حمایت از تولید داخلی، درمان معضل بیکاری

نگاه «جام جم آنلاین» به زخم های اقتصادی سال جاری

جام جم آنلاین: این روزها سخن از تولید ملی و لزوم حمایت از تولیدکنندگان بومی به یکی از بحث های اصلی در محافل رسمی و غیر رسمی تبدیل شده است. رابطه بین افزایش تولید ملی و کاهش آمار بیکاری، یک رابطه علمی و سابقه دار است که برای عالمان اقتصاد تازگی ندارد اما این رابطه در کشور ما سالیان سال، مهجور مانده است. «جام جم آنلاین» برای کندوکاو این موضوع و راه های عملی حمایت از اشتغال و تولید ملی با برخی از تولیدکنندگان داخلی و کارشناسان اقتصادی به بحث و گفت و گو نشسته است.

حمایت از فارغ التحصیلان با توسعه تولید ملی و کنترل واردات

محمد جواد باستانی کیا، مدیرعامل کانون دانش آموختگان اقتصاد ایران در گفت و گو با خبرنگار «جام جم آنلاین» براین باور است که با مصرف تولیدات داخلی و بالا رفتن تولید ملی، آمار اشتغال نیروی کار بومی نیز افزایش خواهد یافت.

وی یادآور شد: در صورتی که از تولید ملی حمایت بیشتری به عمل آید و از واردات بی رویه جلوگیری شود، در نتیجه نیروی کار فارغ التحصیل ما که به نظر می رس دسال های زیادی بدون بستر سازی و برنامه ریزی دولت در رشته های مختلف دانشگاهی تحصیل کرده اند، می توانند همراه با سرمایه های ایرانیان خارج از کشور به آغوش بازار کار برگردند.

“با این کار می توانیم کوتاهی های انجام شده در زمینه آموزش های متناسب با نیازهای جامعه در بخش های خدماتی، صنعتی و کشاورزی را جبران کنیم.”

باستانی کیا با بیان این که باید امنیت سرمایه، امنیت شغلی نیروی کار و امنیت صاحبان سرمایه کشور را تامین کنیم، اضافه کرد: در همین زمینه تثبیت نرخ ارز، حفظ ارزش پول ملی، ثبت نرخ کالاهای تولیدی در داخل (با کیفیت مطلوب)، کنترل تورم و استفاده از بیمه های مختلف ضروری است.

وی افزود: یکی از عمده ایراداتی که در حال حاضر اقتصاد کشور ما را رنج می دهد، عدم رابطه لازم بین صنعت، دانشگاه و تشکل های فارغ التحصیلی است. یعنی من معتقدم برای حمایت از اشتغال، علاوه بر این که باید واردات کنترل شود، می بایست پیوستگی و هماهنگی لازم نیز بین صنعت، دانشگاه و سازمان های مردم نهاد فارغ التحصیلان به وجود آید.

“بیش از ۸۰ سال از تاسیس دانشگاه های فنی ما در کشور می گذرد اما هنوز نتوانستیم رابطه ای علمی، منطقی و برنامه ریزی شده را بین صنعت، دانشگاه و تشکل های فارغ التحصیلی در رشته های مختلف ایجاد کنیم که این رابطه بتواند به رشد و بالندگی صنعت دانش بنیاد با نگاه به بستر جامعه ملی ما منجر شود.”

این کارشناس اقتصادی در پایان اظهار داشت: در حالی که حمایت از تعاونی ها می تواند بخش اعظمی از مشکلات اشتغال کشور را بکاهد اما هم اکنون به نظر می رسد بخش تعاون نیز در اقتصاد کشور ما مغفول واقع شده است.

حمایت از “تولیدکنندگان خاص”حمایت از اشتغال نیست

علی ظفرزاده، کارشناس اقتصادی و دبیر کل جمعیت تولیدگرایان ایران هم در گفت و گو با خبرنگار ما تصریح می کند که نباید منابع ارزشمند کشور را به پای اجناس بی کیفیت وارداتی بریزیم.

وی تاکید کرد: نیاز نیست حتما کارشناس باشید تا اوضاع اقتصادی کشور را درک کنید؛ اگر شما سری به بازار بزرگ خیابان جمهوری تهران بزنید و یا به میوه فروشی ها مراجعه کنید، به راحتی می بینید که بازار در تصرف کالاهای نامرغوب وارداتی است. در چنین شرایطی معلوم است که اشتغال داخلی نیز همگام با واردات بی رویه نابود می شود.”

ظفرزاده، وجود بنگاه های زودبازده را یک شکست اقتصادی دانست و گفت: وقتی هرگونه جنسی از همه جا وارد کشور می شود و از شهرک های صنعتی و “صنایع مادر” هم حمایت کافی به عمل نمی آید، چگونه باید توقع داشته باشیم که بنگاه های زودبازده ما، واقعا زودبازده باشند و اشتغال زایی کنند.

“شما می بینید که به دلیل واردات بی منطق، صنایع مادر در کشور ما حرفی برای گفتن ندارند. وقتی صنایع غذایی ما از بین رفته، به این دلیل است که دام ما هم از بین رفته است. عدم حمایت از دامپروری نیز خود ریشه در ورشکستگی شیلات دارد. متاسفانه این مشکلات زنجیره ای در تمامی حوزه های اقتصادی کشور نیز رسوخ کرده و اوضاع بیکاری را به این روز انداخته است.”

وی با بیان این که حمایت از خودروسازان، به هیچ وجه حمایت از تولید ملی و اشتغال نیست، تاکید کرد: به دلیل نفوذ و قدرت خودروسازان شاهد هستیم که بازار خودرو در کشور ما به دلیل نبود رقبای خارجی، انحصاری شده و مصرف کننده مجبور به انتخاب تعداد محدودی از خودرو ها با قیمت های بالاست.

” معتقدم که حمایت از یک سری تولیدکننده خاص، نه تنها به معنای حمایت از تولید ملی و اشتغال در کشور نیست؛ بلکه به اقتصاد ما هم ضربه می زند. سوال من این است که اگر حمایت بی چون و چرا از خودروسازان داخلی، به معنای حمایت از تولید ملی است؛ پس چرا از کشاورزان که جمعیت شان از تولیدکنندگان خودرو بسیار بیشتر است، حمایت نمی شود؟”

تولیدکنندگان باید بازار صادرات محصول خود را در اختیار بگیرند

در همین پیوند، حسین مقدم نیا، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران نیز در گفت و گو با «جام جم آنلاین» عنوان می کند که راه حل اصلی اشتغال گسترده جوانان، حمایت از تولید داخلی است.

وی با بیان این که حمایت از تولید ملی الزامات خاصی دارد، اضافه کرد: حمایت از تولید ملی می تواند مشکل بیکاری را مرتفع کند؛ اما حجم و نوع این حمایت ها هم بسیار مهم است. مثلا باید تولیدکنندگان و تشکل های تولیدی باید بتوانند بازار صادرات محصول خود را در اختیار بگیرند و دولت نیز باید با یارانه صادراتی از تولیدکنندگان حمایت کند.

مقدم نیا با بیان این که هم اکنون ۳۵ درصد پروتئین جامعه از طریق مصرف مرغ تامین می شود، ادامه داد: مثلا در خصوص حمایت از تولیدکنندگان مرغ کشور واجب است که ابتدا دولت نقدینگی و تسهیلات لازم را در اختیار تولیدکنندگان مرغ کشور قرار دهد و در وهله دوم نیز باید برای نوسازی و بازسازی مرغداری ها اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت مرغ داری های کشور در سال ۱۳۵۹،‌ حدود ۳۴ میلیون قطعه در هر دوره بود اما امروز این ظرفیت به ۲۶۰ میلیون در هر دوره رسیده است. در واقع، ما توانسته ایم که با افزایش تولید ملی در این حوزه، اشتغال مرغداران را هم در طی این سال ها افزایش دهیم.

“مطمئن هستیم که با افزایش تولید مرغ در کشور و عدم واردات گسترده این محصول، تعداد شاغلان در این حوزه نیز افزایش می یابد.”

شاغلان صنایع کوچک، قربانی واردات چینی شده اند

اسدالله حقایقی، مدیرعامل یکی از کارخانه های تولیدکننده فوم های کفپوش ورزشی و خودرویی در گفت و گو با خبرنگار ما بر این اعتقاد است که واردات اجناس خارجی باعث ضربه خوردن صنایع کوچک داخلی و از دست رفتن مشاغل در کشور شده است.

وی افزود: اگر از کارگاه های کوچک داخلی در کشور حمایت شود، معضل بیکاری هم در کشور برطرف می شود اما متاسفانه بازار ما در اجناس چینی غرق شده است. به همین دلیل هم اکنون شاهد هستیم که بسیاری از کارگاه های کوچک داخلی تعطیل شده و یا در در شرف تعطیلی هستند.

“همچنین اجرای ضعیف قانون هدفمندی یارانه ها و بلاتکلیفی ارز در ماه های پایانی سال ۹۰ نیز کارگاه های کوچک صنعتی را با مشکلات متعددی همچون گرانی مواد اولیه روبرو کرده است.”

حقایقی با اشاره به لزوم حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی عنوان کرد: اغلب تولیدکنندگان داخلی با عشق به کار تولید، وارد فعالیت های اقتصادی می شوند، بنابراین دولت علاوه بر این که باید موانع صادرات را از پیش پای آن ها بردارد، باید با کنترل اصولی واردات و ایجاد تسهیلات و اعطای وام های کم بهره، از کارهای تولیدی در کشور حمایت کند.

“البته باید این نکته را هم بگویم که دولت باید نظارت منصفانه تری به تسهیلات اعطایی به تولیدکنندگان داشته باشد زیرا برخی از افراد سودجو هم پیدا می شوند که به اسم حمایت از تولید، وام های کلان می گیرند اما بعدها معلوم می شود که آن وام ها در مسیر دیگری غیر از فعالیت های تولیدی به جریان افتاده است!”

امین جلالوند – گزارش نویس جام جم آنلاین


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.