در صورت ادامه تخریب مزار شهدا بند (م) وصیت‌نامه امام را اجرایی می‌کنیم

۲۹م اسفند ،

سه تشکل دانشجویی در بیانیه‌ای مشترک، طرح مجدد بحث تخریب و یکسان‌سازی قبور شهدا را محکوم کرده و آن را سبب نابودی «دارالشفای آزادگان» و از بین رفتن بهترین سند فرهنگ اصیل شهادت دانستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ جنبش عدالتخواه دانشجویی، بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با صدور بیانیه‌ای مشترک، طرح مجدد بحث تخریب و یکسان‌سازی قبور شهدا را محکوم کردند.

متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

امسال در حالی مردم و خانواده شهدا عید خود را بر سر مزار شهدا می‌روند که چندی پیش خبرهای ناگواری مبنی بر از سر گیری طرح تخریب و بازسازی قبور شهدا از سمت مسئولین امر در خبرها رسانه‌ها انتشار یافت؛ طرحی که اجرای آن در بعضی نقاط کشور فاجعه نابودی «مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان» و از بین رفتن بهترین سند و «زبان گویای» فرهنگ اصیل شهادت و اسلام ناب در مسلخ سنگ‌های یک‌دست بی‌روح را سبب شد که هنوز به عنوان نشان مدیریت نامأنوس با فرهنگ جهاد و شهادت دل بازماندگان و عاشقان را می‌آزارد.

باید گفت تاکنون در راستای عمل به قوانین مصوب برای گلزارهای شهدا، در بعضی از گلزارها اقدام به دیوارکشی، مسقف کردن و ایجاد مراکز فرهنگی و امکانات رفاهی شده که جای تقدیر دارد اما مسأله اصلی و آنچیزی که باید به مسئولین شهرداری تهران، سازمان بهشت زهرا (س) و بنیاد شهید متذکر شد، نحوه اجرای این طرح نسبت به قبور و حجله‌ها و سایر نمادهایی است که ارزش معنوی و تاریخی دارد.

طبق اساسنامه بنیاد شهید، یکی از وظایف این بنیاد حفظ و مرمت گلزارهای شهداست که مصوبه هیئت وزیران در سال ۸۳  نیز بر این مسأله تاکید دارد ولی آنچه در عمل رخ داد، تخریب و یکسان‌سازی مزار شهدا بود که اعتراضات و نارضایتی ها در مصوبه شورای هماهنگی و نظارت بر امر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در تاریخ ۸۸/۵/۴ منعکس شده است.

در این مصوبه به دو محور اصلی اشاره شده است؛ یکی عدم رعایت مسأله مرمت و از بین بردن اصل اثر فرهنگی – تاریخی و دوم، شیوه کسب اجازه از خانواده‌های شهدا.

خانواده‌های شهدا از روی حسن ظنی که به مسئولین امر دارند، قبل از اجرای طرح معمولا اعتراضی ندارند ولی بعد از اینکه طرح به مرحله اجرا رسید، اکثر خانواده‌ها ناراضی اند و دردا که حامی قانونی خانواده‌های شهدا در اجرای طرح به آنها خیانت کرده است.

پیشکسوتان جهاد و شهادت و فعالان و جهادگران عرصه فرهنگ کشور و جریانات دانشجویی طی این سالها مراتب انتقاد و اعتراض خود را با بیانیه‌ها و مصاحبه‌ها به گوش مسئولین رسانده‌اند ولی طرح مذکور فقط در چند گلزار متوقف شده است که آنهم نتیجه فشار رسانه‌ای و پیگیری‌ها و فشار خانواده شهدا و دغدغه‌مندان فرهنگی بوده است.

پیرامون مسأله رضایت خانواده شهدا همیشه به عنوان یک مسأله انحرافی توسط مجریان و کارفرمایان مطرح شده است، باید گفت اولا عموم خانواده‌های شهدا از این طرح ناراضی می باشند. ثانیا مسئولین امر می خواهند با طرح این شرط، غرض اساسی طرح را که «مرمت» گلزارهای شهداست، به حاشیه ببرند و هدف اصلی خود یعنی «تخریب و بازسازی» را توجیه کنند.

واژه مرمت در ادبیات حقوقی و ادبیات حفظ میراث فرهنگی تعریف مشخصی دارد و معنای تخریب و یکسان‌سازی هیچ اشتراک معنایی با مرمت ندارد؛ بدیهی است آنچه تا الآن در این طرح در جریان بوده، تخریب و یکسان‌سازی نام دارد.

مرمت همان فرآیندی است که در بازسازی آثار تاریخی گذشتگان توسط سازمان میراث فرهنگی انجام می گردد و تخریب و یکسان‌سازی، آن کاری است که تا الآن در راستای این طرح در کشور مثل قطعات ۴۰ و ۴۴ بهشت زهرا سلام‌الله علیها انجام شده است.

برداشتن حجله‌ها و سنگ مزار شهدا و به‌هم ریختن فضای اصیل معنوی و عاطفی که توسط خانواده‌های شهدا شکل گرفته، معنای تخریب و یکسان‌سازی دارد؟ در مرمت هیچ حجله‌‌ و سنگ مزاری تخریب نمی شود؛ در مرمت برای حفظ اثر از گزند آفتاب، باران، سرما و گرما، آن اثر را زیر سقف نگه می دارند ولی به اثر گزندی وارد نمی شود.

حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) در نظر صریحی پیرامون حفظ مواریث فرهنگی – معنوی فرمودند (از قول مرحوم آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی): «قضیّۀ دیگری را نقل می‌کنم؛ این را بسیاری از دوستان و آقایانی که در قم می باشند هم می‌دانند. بعد از انقلاب دارالشفاء را می‌ خواستند خراب کنند و بسازند. به محضر ایشان (حضرت امام) آمدند تا برای تخریب اجازه بگیرند؛ ایشان این جمله را فرمودند که “هر یک‌دانه از این خشت‌ها و آجرها که برای تعمیر دارالشفاء عوض شود و یک آجر تازه بیاید، به همان مقدار از قداست اینجا کاسته خواهد شد”. این حرف‌ها در حوزه‌های علمیّۀ ما مسخ و نسخ شدند و مسیرها دارد عوض می‌شود».

همچنین امام خمینی (ره) می فرمایند: «همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود» و «قبور شهدا زبان گویایى است که به عظمت روح جاوید آنان شهادت می دهد».

ایشان در پیام پیرامون سیاست‌هاى کلى نظام در دوران بازسازى می فرمایند: «حفظ و نگهدارى ترکیب یک یا چند شهر خراب شده در جنگ به منظور ترسیم علنى تجاوز دشمنان علیه انقلاب و کشورمان و نشان دادن قدرت دفاع و مقاومت قهرمانانه ملت که آیندگان فقط به اسناد و نوشته‏ها بسنده نکنند؛ البته این کار با رضایت کامل صاحبان املاک و با ایجاد شهرهاى مجاور باید انجام شود».

توجه به نظرات حضرت امام رحمت‌الله علیه، ابعاد دیگر خسارت جبران‌ناپذیری که در اکثر گلزارهای کشور اتفاق افتاده است را روشن می کند.

ما دانشجویان و فعالان فرهنگی تخریب و بازسازی مزار شهدا را مخالف بیانات رهبر کبیر انقلاب، هنر متعهد و قانون و همچنین اسراف بیت‌المال در اقدامات تجملاتی می دانیم و بنا به رسالت مطالبه‌گری و حفاظت از دستاوردهای انقلاب اسلامی خواهان آن هستیم که طرح متوقف شود تا حال که در این چند ساله بسیاری از گلزارهای کشور به دست نهادهای متولی حفظ آنها از بین رفت، حداقل بهشت زهرای (س) تهران برای آیندگان بماند.

مطمئناً اگر در هر طرحی و به هر بهانه‌ای به این اثر تاریخی – معنوی گزندی وارد شود، طبق بند (میم) وصیت‌نامه حضرت امام خمینی(ره) خود به مقابله با آن بر خواهیم خواست؛ ان‌شاءالله چنین نشود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.