رشد قابل توجه ارزش معاملات بازار سرمایه

۱۲م دیماه ،

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه در سال ۹۱ ارزش بازار سرمایه از رشد ۳۰ درصدی برخوردار شد، گفت: همچنین بازده بورس در سال جاری تاکنون از رشد ۴۶ درصدی برخوردار شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی صالح‌آبادی در چهارمین همایش ملی ابعاد اجرایی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ اظهار کرد: بورس و اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ هر یک مزایایی برای دیگری داشته است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه برشمردن مزایایی که بورس برای سیاست‌های اصل ۴۴ داشته است، گفت: امکان جذب منابع مردمی و تامین بودجه دولت، امکان گسترش مالکیت عمومی از طریق بازار سرمایه، شفافیت در واگذاری‌ها و امکان واگذاری رقابتی و بدون حرف و حدیث از جمله مزایایی بوده که بورس برای سیاست‌های اصل ۴۴ داشته است.

وی در ادامه با اشاره به این‌که با اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی مدیران برای واگذاری‌ها جرات پیدا کرده‌اند، تصریح کرد:‌ کشف قیمت منصفانه که حفظ منافع دولت و سهامدار را در پی دارد از دیگر مزیت‌های بورس برای اجرای اصل ۴۴ بوده است.

صالح‌آبادی با بیان این‌که امکان تامین مالی بنگاه‌ها از طریق بازار سرمایه نیز یکی دیگر از این مزیت‌ها به شمار می‌رود گفت: با توجه به قانون تجارت اکنون مجامع شرکت‌ها در چهار ماهه ابتدایی سال برگزار و حساب و کتاب‌ها مشخص می‌شود. این در حالی است که در قبل مجامع شرکت‌ها در نیمه دوم سال برگزار می‌شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش دیگری از سخنان خود به مزایای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی برای بورس اشاره و اظهار کرد:‌ ارزش بازار سرمایه همواره در سال‌های اخیر از رشد برخوردار شده است به طوری که در سال ۸۶ از رشد ۱۷ درصدی برخوردار شده و در سال ۸۷ به سبب بحران مالی جهانی تا حدودی افت کرده و رشد آن منفی سه درصد بوده است.

وی افزود: در سال‌های ۸۸ و ۸۹ و به ترتیب رشد بازار سرمایه ۴۵ و ۷۱ درصد بوده است و در سال جاری به ۳۰ درصد رسیده است.

صالح‌آبادی با بیان این‌که بازده بورس نیز در پی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی افزایش پیدا کرده است گفت: این نرخ در سال ۸۶ از رشد ۱۸ درصدی و در سال ۸۷ به سبب بحران مالی جهانی از رشد منفی ۱۱ درصدی برخوردار شده است اما پس از آن در سال‌های ۸۸، ۸۹ و ۹۰ به ترتیب رشد ۵۷، ۸۵ و ۱۱ درصدی را داشته است و در سال جاری تاکنون از رشد ۴۶ درصدی برخوردار شده است.

وی با تاکید بر این‌که ارزش معاملات بازار سرمایه نیز رشد قابل توجهی داشته است، خاطرنشان کرد: ارزش بازار به GDP به ترتیب در سال‌های ۸۶، ۸۷، ۸۸ و ۸۹ ، ۱۶، ۱۷، ۱۸ و ۲۹ درصد بوده است و در سال جاری تاکنون به حدود ۵۰ درصد رسیده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این‌که این آمار نشان دهنده افزایش نقش بازار سرمایه است گفت: تنوع صنایع بورس، افزایش پذیرش و کاهش ریسک، توسعه زیرساخت‌ها در بازار سرمایه، گسترش اطلاع‌رسانی و افزایش تعداد سهامداران بورس از سه میلیون و ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از دیگر مزایای اجرای از سیاست‌های اصل ۴۴ برای بازار سرمایه بوده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.