رشد سرمایه‌گذاری‌‌ خارجی ها در ایران

۵ م دیماه ،

بینا- بانک جهانی در تازهترین گزارش خود اعلام کرد کل سرمایه گذاری های مستقیم خارجی در ایران طی دوره ۱۰ ساله ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱ با رشد ۱۹۲۳ درصدی نسبت به دوره ۱۰ ساله قبل از آن به ۲۸٫۷۵۶ میلیارد دلار رسید.
به گزارش بینا به نقل از تسنیم ، بانک جهانی در تازهترین گزارش خود موسوم به «گزارش آمار دیون بین المللی» از ۱۹ برابر شدن سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران طی دوره ده ساله ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱ خبر داد.
بر اساس این گزارش در طی دوره ده ساله ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۱ تنها ۱٫۴۹۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران انجام شده بود که این رقم در دوره ده ساله بعد رشد ۱۹۲۳ درصدی داشته و به ۲۸٫۷۵۶ میلیارد دلار رسیده است.
میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۱ به ترتیب ۸٫۵ میلیون دلار، ۲۰۷ میلیون دلار، ۲ میلیون دلار، ۱۷ میلیون دلار، ۲۶ میلیون دلار، ۵۳ میلیون دلار، ۲۴ میلیون دلار، ۳۵ میلیون دلار، ۳۹ میلیون دلار، و ۱٫۰۸۴ میلیارد دلار اعلام شده است.
آمار ارائه شده از سوی بانک جهانی نشان می دهد از سال ۲۰۰۱ و چند سال پس از سپری شدن دوران جنگ تحمیلی، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران جهش قابل ملاحظه ای داشته و از این سال به بعد این رقم همواره بالای یک میلیارد دلار بوده است.
میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱ نیز به ترتیب به این شرح اعلام شده است: ۳٫۶۵۷ میلیارد دلار، ۲٫۶۹۷ میلیارد دلار، ۲٫۸۶۳ میلیارد دلار، ۳٫۱۳۵ میلیارد دلار، ۱٫۶۴۶ میلیارد دلار، ۲٫۰۰۵ میلیارد دلار، ۱٫۹۰۹ میلیارد دلار، ۳٫۰۴۷ میلیارد دلار، ۳٫۶۴۷ میلیارد دلار و ۴٫۱۵ میلیارد دلار.
بر اساس این گزارش میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال ۲۰۱۱ نیز با رشد ۱۴ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۴٫۱۵ میلیارد دلار رسیده است. افزایش سرمایه گذاری خارجی در ایران طی این سال در حالی است که اتحادیه اروپا با وضع تحریم هایی در اواسط سال ۲۰۱۰ فعالیت شرکت های نفتی خود در ایران را ممنوع کرد. سرمایه گذاری خارجی در ایران طی سال ۲۰۱۰ نسبت به سال قبل از آن نیز رشد ۱۹ درصدی را تجربه کرده بود.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.