دوستی‌مهر: در جام‌جهانی کوچک اشتباه کنیم تا در جام‌جهانی بزرگ اشتباه نکنیم

۲۴م دیماه ،

سرمربی تیم ملی نوجوانان در نشست خبری پایان بازی با اسلوونی گفت، این بازیکنان به این تورنمنت آمده‌اند تا برای جام‌جهانی آماده شوند و باید در این تورنمنت‌ها اشتباه‌هایشان را انجام دهند تا در جام‌جهانی اشتباه نکنند!

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اینترنتی فدراسیون فوتبال، در این نشست ابتدا سرمربی اسلوونی با اشاره به پیروزی تیمش گفت: قرار گرفتن در جمع ۸ تیم برتر جام‌جهانی کوچک آن هم در این تورنمنت قدیمی و معتبر در سطح فوتبال پایه اروپا افتخار بزرگی است که نصیب ما و ایران شده است. برای ما نتیجه بازی مهم نبود. دوست داشیم فینال را برگزار کرده یا حداقل در رده‌بندی باشیم اما اینجا بودیم و با تیم خوبی مثل ایران بازی کردیم که تیمی سرعتی و فیزیکی که پرس را در بهترین سطح انجام می‌دهد. ما فیلم بازی‌های این تیم را دیده و توانستیم با استفاده از اشتباه‌های بازیکنان این تیم به گل برسیم. به مربی ایران تبریک می گویم؛ چرا که تیمش یکی دو سال از بازیکنان حاضر در جام‌جهانی کوچک، کوچک‌تر است اما بازیکنانش این‌گونه می‌جنگند و بازی می‌کنند.

او ادامه داد: بازیکنان ایران حتی عصبی‌ام هم کرده بودند. در نیمه اول از داور اخطار هم گرفتم و نزدیک بود اخراج شوم. امیدوارم سال آینده هم اسلوونی و هم ایران در رقابت‌های جام‌جهانی کوچک حضور داشته باشند؛ چرا که همه تیم‌ها بسیار خوب و قدرتمند و در سطح بالایی بودند. باز هم می‌گویم اصلا نتیجه مهم نبود؛ چرا که در کل فرقی نمی‌کند چهارم شوی یا شانزدهم. مقامی که در یک تورنمنت ارزش دارد اول تا سوم است و حالا که ۱۵ تیم به آن نمی‌رسند، به جایش فوتبال بازی کنند و همدیگر را محک بزنند. در اروپا با حریفانی مثل اسپانیا، انگلیس، آلمان و ایتالیا بازی می‌کنیم و باید خودمان را به سطح آنها برسانیم، وگرنه حرفی برای گفتن نخواهیم داشت. حضور در این تورنمنت‌ها برای همه تیم‌ها مفید بود.

علی دوستی‌مهر، سرمربی تیم ملی نوجوانان ایران هم در این نشست دربارهٔ بازی گفت: بازی بسیار خوبی بود و به تیم خوب اسلوونی تبریک می‌گویم. همان‌طور که قبلا هم گفته بودم، برای شناخت بازیکنان و مشکلات فنی تیم ملی نوجوانان ایران به روسیه آمده بودیم. بار دیگر از همه کسانی که جام‌جهانی کوچک را برگزار کردند، تشکر می‌کنم. این‌جا هیچ چیزی نسبت به تورتمنت‌های مشابه و حتی جام‌جهانی کم نداشت. در سه جام‌جهانی نوجوانان و جوانان حضور داشته‌ام. حضور در این تورنمنت به ما کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت تیم‌مان را شناسایی کنیم. اسلوونی تیم بسیار خوب و قدرتمندی بود. البته سه بازیکن اصلی تیم را به سبب سه اخطاره بودن، اخراج و مصدومیت در اختیار نداشتیم و این کمی کار ما را سخت کرده بود. در هر دو بازی مقابل ایتالیا و اسلوونی با این مشکلات مواجه بودیم اما در هر صورت از حضور در جمع هشت تیم برتر جام‌جهانی کوچک راضی‌ام. امیدوارم سال آینده هم تیم ایران به این مسابقات دعوت شود که در آن صورت این بازیکنان زیر ۱۸ سال خواهند بود و مطابق شرایط سنی رقابت‌ها بازی خواهند کرد. یک سال‌ونیم تا دو سال از تیم‌های دیگر کوچک‌تر بودیم. این تورنمنت به فوتبال پایه اروپا و حتی جهان هم کمک خواهد کرد تا راه درستی را در پیش بگیرد.

سرمربی تیم ملی در پاسخ به سوالی دربارهٔ گل به خودی مدافع ایران گفت: به هر جهت بازیکنانی که به این تورنمنت آورده‌ام، همه جوان می باشند و این اولین تجارب بین‌المللی آنها بوده و طبیعی است. بازیکنان در رده‌های سنی جوانان و نوجوانان و نونهالان اشتباه‌هایی دارند و اشتباه می‌کنند. گل به خودی هم یک اشتباه بزرگ در فوتبال است اما این بازیکنان به این تورنمنت آمده‌اند تا برای جام‌جهانی آماده شوند و باید در این تورنمنت‌ها اشتباه‌هایشان را انجام دهند تا در جام‌جهانی اشتباه نکنند!

دوستی‌مهر در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی دربارهٔ بهبود برگزاری جام‌جهانی کوچک دارد، گفت: همه چیز خوب بود. سعی کردیم ایران را به عنوان یک تیم منظم نشان دهیم. نظم را رعایت کردیم. به همه احترام گذاشتیم. بازی جوانمردانه را رعایت کردیم. در روزهایی که حتی داوران به ضرر ما سوت زدند، اعتراض نکردیم. شخصیت تیمی و فردی خود را نشان دادیم. اینها فاکتورهای مهمی برای ما بودند که خوشبختانه رعایت‌شان کردیم اما ای کاش مسئولان برگزارکننده کلاس‌های آموزشی را برای مربیان می‌گذاشتند یا حداقل این‌که اجازه فیلمبرداری از تمرین تیم‌ها داده می شد؛ هم تمرین و هم هنگام گرم کردن. این بسیار خوب بود که فیلم بازی‌ها، شب بازی به دست‌مان می‌رسید و نرم‌افزار آنالیز به همه تیم‌ها داده شد اما تبادل فنی مربیان تکه گمشده پازل این رقابت‌ها بود. این کار برای بهبود کیفیت سطح فوتبال بازیکنان پایه می‌تواند مثمرثمر باشد. حداقل اگر در خلال برگزاری رقابت‌ها چنین اجازه‌ای داده نمی‌شود، پس از پایان رقابت‌ها فیلم گرم‌کردن و تمرین‌های هر تیم به ۱۵ مربی دیگر داده شود. مربیان جلسات فنی بگذارند و کارگاه‌های آموزشی کوتاه‌مدت برگزار شود. ۳۰ سال تجربه مربیگری در رده پایه ملی را داشته و می‌دانم، تبادل فیلم‌های آموزشی و بحث‌ها و گفت‌وگوها چقدر می‌تواند مفید باشد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.