ضرورت صرفه‌جویی در آبیاری مزارع کشاورزی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

یک نماینده مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

یک نماینده مجلس گفت: با بهره‌گیری از راندمان آبیاری به شیوه‌های تازه و قطره‌ای میزان آبیاری در مزارع بیشتر و اتلاف آب کمتر خواهد شد.

بهرام بیرانوند عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه متأسفانه کشور ما جزء‌ مناطق خشک و کم‌آب است و نبود تراکم منطقه در بارندگی کفاف آبیاری زمین‌های کشاورزی را نمی‌دهد.

وی افزود: با بهره‌گیری از شیوه‌های آبیاری تازه به إزای هر یک درصدی که راندمان را بالا ببریم نزدیک به یک میلیارد متر مکعب آب برای زمین‌های کشاورزی اضافه خواهیم داشت.
 
این نماینده مردم در مجلس نهم توجه به آبیاری در بخش کشاورزی را لازم و ضروری دانست و تصریح کرد:‌ با افزایش ۱۰ درصدی راندمان، ۱۰ میلیارد متر مکعب آب برای کشاورزی خواهیم داشت و با احتساب ۱۰ میلیارد راندمان می‌توان میلیون‌ها هکتار زمین کشاورزی را آبیاری کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: روش آبیاری قطره‌ای و تحت فشار علاوه بر اینکه راندمان آبیاری را افزایش و اتلاف آب را کاهش می‌دهد، به کنترل علف‌های هرز و رشد محصولات کمک می‌کند.
 
بیرانوند با بیان اینکه دولت با همکاری مجلس در بودجه سال ۹۲ کمک بسیاری از کشاورزان داشته، که می‌تواند نوید بخش حمایت از بخش کشاورزی باشد افزود: هر ساله با آبیاری قطره‌ای و بارانی مقادیر بسیاری از زمین‌های کشاورزی‌مان را تحت فشار قرار می‌دهیم تا از آب کشاورزی به خوبی حداکثر استفاده را ببریم.
 
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: چنانچه زمین‌های کشاورزی علف هرز نداشته باشد، نیازی به سمپاشی نخواهد بود.
 
وی تصریح کرد: روند تولید ذرت دامی در کشور مطلوب است اما متأسفانه با واردات و خرید نابه‌هنگام در سال جاری سبب شده در بعضی استان‌ها چون فارس و خوزستان کشاورزان متضرر شوند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.