دقیق ترین روش برای تشخیص “پوکی استخوان”

اردیبهشت ۱۴۰۳

آزمایش‌های سنجش تراکم استخوان، دقیق ترین روش برای تشخیص و پی گیری درمان پوکی استخوان است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر مهدی ابویی جراح و متخصص ارتوپدی گفت: زنانی که سیگار می کشند بیشتر از آنها که سیگار نمی کشند به پوکی استخوان وسایر بیماریها  دچار می شوند.

این جراح و متخصص ارتوپدی اظهار داشت: زنان بیشتر از مردان به پوکی استخوان و شکستگی ناشی از آن دچار می شوند . زنان از ابتدا تراکم استخوان کمتری دارند و بیشتر هم عمر می کنند.

این جراح گفت: بانوانی که دارای استخوانهای کوچک بوده، کوتاه قد و یا لاغر می باشند به خاطر وجود توده ی استخوانی کمتر ، مستعد بروز پوکی استخوان می باشند.

 این متخصص ارتوپدی گفت: زنانی که یائسگی زودرس دارند (قبل از ۴۵سالگی) مانند بانوانی که تخمدانهای آنها را با جراحی برداشته اند بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان می باشند.

به گفته وی تولید استروژن در تخمدانها بعد از یائسگی متوقف می گردد در نتیجه از دست رفتن توده‌ی استخوان تسریع می گردد .

دکتر مهدی ابویی اضافه کرد: استروژن هورمون زنانه ای است که از کاهش توده ی استخوان جلوگیری می کند .

به گفته وی با افزایش سن احتمال بروز پوکی استخوان بیشتر می گردد.

دکتر ابویی بیان کرد: وراثت بر مقدار استخوانهای شما  و سرعت از دست دادن آنها تاثیر دارد اگر مادر شما شکستگی لگن یا مهره و ساعد داشته باشد احتمال ابتلای شما به شکستگی ۲برابر اشخاص دیگر است.

به گفته وی بیماری‌هایی نظیر بیماری تیروئید، پاراتیروئید و غدد فوق کلیوی می توانند به پوکی استخوان منجر شوند.

این جراح و متخصص ارتوپدی در شهرستان فسا درخصوص عوامل خطر قابل کنترل در این بیماری اظهار داشت: وزن کم بانوان بسیار لاغر سبب کم شدن قدرت استخوان هم می گردد . زنانی که دارای اضافه وزن می باشند معمولا در معرض خطر نیستند  ولی احتمال ابتلا به بیماریهای دیگر در آنها بسیار تر است.

وی با بیان اینکه ورزش نکردن و نداشتن فعالیت، کاهش توده های استخوانی را تسریع می کند، گفت: ورزش مناسب به افزایش مقدار استخوان  و سلامت بیشتر شما کمک می کند.

 دکتر ابویی بیان کرد: کلسیم استخوانها را قدرتمند می کند اگر به قدر کافی کلسیم مصرف نمی کنید بدن شما سلولهای استخوانی را تخریب  می کند تا کلسیم مورد نیاز خود را از آنها به دست آورد.

به گفته وی بعضی داروهای تجویزی نظیر کورتن که در درمان آرتروز وآسم استفاده می گردد و برنامه غذایی پرپروتئین وکمبود ویتامین دی از دیگر عوامل خطر در ابتلا به این بیماری می باشند.

دکتر ابویی با بیان اینکه معاینه وسابقه ی پزشکی کمک می کند تا مشخص شود آیا در معرض پوکی استخوان میباشید یا نه، تصریح کرد: آزمایشهای سنجش تراکم استخوان، دقیق ترین روش برای تشخیص و پی‌گیری درمان پوکی استخوان است.

وی اضافه کرد: این آزمایش معمولا ۳-۵سال یک بار تکرار می گردد تا روند پوکی استخوان و احتمالا درمان آن مشخص شود.

این جراح ومتخصص ارتوپدی بیان کرد: تشخیص پوکی استخوان بسیار ساده نیست و در بیشتر موارد زمانی تشخیص داده می گردد که فرد دچار شکستگی شده است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.