حجم قابل توجهی از ذخایر گاز کشور در منطقه گازی کیش قرار دارد

به گزارش ایرنا، رستم قاسمی در نشست توجیهی با سازمان منطقه آزاد کیش که با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور، مدیرعامل و معاونان سازمان منطقه آزاد کیش و مسوولان وزارت نفت در سالن اجتماعات سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شد، افزود: تاریخچه مخازن گسترده گازی کیش به دوران قبل از انقلاب بازمی گردد ولی در آن سالها موفق به کشف گاز نشدند.

وی با اشاره به اجرای فاز اول این پروژه بزرگ توسط مهندسین شرکت توسعه نفت(متن) تصریح کرد: در اواخر سال ۹۰ پیمانکار پالایشگاه نیز انتخاب شد و کار ساخت این مجموعه نیز در بندر آفتاب آغاز شده است.

قاسمی همچنین از اجرای ۹۰ درصد خط لوله گاز تا اتصال به خط هفتم سراسری خبر داد و خاطرنشان ساخت: برای اجرای فاز بعدی این پروژه با یک شرکت خارجی توافقنامه امضا شده است و برای ادامه فاز های این طرح سرمایه گذاران دیگری هم پیدا خواهیم کرد.

وزیر نفت با اشاره به زیر ساخت های مناسب در کیش برای عملیات پشتیبانی این پروژه تاکید کرد: خوشبختانه وجود فرودگاه بین المللی کیش و سایر زیرساخت های لازم موجب شده است که مانند عسلویه نیازی به ایجاد این زیرساخت ها نداشته باشیم، به همین لحاظ سرعت توسعه این میدان گازی بسیار سریع خواهد بود و این مهم باعث خواهد شد تا فازهای بعدی را نیز آغاز کنیم.

وی ، ارزش محصولات فاز یک این پروژه عظیم را سالانه ۷/۳ میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: با کامل شدن شش فاز توسعه ای این منطقه می توان سالانه ۲۲ میلیارد دلار از منابع گازی این میدان بهره برداری کرد.

قاسمی ، همجواری منطقه آزاد کیش با میادین دیگر را باعث ایجاد یک مرکز پشتیبانی و مدیریت در این جزیره خواند و افزود: احداث کلاسترهای فاز ۲ و۳ در بخش خشکی جزیره، ایجاد اسکله اختصاصی پشتیبانی، ساخت مسکن برای کارکنان و ایجاد مراکز آموزشی، خدمات درمانی، ورزشی و تفریحی از جمله تاسیسات عمرانی خواهد بود که در کیش ایجاد خواهد شد.ک/۳

۱۲۳۴/۶۶۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۱۳۶۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.