهدید به قطع کمکهای مالی تلاش کرد تا پاکستان را وادار به بازگشایی این مسیر کند.

به نوشته روزنامه تریبون، جماعت الدعوه و سایر گروهها چند روز گذشته با برگزاری تظاهراتی در شهر کراچی خشم خود را از تصمیم دولت پاکستان اعلام کردند.

“محمد حسین مهانتی” رهبر حزب جماعت اسلامی در یک سخنرانی در جمع معترضان اعلام کرد تصمیم دولت برای بازشگایی مسیر ناتو طبق خواست مردم نیست.

وی افزود: آمریکا بزرگترین تهدید برای امنیت منطقه به ویژه افغانستان است، زیرا این کشور را که آرام بوده به میدان جنگ تبدیل کرده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.