رکورد سرمایه گذاری خارجی در ۲۰ سال قبل ثبت شد

در طول ۲۰ سال گذشته بیشترین میزان سرمایه گذاری خارجی ایران در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا با حدود ۴.۴ میلیارد دلار در هر سال اتفاق افتاده است.

رکورد سرمایه گذاری خارجی در ۲۰ سال قبل ثبت شد

به گزارش ممتاز نیوز، بررسی جریان سرمایه گذاری خارجی ایران در آمار رسمی مرکز آمار ایران از این حکایت دارد که مجموع سرمایه گذاری خارجی که شامل سرمایه گذاری مستقیم خارجی و سرمایه گذاری در اوراق بهادار است، از ۸۰۵ میلیون دلار در سال ۱۳۸۰ به ۱.۳۸۸ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ رسیده اما در این فاصله با صعود و سقوط‌هایی مواجه بوده است.

۴ سال هیچ سرمایه گذاری در اوراق نشد

بررسی جزئیات سرمایه گذاری خارجی ایران نشان می‌دهد که در سال ۱۳۸۰ تمام رقم ۸۰۵ میلیون دلار از طریق سرمایه گذاری مستقیم خارجی بوده و عملا تا سال ۱۳۸۴ سرمایه گذاری در اوراق بهادار انجام نشده است.

سرمایه گذاری یکباره چند برابر شد

در سال ۱۳۸۱ با رشد حدود چهار برابری، میزان سرمایه گذاری خارجی به ۳.۷۴۴ میلیارد دلار و در سال بعد به ۳.۷۵۱ میلیارد دلار می‌رسد و در سال ۱۳۸۳ با ادامه روند افزایشی به ۴.۲ میلیارد دلار ثبت شده بود.

روند کاهشی شروع شد

در ادامه از سال ۱۳۸۴ کاهش در سرمایه گذاری خارجی ایران اتفاق می‌افتد و تا سال ۱۳۸۸ به ترتیب ارقام ۳.۴۱۲ میلیارد دلار، ۱.۹۱۴ میلیارد دلار، ۱.۷۰۹ میلیارد دلار، ۱.۷۹۱ میلیارد دلار میزان سرمایه گذاری خارجی ایران بوده است که بعد از این افت دوباره روند رو به رشد می‌شود.

رکورد سرمایه گذاری خارجی در ۲۰ سال قبل ثبت شد

در سال ۱۳۹۰ با روند رو به رشدی که در سرمایه گذاری خارجی طی شده بود رقم ۴.۳۲۲ میلیارد دلار ثبت می‌شود که ۴.۳۱۴ میلیارد دلار آن سهم سرمایه گذاری مستقیم خارجی و ۸.۱ میلیون دلار برای سرمایه گذاری در اوراق بهادار بوده است.

اما در سال بالاترین میزان سرمایه گذاری خارجی ایران طی ۲۰ سال گذشته به ثبت رسید که ۴.۱۵۲ میلیون دلار در سرمایه گذاری مستقیم خارجی و ۳۳۶ میلیون دلار آن در اوراق بهادار گزارش شده است.

فراز و فرود سرمایه گذاری خارجی در جریان برجام و تحریم

همچنین از سال به بعد عملا افت سرمایه گذاری خارجی برای ایران ثبت شده یعنی سال‌هایی که هم توافق برجام انجام شد و هم در ادامه شدت تحریم‌ها بیشتر بوده است.

براساس این گزارش در این سال ۳.۳۲۸ میلیارد دلار مجموع سرمایه گذاری خارجی ایران بوده که ۳.۲۶۱ میلیارد دلار در سرمایه گذاری مستقیم و ۶۶.۸ میلیون دلار در اوراق بهادار است. اما در سال افت قابل توجهی در سرمایه گذاری خارجی ایران ثبت می‌شود و به ۹۴۵ میلیون دلار می‌رسد.

بار دیگر در سال ۱۳۹۵ یعنی بعد از توافق برجام، سرمایه گذاری خارجی ایران به ۳.۲۲۳ میلیارد دلار رسیده ولی مجدد در سال ۱۳۹۶ با ریزش  مواجه می‌شود؛ به طوری که در این سال سرمایه گذاری خارجی ایران ۲.۴۳۰ میلیارد دلار و در سال ۱۳۹۷ به ۲.۷۰۹ میلیارد دلار رسیده بود.

سال ۱۳۹۸ نیز مجموع سرمایه گذاری خارجی کشور یک میلیارد دلار بوده و در سال گذشته ۱.۳۸۸ میلیارد دلار رسیده که ۱.۲۲۴ میلیارد دلار آن سرمایه گذاری مستقیم خارجی و ۱۶۴ میلیون دلار در اوراق بهادار است.

62153557

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.