جشنواره پویانمایی تهران ، آیینه تمام‌ نمای انیمیشن ایران است

ابراهیم فروزش:

ابراهیم فروزش، داور سیفژ هشتمین جشنواره پویانمایی تهران گفت: جشنواره پویانمایی تهران آیینه تمام‌نمای انیمیشین های ایران است و گذرگاهی است که تولیدات دوسالانه ایران را قضاوت می‌کند

به گزارش خبرگزاری هنر ایران،  کارگردان صاحب‌نام ایران که به عنوان داور در جشنواره پویانمایی تهران حضور دارد، نقش کانون را در پرورش فیلمسازان نسل‌های مختلف بسیار موثر دانست و تصریح کرد: کانون اولین جایی بود که به معنای واقعی و به صورت شایسته برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان برنامه‌ریزی کرد. اتفاقی که تا قبل از آن وجود نداشت . با توجه به امکانات و وسعت کار در آن زمان، اقدامی بسیار برجسته و بی‌نظیر بود. ابتدا فقط کتابخانه بود و بعد با درک احساس نیازی که وجود داشت کلاس‌های دیگری از جمله فیلمسازی برای بچه ها برگزار شد.

فروزش ادامه داد: با وجود دوربین‌های ۸ میلیمتری و سوپر هشت، یک سری از بچه‌هایی که به کتابخانه می‌آمدند مورد آموزش قرار گرفتند و بسیار از فیلم‌سازهای شاخص ما از بچه‌های همان زمان کانون می باشند.

وی جشنواره پویانمایی تهران را آیینه تمام نمای انیمیشن‌های ایران دانست و گفت : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به وجود آورنده اولین کارگاه انیمیشن در ایران است و در طول سال‌ها به سبب اصالتی که دارد آثاری بسیار متعالی در زمینه فیلم‌سازی و انیمیشن خلق کرده است. جشنواره‌اش هم از اعتبار خاصی برخوردار است و گذرگاهی برای قضاوت تولیدات دوسالانه ایران است.

ابراهیم فروزش افزود: در کنار این همه تولید، بسیار مهم است جشنواره‌هایی برای ارایه آثار وجود داشته باشد. منظور من ساخت فیلم‌های جشنواره‌ای نیست، اما به هر حال هر جشنواره‌ای این رسالت را دارد که کارهای تولید شده را برای قضاوت عموم ارایه کند.

وی همچنین بین‌المللی بودن جشنواره پویانمایی تهران را از نکات مهم برشمرد و تصریح کرد: انیمیشن‌های ایرانی که در آن طرف مرزها هم بسیار حایز اهمیت می باشند، به این طریق به دنیا بیشتر شناسانده می‌شوند و در کنار آن کارگردانان ما نیز با تازه‌های جهانی آشنا می‌شوند و این میان رقابتی هم به وجود می‌آید که بسیار تاثیر گذار است.

فروزش در پاسخ به این سوال که برای جای خالی اکران انیمیشن بلند در ایران چه باید کرد گفت: باید مردم را عادت بدهیم که انیمیشن را دست‌کم نگیرند. امروز در عرصه جهانی انیمیشن‌های بلند روی سکو‌های معتبر قرار می‌گیرند، جایزه اسکار را به خانه می‌برند، مخاطبان بسیاری دارند و در آمد قابل توجهی کسب می‌کنند. کشور ما در نمایش انیمیشن بلند کوتاهی می‌کند. مسوولان و دست اندرکاران باید به صورت بنیادی برای این مسئله فرهنگ سازی کنند.

وی در انتها افزود: برگزاری جشنواره‌ها هم می‌تواند در این زمینه اثر گذار باشد، اما نباید بعد از اتمام جشنواره انیمیشن را کنار بگذاریم تا دو سالانه بعد. مسوولان باید آن‌طور که شایسته است به زحمت کسانی که در حوزه انیمیشن فعالیت می‌کنند پاسخ دهند. جوانان ما بسیار عالی کار می کنند و این از جوایز بین‌المللی که دریافت می‌کنند مشهود است. اگر امکانات کشورهای پیشرفته را داشته باشند، بدون شک ما می‌توانیم در جهان اول باشیم.

هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۱۳ تا ۱۷ اسفند سال در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون تهران برگزار می‌شود.

پایان پیام//
 


آخرین خبرها
منبع: هنر آنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.