افزایش تولیدات کشاورزی با وجود کم‌آبی

۲۳اردیبهشت،

1015-2.jpg

معاون آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال قبل در مقیاسه با سال‌های قبل، مشکل کم‌آبی‌ بیشتر بود اما با این حال تولیدات کشاورزی روند افزایشی داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سید رحیم سجادی در جلسه سالانه مدیران آب و خاک ۳۲ سازمان جهاد کشاورزی در سطح کشور با ابراز امیدواری نسبت به تصویب اعتبار پیشنهادی بخش آب و خاک در بودجه امسال، اظهار کرد: در اجرای شبکه‌های فرعی، عقب ماندگی‌های بسیاری در کشور وجود دارد و وزارت جهاد کشاورزی برای عملیاتی کردن آنها آمادگی کامل دارد.

وی افزود: سال قبل در مقیاسه با سال‌های قبل، مشکل کم آبی‌مان بیشتر بود با این حال، صنعت کشاورزی روند خوبی داشته است.

سجادی دلایل رونق کشاورزی در سال قبل را سیستم آبیاری تحت فشار بیان کرد و گفت: حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی به سیستم‌های مکانیزه آبیاری تحت فشار مجهزند و این خود سبب روند بهبود کشاورزی کشور است.

وی با بیان اینکه از این مقدار ۷۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در دولت دهم زیر پوشش سامانه آبیاری تحت فشار قرار گرفته که حاکی از نگاه ویژه دولت به بخش کشاورزی است.

سجادی مجموع اراضی زیر پوشش شبکه آبیاری فرعی در کشور را افزون بر ۹۰۰ هزار هکتار عنوان و اظهار کرد: به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب، حدود ۳۰ هزار کیلومتر عملیات لوله‌گذاری انتقال آب از چاه تا ابتدای مزرعه اجرا شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار برای مصرف بهینه آب، شبکه‌های فرعی، قنات و انتقال آب با لوله را از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و افزود: از آنجاکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است برنامه‌ریزی شده تا با کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب در این بخش، ۳۰ درصد به تولید محصولات کشاورزی افزوده شود.

وی افزود: در کشور به طور میانگین برای هر هکتار اراضی کشاورزی ۱۰ هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود که با انجام طرح آبیاری تحت فشار، حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

سجادی با بیان اینکه سیاست وزارت جهاد کشاورزی بر تولید محصول سالم استوار شده است، گفت: باید تولیدات کشاورزی را به سوی تولید محصولات سالم و ارگانیک سوق دهیم تا محصولاتی که در اختیار جامعه قرار می‌گیرد، عاری از سم و کودهای مضر باشد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.