راندمان کاری و امنیت

۱۳خردادماه،

در این جلسه به راندمان کاری و امنیت در شبکه بی سیم آشنا می شویم.

به گزارش اورژانس ITممتازنیوز، باید گفت که شبکه های بی سیم که از استاندارد ۸۰۲ و b11  استفاده می کنند. دارای پهنای باند ۱۱mbps می باشند و سرعتی تقریبا برابر شبکه های اینترنت (کابلی) قدیمی، در حالی که شبکه های ۸۰۲،۱۱a و ۸۰۲،۱۱g از پهنای باند ۵۴mbps پشتیبانی می کند، سرعتی تقریبا نصف سرعت اینترنت پرسرعت، ولی شبکه های با استاندارد ۸۰۲،۱۱n از پهنای برابر ۱۰۸mbps بهره مند می باشند که کمی بیشتر از اینترنت پرسرعت باشد همچنین راندمان شبکه های wi-fi به مسافت حساس می باشند.

یعنی اینکه حداکثر راندمان در رایانه های دورتر از Access Point به نسبت کاهش پیدا می کند،‌  با افزایش دستگاه های سرویس گیرنده از شبکه بی سیم راندمان کارایی آن کاهش پیدا می کند.

به طور کلی می توان گفت که راندمان ۸۰۲،۱۱a و ۸۰۲،۱۱g مناسب اشتراک گذاری اینترنت و اشتراک فایل و چاپگر می باشند اما برای بازی از طریق lan کافی نیست ولی استاندارد ۸۰۲،۱۱n  برای این کار مناسب می باشد.

جابجایی پذیری بهتر و بیشتر دستگاه های متصل به شبکه بی سیم نقاط ضعف این نوع شبکه های رایانه ای را می پوشاند.

دستگاه های همراه می تواند بدون وصل شدن به هر نوع کابل شبکه اینترنت، در محدوده شبکه wlan به راحتی جابجا شوند.هر چند که اغلب رایانه های منازل، مدل بزرگ روی میزی می باشند و حتی نوت بوک نیز بعضی اوقات نیاز شارژ باتری دارند که باید به پریز وصل شوند ولی این مزیت جابجایی پذیری wlan را در بسیاری از منازل تحلیل می برد.

 و اما امنیت شبکه بی سیم

در تئوری، شبکه های بی سیم wlan امنیت کمتری نسبت به شبکه های کابلی(lan) دارند، چون که سیگنال های ارتباط بی سیم در هوا عبور کرده و به راحتی قابل دسترسی می باشند، ولی در عمل شبکه های  wlanداده های خود را با استاندارد wep و استاندارد قدرتمندتر wpa رمزنگاری می کنند که این کار ارتباطات بی سیم را تقریبا به اندازه شبکه های کابلی ایمن می کند.

هیچ شبکه رایانه ای به طور کامل ایمن نیست و استفاده کنندگان باید از خطرات استفاده از این نوع فناوری آگاه باشند. که این نوع ملاحظات برای کاربران شبکه در منازل، ارتباطی با کابلی یا بی سیم بودن شبکه ندارد.

برای اطمینان حاصل کردن باید به موارد زیر توجه کنند.

۱-پیکربندی صحیح فایروال یا دیوار آتشین رایانه ها در منزل 

۲-آشنایی خانواده با مفاهیم بدافزار و نرم افزارهای جاسوسی و چگونگی دوری از آنها

۳- اطمینان از عدم دسترسی ناخوانده همسایه ها و مهمانان به شبکه 

در جلسه بعد با قابلیت میزان اطمینان به شبکه آشنا خواهید شد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.