دشمنان کلاه پهلوی فعلا لذت ببرند

جام جم آنلاین: مجموعه تلویزیونی «کلاه پهلوی» پس از مدت‌ها بالاخره روی آنتن شبکه یک رفت؛ یک مجموعه تاریخی دیگر که به‌ طور حتم خیلی‌ها منتظر آغاز آن بودند اما چیزی که باعث شد این سریال وارد چهره‌های این هفته بشود  چیزی نیست جز صحبت‌های ضیاءالدین دری، کارگردان این مجموعه در مورد تلاش فرح دیبا برای برقراری ارتباط با عوامل این سریال.

دری در گفت‌وگویی که با خبرگزاری فارس داشته گفت: «به من نقل شده که فرح دیبا ظاهرا سعی می‌کند با خانم‌ها ارتباط برقرار کند، همچنین با یکی از خانم‌ها تماس تلفنی داشته، بالاخره او هم آدم است و با بازیگر فیلم صحبت کرده و گفته من از کار شما خوشم می‌آید و برای این‌که نشان بدهد مطلع است، گفته من شنیده‌ام در چنین سریالی حضور داشته‌اید .

آیا به ما زیاد فحش می‌دهند؟ این موضوع کاملا طبیعی است و برایشان مهم است.بالاخره آنها امروز کاملا منزوی هستند و سر پست و مقام نیستند و همین چیزها هم دلخوششان می‌کند  .»

او در ادامه صحبتش خطاب به کسانی که اظهارنظرها و واکنش‌هایی درباره این سریال داشته‌اند گفته به دشمنان سریال توصیه می‌کنم زود قضاوت و عجله نکنند  و سریال را خوب ببینند و تا ندیده‌اند حمله نکنند و فحش ندهند   که بعد ‌نتوانند وارد نقد اصولی شوند  .

دری در ادامه خیلی خودمانی اضافه کرده که دشمنان فعلا لذت ببرند، فرصت برای دشمنی هست! حالا به قول امروزی‌ها مخاطب خاص دری در این ضدگلایه‌ها چه کسی بوده را ما نمی‌دانیم، اما بعد از آن خودش سرنخ‌هایی دست مخاطب خاص می‌دهد: «برخی مقادیر زیادی دلار و یورو خرج می‌کنند و به خارج از کشور می‌روند  ولی کار خوب از آب درنمی‌آید  . مسلم است که ناراحت می‌شوند  .»

ازدواج و آشنایی دو فرهنگ

یوسف تیموری اولین و آخرین نفری نیست که با یک خارجی ازدواج می‌کند اما بازیگر بودن و شناخته شدن او دلیل خوبی است برای این‌که ازدواجش هم مورد توجه مردم قرار بگیرد و کنجکاوشان کند تا بدانند چگونه و چه زمان و…

این بازیگر کارهای طنز و کمدی سینما و تلویزیون بتازگی در یکی از مصاحبه‌هایش از چرایی ازدواج با یک دختر تایلندی گفته است.

البته نقطه عطف صحبت‌های تیموری و نکته‌ای که از این گفت‌وگو باید به خاطر سپرد دلایل او برای ازدواج با همسرش است «برای بازیگری مثل من، ازدواج با یک دختر ایرانی کمی سخت بود .

به دلیل این‌که ناخودآگاه زمینه ذهنی نسبت به میزان جدیت حرف‌های من داشتند که شاید دروغ است و من در حال نقش بازی کردنم! واقعیت این است که به مساله زندگی مشترک جدی نگاه نمی‌کردند یا کمتر این نگاه را داشتند!»

البته شما این جمله را به خاطر بسپارید من چیزی راجع به این جمله نخواهم گفت و شرحی نخواهم د اد ولی جمله قابل‌تاملی است! اما در این میان صحبت‌های همسر یوسف تیموری به نظرم جذاب‌تر و کارآمد تر است، چون این خانم تایلندی راجع به دیدگاهش نسبت به ایران پیش و پس از آشنایی با تیموری گفته است که به خاطر سپردنی است: «قبلا فکر می‌کردم این کشور، کاملا تاریخی و قدیمی است و چندان مدرن نشده، اما بعد   از آشنایی با یوسف و رفت و آمد به ایران فهمیدم کاملا مدرن شده و روابط زیاد و خوبی با بقیه کشورها دارد  .»

سیامک اطلسی این روزها

د ر صفحه چهره‌ها عادت داریم از کسانی هم یاد کنیم که مدت‌هاست از آنها بی‌خبریم و دوست داریم نامشان را بشنویم یا تصویرشان را در تلویزیون ببینیم تا به این بهانه برایشان آرزوی سلامت و شادکامی کنیم.

این بار نوبت سیامک اطلسی است که به بهانه جشنواره فیلم مقاومت و دفاع مقدس گفت‌وگویی با یکی از خبرگزاری‌ها انجام داده است.

او که فعالیتش را از سال ۱۳۵۰ آغاز کرده بجز بازیگری، اهل دوبلاژ و فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی هم است.

اطلسی که به گفته خودش وسواس زیادی روی انتخاب نقش دارد، اشاره کرده بیشتر برای تله‌فیلم‌ها به سراغش می‌روند که البته برخی از آنها یا ضعیف هستند   یا طنز که او قبول نمی‌کند  .

سیامک اطلسی ۷۶ ساله که بیشتر با نقشش در «پدرسالار» در ذهن بینندگان تلویزیون خاطره شده است و دو فیلم «گیرنده» و «گلوگاه» را برای اکران آماده دارد بر این باور است: «این روزها سینما در وضع دود ‌آلود است و تهیه‌کننده، به سبب برنگشتن سرمایه جرات ساخت فیلم را برای سینما ندارد  .»

اطلسی اشاره کرده که نمی‌گوید همه فیلمنامه‌ها از بیخ و بن آبکی هستند اما بیشترشان همین وضع را دارد البته این‌که همه با حال و روز این روزهای سینما خوش نیستند برای ما طبیعی شد ه، شما را نمی‌د انم، ولی برای سیامک اطلسی آرزوی سلامت و کامیابی داریم .

تعصب بازیگر به دفاع مقدس

یکی دیگر از چهره‌های این هفته خاطره حاتمی است. این بازیگر جوان که به بهانه حضورش در سریال «بید ارباش» با خبرگزاری فارس گفت‌وگو کرده، گفته است چون ژانر این سریال دفاع مقدس بوده این کار را قبول کرده است؛ زیرا می‌گویند فیلمنامه به طور کامل آماده نبوده و امکان شناسایی شخصیت رعنا برایش وجود نداشته که حاتمی بتواند تصویر واضحی از نقش داشته باشد  .

اما او در ادامه باز هم تاکید می‌کند فیلمنامه‌های داغ را که روز به روز به دستش برسد دوست دارد و خلاصه‌اش این است که به کارگردان اعتماد داشته! اما حاتمی در بخشی از صحبت‌هایش می‌گوید: «جریان غلطی که در کارهای نمایشی اتفاق افتاده این است که همه چیز شوخی و عجله‌ای است و نمی‌توانیم پرود اکشن عظیمی در یک کار د  اشته باشیم. همه چیز عجله‌ای پیش می‌رود   و ما با حد  اقل امکانات و وقت کار می‌کنیم.»

گرچه خاطره حاتمی نظر درستی داده، اما آنقدر حرفش با عملش که فیلمنامه داغ را دوست دارد متفاوت است که ما خیلی خوب نتوانستیم دل به حرفش بدهیم. به جایش به این قسمت از حرف‌هایش دل می‌دهیم که گفته: «جمله‌ای هست که می‌گوید شهدا را یاد کنیم حتی با ذکر یک صلوات که همیشه به نظرم بسیار تاثیرگذار است. من تعصب بسیاری روی دفاع مقدس دارم.»

نبض تلویزیون و مخاطب در دستان مقدم

یکی از چهره‌های این هفته ما سیروس مقدم است که اگر از من بپرسید ، می‌گویم نبض مخاطب تلویزیون د  ر د  ستش است، چرا؟ چون امکان ندارد سریالی تولید کند در هر ژانر و موضوع و با هر بازیگر و لوکیشنی و مرد  م را پای تلویزیون ننشاند  .

هرچند انتقادهایی نیز به کارش وارد بوده است مثلا این‌که در سریال‌هایش احساس می‌کنی یا برق هنوز اختراع نشده یا نبود عنصر نور یک تکنیک جذب مخاطب است.

بهتر است کاری به بحث تکنیکی سریال‌سازی سیروس مقدم نداشته باشیم و بگوییم چرا امروز یکی از چهره‌های ماست.

هفته پیش پخش سریال «دیوار» از این کارگردان به مناسبت هفته نیروی انتظامی آغاز شد؛ سریالی که سعید نعمت‌الله نوشته و کسانی چون مهدی سلطانی و آتیلا پسیانی در آن نقش‌آفرینی کردند  .

داستان مجموعه درباره باندهای تبهکاری و سرقت در ایران است که با درگیر کردن آدم‌ها، موقعیت‌های خطرناکی برای آنها به وجود   می‌آورند  .

این سریال ۱۰ قسمتی روایتگر متهمی است که پس از چند سال از زندان آزاد شده و در صدد  انتقام از افسر پلیسی است که باعث دستگیری او شده اما سیروس مقدم که این روزها به خاطر سابقه‌ای که در ساخت سریال‌های پرمخاطبی چون «اغما» و پایتخت در ذهن تماشاگران دارد ، یکی از کارگردان‌های پرکار و پرطرفد  ار تلویزیون قلمداد می‌شود  .

او کار خود را با دستیاری ناصر تقوایی آغاز کرده و دستیاری داوود میرباقری در سریال «امام علی(ع)» هم یکی دیگر از تجربه‌های تلویزیونی او در مقام دستیار کارگردانی است.

شایعه ممنوع ‌التصویر شدن شهاب

همین چند شماره پیش شهاب حسینی یکی از چهره‌های هفته ما بود اما در روزهای اخیر آنقدر شایعه ممنوع‌التصویری شهاب حسینی رد، قبول، تکذیب و تصویب شده که ناگزیر باز هم یکی از چهره‌های هفته ماست.

اما داستان از این قرار است که گویا بنا بوده تله‌فیلمی به مناسبت هفته نیروی انتظامی پنجشنبه روزی از شبکه یک پخش شود که فیلم تلویزیونی دیگری جایگزین آن شده و در دومین اطلاعیه سیما، پخش آن به روز جمعه موکول شده بود که در این زمان نیز پخش نشد  .

همین باعث شد به شایعه‌ای که چند روزی در محافل پیچیده شده بود دامن زده شود، شایعه‌ای که می‌گفت بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین پس از تحریم اسکار از سوی ایران ممنوع‌التصویر شده‌اند و دیگر حق حضور در تلویزیون را ندارند  .

اما رضایی، تهیه‌کننده این تله‌فیلم با خبرگزاری ایسنا مصاحبه و اعلام کرد: این تله‌فیلم به دلیل داشتن نقص فنی پخش نشده است نه چیز دیگری.

شهاب حسینی تا همین چند وقت پیش با نقش‌آفرینی در سریال «شوق پرواز» در نقش شهید بابایی با مخاطبان تلویزیونی همراه بود  .

اسکار رفتن و نرفتن

یکی دیگر از خبرهایی که هفته پیش خیلی از اذهان عمومی سینمایی‌ها و سینما دوستان را مشغول کرده بود، اسکار رفتن یا نرفتن بود  .

این‌که چه کسانی و چقدر از این جریان استقبال کردند و چه کسانی و چقدر این اقدام را موثر می‌دانند و چه کسانی چه پیشنهادهای بهتری داشته‌اند یا خیر، بماند اما یکی از اولین عکس‌العمل‌ها متعلق بود به رضا میرکریمی، کارگردان «یه حبه قند» که گرچه به نفس عمل انتقادی نشان نداده بود اما نسبت به نوع و زمان جهتگیری، انتقاد که نه، گلایه داشت.

داستان از این قرار بود  بعد از چند وقتی که این سوال دهان به دهان ‌گشت که امسال کدام فیلم برای اسکار انتخاب شود درست چند ساعتی بعد از اعلام فیلم یه حبه قند به عنوان نماینده ایران در اسکار، شمقدری پیشنهاد کرد بیایید اسکار را تحریم کنیم و اسکار به این ترتیب تحریم شد  .

در برنامه هفته گذشته «هفت» که یک برنامه سینمایی است و خودش بارها سوژه چهره‌های ما بوده است، محمد حمزه‌زاده معاون هنری حوزه هنری روی خط آمد و در این گفت‌وگوی تلفنی اشاره کرد بعد از پیشنهاد شمقدری حوزه هنری هم تصمیم گرفت اسکار را تحریم کند و میرکریمی با وجود استقبال از این عمل گلایه داشت که باید قبلا به‌عنوان کارگردان فیلم با وی هماهنگ می‌شد اما از آنجا که این سوال پیش آمده بود که چرا تا لحظه آخر صبر کردند، در این باره هم علیرضا سجادپور حرف خوبی زد: «اگر هیات انتخاب تشکیل نمی‌شد، برخی معترض می‌شدند که ایران به این دلیل می‌خواسته اسکار را تحریم کند که دستش خالی بود   .» خب این هم حرفی است. (جام جم – ضمیمه قاب کوچک)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
بانشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.