رییس جمهوری:هدفمندی یارانه ها دستاوردهای عظیمی برای ملت داشته است

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، ‘محمود احمدی نژاد’ پیش از ظهر پنج شنبه درجمع مردم مشهد و مجاوران و زایران حضرت رضا(ع)‌ در صحن جامع رضوی سخن گفت.

وی با هشدار درباره توطئه ایجاد اخلال در بازار ارز و طلا و زیر سوال بردن اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ‌به ملت ایران اطمینان داد که دولت با ریشه کن کردن این توطئه باردیگر شرایط بازار را به زمان قبل بازخواهدگرداند.

مشروح سخنان رییس جمهوری در این اجتماع عظیم به این شرح منتشر می شود:

بسم الله الرحمن الرحیم

الهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من خیر انصاره واعوانه و المستشهدین بین یدیه ، السلام علیک یا علی بن موسی الرضا المرتضی(ع)، السلام علی آبائک و علی ابنائک و علی جدتک، سیده نساء العالمین، جمیعا و رحمه الله و برکاته

خدای بزرگ را سپاسگزارم که در آستانه‌ میلاد حضرت زهرا (س) و فرزند عزیز ایشان امام راحلمان این توفیق را عنایت کرد که به بهانه صدمین سفر استانی دولت و سفر چهارم به استان عزیز خراسان رضوی به آستان بوسی خورشید هشتم پایه گذار ولایت علوی و رضوی درسرزمین ایران و به لطف خدا از آنجا به سراسر عالم را عنایت کرد.

یادم هست اولین جلسه دولت نهم و اولین جلسه دولت دهم برای تبرک و بهره جستن از لطف و عنایت امام رئوف در آستان آن عزیز برگزار شد و لطف آن بزرگوار باعث شد که خادمان ملت شبانه روز تلاش کنند و تمام وقت خود را وقف به خدمت به ملت عزیز و آرمان ها بلند او کنند.

خدا را سپاسگزارم که صدمین سفر هم به این استان و با آستان بوسی آن امام آغاز شد و ما لطف امام را و فرزند برومند ایشان امام عصر (عج) را بر ملت ایران و در لحظه لحظه های سرنوشت به روشنی مشاهده می کنیم.

مردم خراسان رضوی صدها سال راه و یاد امام رضا (ع) چون دری گرانبها در آغوش گرفتند و از گذر سختی ها و تحمل فشارها، تاخت و تازها، اندیشه و نگاه و راه امام را به بشریت معرفی کردند، مردم خراسان با استعانت از وجود نورانی امام رضا (ع) در دامان خود هزاران عالم اندیشمند، ادیب متفکر و مجاهد بزرگ را تربیت کردند و در راه استقرار حاکمیت ولایت از جان و موجودیت خود ایثار کردند.

حقیقت آن است که خراسان و مشهد مرکز ایران و اندیشه‌ علوی، ادبی و نبوی است و ان‌شاءالله از همین جا اندیشه‌ مهدوی به تمام عالم منتشر خواهد شد. سلام و درود خدا بر مردم خراسان، علما، اندیشمندان، هنرمندان و ادبا، سلام و درود خدا بر شهیدان، جانبازان، آزادگان و خانواده معزز ایثارگران. سلام و درود خدا بر کارگران، صنعتگران، کسبه، تجار، کارمندان و خادمان. سلام و درود خدا بر فرهنگیان، دانشگاهیان، دانشجویان و دانش آموزان عزیز خراسان رضوی و سلام و درود خدا بر جوانان عزیز این دیار، دختران عفیف، مومن و هنرمند و پسران شجاع، انقلابی، غیرتمند خراسان.

می خواهم چند مطلب مهم را امروز با شما در میان بگذارم و امیدوارم که از ایستادن طولانی مدت در اینجا خسته نشده باشید.

چند مطلب می خوام خدمتتان عرض کنم، مطلب اول به مناسبت سفر صدم درباره سفرهای استانی است. سفرهای استانی را مرحوم شهید عزیز، ماندگار و درخشنده در عرصه مدیریت مردمی شهید رجایی پایه گذاری کرد. در دوران کوتاه مدیریت خود با هیات دولت به استان‌های گوناگون سرکشی کرد، در کنار مردم، برای مردم و غمخوار مردم بود و جان و وجود خود را وقف خدمت به ملت ایران کرد، بعد از آن شهید عزیز این سنت حسنه مغفول ماند.

دولت نهم و دهم به تاسی از فرهنگ انقلاب، پیامبر عزیز(ص)، اهل بیت (ع) و امام رضا (ع)، امیر المومنین علی (ع)، امام عزیز و رهبری گرانقدر انقلاب، دولت این سنت را احیاء کرد.

سفرهای استانی به دنبال تحقق اهداف دولت های نهم و دهم یا همان اهداف انقلاب اسلامی است.

در ابتدا آ‌غاز سفرهای استانی خیلی‌ها باور نمی‌کردند که این سفرها شکل بگیرد یا اگر آغاز شد، ادامه پیدا کند، برخی از همکارانی که در دولت بودند، وبعدها به دلایلی همراهی نکردند، در جلسه‌ قبل از سفر اول، مخالفت می‌کردند و می‌گفتند این نشدنی است و این یک نگاه خیالی است، می‌گفتند مگر می‌شود دولت با تمام طول و عرض خود حرکت کند، استان به استان، شهر به شهر در کنار مردم و پاسخگوی مردم باشد، بعد که اصرار بنده و برخی از همکاران را مشاهده کردند، آشکارا گفتند اشکالی ندارد. یکی، دو سفر می روید خسته می‌شوید و می‌بینید که نشدنی است و آنگاه حرف ما را باور خواهید کرد.

اما به فضل الهی امروز آمده ایم تا در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع)، صدمین سفر استانی دولت را برپا کنیم و اعلام ‌کنیم که سفرهای استانی در این کشور نهادینه شده است و ان‌شاءالله به عنوان یک راه و رسم خدمتگزاری ادامه پیدا می‌کند.

اولین هدف از سفرهای استانی برپایی عدالت است، عدالت لازمه‌ حیات طیبه، شکوفایی انسان، عبودیت و یگانه پرستی است، اگر عدالت نباشد ارزش‌ها، احکام و آرمان‌های الهی فرصت تحقق پیدا نمی‌کند. کرامت و عظمت انسان در سایه عدالت شکوفا خواهد شد.

دولتی که فقط در مرکز کشور بنشیند و با نگاه به اطراف خود و تحت فشار زیاده‌خواهان نزدیک به دولت و دسترس به دولت تصمیم بگیرد، نمی‌تواند عدالت را برپا کند.

عدالت زمانی برپا خواهد شد که وقت، توان، امکانات و نگاه دولت به طور عادلانه در سرتاسر این سرزمین توزیع شود. وقتی دولت می خواهد تصمیم بگیرد، تایباد، قاف و باخرز و نیشابور و شمیران و تهران و دیگر نقاط تفاوتی برای آن نداشته باشد و هر لحظه در مورد هر موضوعی می‌خواهد تصمیم‌ بگیرد، تمام نقاط ایران و مردم ایران بخصوص کسانی که دهها سال تحت حاکمیت طواغیت و سپس در دوره جنگ و فشارها محروم مانده اند و از دایره نگاه و رسیدگی دولت خارج بوده‌اند، آن‌ها باید در اولویت قرار دهد.

اگر عدالت نباشد، محبت، امنیت همبستگی ملی و عزتی و جمهوری اسلامی نیز نخواهد بود. اساس جمهوری اسلامی ایران برای برپایی عدالت است، عدالت راه انبیاء، آرمان انبیاء، امیرالمومنین علی (ع) و فرزندان او و فرمان خدا است.

همه انبیا آمده اند که بشریت را به عدالت وادارند، چرا که عدالت مقدمه تقویت ایمان، تقوا، عزت انسان و اجرای احکام الهی است.

البته می دانید که اجرای عدالت سنگین ترین مرحله ماموریت انبیاء الهی است. سفرهای استانی ما را گام‌هایی به عدالت نزدیک کرده است اما تا تحقق عدالت فاصله‌، فراوان است و همچنان فاصله بین فقرا و برخوردارها و مناطق محروم و مناطق برخوردار فاصله ای بسیار عمیق است. حالا، حالاها باید کار و فداکاری کنیم تا گوشه ای از عدالت و عطر آن در این سرزمین منتشر شود.

هدف دوم سفرهای استانی، خدمتگزاری از نزدیک است، وقتی یک وزیر یا معاون رییس‌جمهوری و یا یک مسوول یا یک رییس جمهوری از نزدیک مردم را ببیند حرف‌های آن‌ها را می شنود، وضعیت مناطق گوناگون را مشاهده می کند، این مسوول نگاهش به خدمتگزاری و تصمیم گیری تغییر می کند و اصلاح می شود؛ شنیدن کی بود مانند دیدن.

مسوولی که خود از نزدیک مسایل را می بیند، کمتر تحت تاثیر جو سازی‌ها و اطلاعات نادرست قرار می‌گیرد و دیگر نمی شود به سادگی او را فریب داد و تصمیمات و اندیشه او را به سمت خاص و ویژه ای هدایت کرد.

اساس حاکمیت اسلام در ارتباط صمیمی و تنگاتنگ حاکمان با مردم است، مسوولی که در کنار مردم نباشد، مسوول مردمی نیست و متعلق به ملت و انقلاب نیست و قطعا در انجام ماموریت‌ها موفق نخواهد بود.

سفر استانی کمک می‌کند که درد، خواسته، اندیشه و نگاه مردم بلا واسطه به حاکمان و مسوولان یک کشور منتقل شود و گرنه کسانی که فقط از روی کاغذ با مشکلات مردم آشنا می‌شوند نهایت کارشان نقل مکان به شمال شهر و حساب‌های میلیاردی شخصی خواهد بود.

امیرالمومنین علی (ع) خود رادر معرض مردم قرار می داد، در کوچه و خیابان برای مردم وقت می گذاشت تا از نزدیک مردم با او ملاقات کنند، حرف ها را بگویند و خودش با چشم مبارک خود شرایط را می دید و تشخیص می داد گرچه او امام بود، خزانه علم و دروازه علم خدا بود و به همه امور عالم اشراف داشت اما به عنوان الگو و راهنما برای همه حاکمان و مسوولان راه خدمتگزاری را نشان داد.

هدف دیگر سفر استانی، عزیزان من، تقویت محبت و مهر ورزی است . اگر یکی ملتی با هم مهربان نباشند، دوستدار یکدیگر نباشند محال است که این ملت روی سعادت را ببیند و مزه پیشرفت و عزت را بچشد.

راه و رسم مهرورزی راه و رسم پیامبر(ص) ما است . راه و رسم امیرالمومنین(ع) و خاندان مطهر پیامبر(ص) است . اساس خلقت انسان بر محبت است . زیباترین صحنه های مهرورزی باید بین مسوولان و مردم شکل بگیرد. اگر مسوولی دلش سرشار از عشق به مردم نباشد، نمی تواند خدمتگزار خوبی باشد.

اصلا عشق به مردم نشانه و تجلی عشق به خدا است . اگر مسوولی، انسان برجسته ای ، فرد مدعی ای اعلام کند که مومن است ، خدا پرست است ، عاشق خداست اما در دل او سرشار از عشق مردم نباشد، باید در توحید او ، ایمان او و عشق او به خدا تردید کرد چرا که عشق به مردم عشق به قلب خدا و تجلی و نشانه عشق به خدا است، تجلی ایمان است.

پیامبر(ص) عزیز ما عاشق ترین، عاشق ها به ملت ها و به انسان ها بود. همه را دوست داشت، حتی دشمنانش را . امیرالمومنین (ع) وقتی ضربت شمشیر را فرود می آورد ، از روی محبت بود. نمی خواست که آن فرد بیش از آن ساقط شود و به قعر جهنم سقوط کند. می خواست جلوی سقوط بیشتر او را بگیرد.

هیچ گاه پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) از روی بغض، کینه،عداوت به انسان ها، نه تصمیم گرفتند و نه کلامی را بیان کردند. پیامبر رحمت للعالمین بود. برای همه موجودات عالم رحمت بود. سمبل عشق و محبت بود.

یک مسوول، یک خادم ، یک حاکم باید عاشق مردم باشد. غمخوار در غم های مردم و شاد در شادی های مردم . چه زمانی این اتفاق می افتد؟ زمانی که ارتباط باشد در کنار هم باشند از حرف ها و درد دل های یکدیگر با خبر باشند.

هدف دیگر سفر های استانی پیشرفت کشور است. تعالی کشور. باید همه جای ایران آباد شود. همه استعداد های این سرزمین شکوفا بشود. همه ایران باهم، ۷۵ میلیون انسان مومن ، شجاع و آزاده باید با هم کنند . همه جای ایران باید عزیز باشد و از عمران و آبادانی برخوردار باشد.

عزیزان من، هدف دیگر حرکت دولت در سفرهای استانی بازیابی رابطه دولت و مردم است . رابطه حقیقی دولت و ملت. جلوگیری از فاصله بین مردم و حکومت .

بالاترین آفت یک حکومت فاصله افتادن بین مردم و حاکمان است . بالاترین آفت برای یک حکومت تشکیل طبقه ثروتمندان و حاکمان است. اگر خدای نکردن در کشوری، در بین ملتی یک طبقه ممتاز تشکیل شود از ثروتمندان، از قدرتمندان ، دیگر نباید امیدی به صلاح و پیشرفت آن ملت داشت.

حاکمیت اسلامی پیوند عمیق و مستمر بین حاکمان و خادمان و مردم است.

عزیزان من در طول تاریخ و امروز هم همواره قدرتمندان و ثروتمندان تمایل داشته اند که ممتاز باشند، برتر از دیگران باشند، اشراف باشند ، به دیگران فخر بفروشند، خودشان را برتر از سایر آحاد مردم بشناسند.

خود برتربینی، خودبینی، رفاه طلبی مفرط و اشرافی گری برآمده از قدرت و ثروت نامحدود، میل به ممتاز شده همواره وجود دارد و شیطان دائما وسوسه می کند که فاصله ایجاد کند که عده ای خود را برتر بشناسند، خارج از قانون، خارج از موازین انقلاب برای خود حق بیشتری و امتیاز بیشتری قائل شوند.

کسانی که خودشان هیچ مشکلی نداشته باشند و همه نیازهای خود را به راحتی تامین کنند. مشکلات خودشان را با یک تلفن برطرف کنند و بریده از مردم باشند.

عزیزان من، اگر خدای نکرده در کشوری ، در بین ملتی چنین طبقات ممتازه ای شکل بگیرد باید فاتحه آن ملت را خواند و آن ملت هرگز روی عزت روی پیشرفت و روی عدالت را نخواهد دید.

باور من این است که حاکمیت متعلق به مردم است، برای مردم است . دولت باید به مردم بردگرد و مردم باید به درون دولت.

از اهداف اصلی سفرهای استانی برگرداندن دولت به ملت بود. دولت متعلق ملت است. برآمده از اراده های ملت است. اگر ملت نباشد دولت معنا ندارد، مسوولیت معنا ندارد، اختیار و حکومت معنا ندارد.

هدف سفرهای استانی این بود که دولت را برگرداند به دامن ملت و درهای بسته دولت را به روی ملت عزیز باز کند.

در دوره ۱۰۰ سفر تلاش کرده ایم تا فرهنگ خدمتگزاری نهادینه بشود. در ها باز بشود فاصله ها برداشته بشود و به جای اینکه مردم حرکت کنند به سمت دولت، دولت حرکت کند در خدمت ملت و دست بوسی ملت باشد.

البته به شما عرض کنم که این حرکت در آغاز راه است. میل به ممتاز شدن همواره هست و مقاومت می کند و اگر لحظه ای دولت و ملت غفلت کنند، شرایط به سرعت تغییر خواهد کرد و طبقه ممتازه شکل خواهد گرفت.

در گوشه و کنار هنوز عادت وخوی طاغوتی، عادت و خوی غیرمردمی، خودبرتر بینی ، بیت المال را به هیچ انگاشتن و دست اندازی به فرصت ها و بیت المال هنوز وجود دارد که به خواست خدا و پشتیبانی ملت ان شاءالله باید از این سرزمین نورانی به طور کامل زدوده شود و برچیده گردد.

شان مدیران و مسوولان تحت هر عنوانی که باشند، جز خدمت و جز نوکری ملت نیست و من این را اعلام می کند تا تاریخ ثبت کند و همه بدانند هر کسی غیر از این بیاندیشد، هرجا که هست غاصب است و متعلق به ملت و انقلاب نخواهد بود.

یکی دیگر از اهداف سفرهای استانی نظارت بر مسوولین محلی و کارکردها است. کارهایی انجام شده است اما هنوز کامل نشده است. هنوز از گوشه و کنار گزارش هایی می رسد ، افرادی هستند و در کارهای دولتی به جای خدمتگزاری و به جای استفاده از تمام لحظات و امکانات برای خدمت به ملت ، به فکرهای دیگر و خدای نکرده باند بازی به نفع خود هستند. کسانی هستند در گوشه و کنار که فرصت خدمتگزاری را قدر نمی شناسند.

ان شاءالله در ادامه کار گزارش های نظارتی از مسوولین مناطق مختلف برای اطلاع مردم منتشر خواهد شد تا تک تک مردم بدانند که ارزیابی دولت از مسوولین محلی چیست، نقاط ضعف کجاست، نقاظ قوت کجاست .

من می خواهم به شما عرض کنم بنده به عنوان نوکر شما، خادم کوچک شما این اهدافی که اعلام کردم، اینجا در محضر امام رضا علیه السلام می خواهم دوبار میثاق ببندم، بدانید به فضل الهی تا جان در بدن دارم ، این اهداف را دنبال خواهد کرد و تحت هیچ فشاری کوتاه نخواهم آمد.

مطلب دوم درمورد تحولاتی است که طی ۴، ۵ ماه اخیر در بازار داخلی ما و در اقتصاد ما اتفاق افتاده است گرانی ها و فشارهایی از جوانب گوناگون به ملت عزیز وارد می شود.

شما همه هوشمند هستید من اشاره می کنم به علت ها و بعد می رویم سراغ ادامه راه و ان شاء الله برخورد با این پدیده زشت و ضد مردمی، اگر خاطرتان باشد حدود یک سال و نیم قبل در یک برنامه تلویزیونی با شما سخن گفتم و درباره طرح عظیم هدفمندی یارانه ها گفتگو کردیم. طرح هدفمندی یارانه ها بزرگترین طرح تحول اقتصادی بعد از انقلاب بلکه در ۵۰ و ۶۰ سال اخیر است این طرح یک طرح اساسی، انقلابی و در جهت منافع ملت برای عدالت و برای اصلاح ساختارهای اساسی اقتصاد کشور است.

به لطف خدا، با هوشمندی شما و با عنایت ویژه امام عصر (عج) این طرح با موفقیت اجرا شد و موجب درخشش ملت ایران در عرصه جهانی شد دستاوردهای فراوانی داشت که موجب افتخار ملت ایران در دنیا شد.

از همان روزی که این طرح اجرا شد موجب درخشش ملت ایران در عرصه جهانی شد دستاوردهای فراوانی داشت که موجب افتخار ملت ایران در دنیا شد، از همان روزی که این طرح موفق شد، من نگران بودم که بدخواهان و ناجوانمردان، دشمنان ملت، این پیروزی و عزت را برنتابند و نپسندندآنها مترصد هستند که ضربه وارد کنند و اجازه ندهند شیرینی این اتفاق بزرگ به کام ملت بنشیند. می خواستند از ملت ایران به خاطر این عظمت، به خاطر هوشمندی و همبستگی انتقام بگیرند.

از یک طرف در بازار اخلال ایجاد کنند مسایلی به وجود آورند که قیمت ها سرکش شود و نابسامانی در بازار به وجود آید و از سوی دیگر به بهانه این مشکلات کار بزرگ ملت در هدفمندی یارانه ها زیر سوال ببرند.

دایما شایعه پراکنی می کردند، دائما اخبار دروغ و جعلی منتشر می کردند. با کمک بیگانگان و برخی عناصر داخلی در یک توطئه و اقدام ضد مردمی در بازار ارز وطلا که مطلقا ربطی به هدفمندی یارانه ها ندارد اخلال ایجاد کردند؛ در سال گذشته بانک مرکزی بیش از همه سال های گذشته ایران ارز در اختیار واردکنندگان، صادرکنندگان، تجاز،مسافران و همه کسانی که دست اندرکار تجارت خارجی هستند قرار داده است اما با یک شیطنت البته بسیار موذیانه، طراحی شده، بازار ارز و سکه را با کمک بیگانگان به هم ریختند.

غربی ها با شعار تحریم آمدند یک اقداماتی را در بیرون کردند و برخی راه ها را بستند، بهانه در اختیار این ها قراردادند تا با این بهانه بازار را مختل کنند. بعد بگویند این به خاطر طرح هدفمندی یارانه ها است. این مساله ای که شما در بازار ارز و طلا دیدید حاصل یک توطئه مشترک داخلی و خارجی بود. البته دولت در صدد بود و امروز هم هست که قاطعانه با آن برخورد کند و اجازه نمی دهد که به ملت عزیز ایران فشار وارد کنند البته شما می دانید که برخورد با این توطئه ها نیازمند به اطلاعات دقیق و صریح و در زمان مناسب است که متاسفانه دست دولت از این جهت خالی بود.

ما نیروهای اطلاعاتی، عناصر اطلاعاتی مومن، هوشمند و توانمند فراوانی داریم اما به عنوان مقدمه آن توطئه آمدند با طرح موضوعات فرعی، موضوعات کاذب و موضوعات دروغین، ذهن و اندیشه عناصر اطلاعاتی ما را به حوزه های غیر اصلی و غیرواقعی معطوف کردند و در واقع غفلت ایجاد کردند تا بتوانند توطئه خود را اجرا کنند. البته آنها آمدند یک ضربه ای زدند خیال کردند که از ملت و دولت خادم ملت انتقام کشیده اند. اما من می خواهم به شما عرض کنم به فضل الهی امروز دولت بر شرایط بازار مسلط شده است بر این توطئه مسلط شده و با تمام توان در تلاش است تا این توطئه ی زشت را خنثی کند و ریشه کن کند. اعلام می کنم که آنها بشنوند که به لطف خدا دولت به پشتوانه شما خواهد رفت و شرایط بازار را به قبل از این توطئه بازخواهند گرداند.

امروز همکاران من مسلط هستند، اگر می بینید برخی حرف ها را می زنند در اوج کارهای وزارت بازرگانی که شبانه روز تلاش می کنند، شرایط بازار را کنترل کنند نگذارند فشار بی جا به مردم وارد شود، شایعه می اندازند که وزیر می خواهد برود، چه کسی می خواهد برود، او می خواهد بیاید، او با او دعوا کرد، اینها همه ادامه توطئه خبیث ضد مردم است. من می خواهم با افتخار اعلام کنم که این دولت مدافع حقوق ملت است، در کنار ملت است، همراه ملت است و بنده به عنوان کوچک شما تا قطع تمام دست های اجحاف گر به ملت خواهم ایستاد.

از ملت عزیز خواهش می کنم یکی دو ماه یک مقداری مراجعه به بازار را کمتر کنند، کالاهایی را که فوری احتیاج ندارند کنترل کنند تا توطئه عده ای نامرد وغیرمردمی که می خواهند حرف دشمن را به کرسی بنشانند که گفته است تحریم موجب اخلال در اقتصاد است ان شاءالله آنها با کمک شما آرزوهایشان را به گور خواهند برد.

اما اجازه بدهید، خوشبختانه در این کار انقلابی اکثریت قاطع کسبه، تجار، بازرگانان، صنعتگران همه همراه هستند. یک عده قلیل و بریده از مردم می خواهند با کمک بیگانگان فتنه کنند، ملت را در نیازهای اولیه و زندگی تحت فشار بگذارند اما باید بدانند که به بیراهه می روند و این ملت بر همه آنها به لطف خدا غلبه خواهد کرد.

اما موضوع دوم به بحث هدفمندی یارانه ها برمی گردد، عزیزان من ما چند طرح تحولی داریم که اولین آنها قانون هدفمند کردن یارانه ها بود و دومین آن امور گمرکی بود که شروع شده است امسال به لطف خدا بخش مالیاتی و بانکی هم آغاز خواهد شد، اصلاح پول ملی آغاز شد، ما طرح ها جلو می بریم، طرح هدفمندی یارانه ها از مهم ترین آنها بود که اول آغاز شد این طرح مقدمه تحولات بزرگ اقتصادی است.

اقتصاد ما می تواند جزو چند اقتصاد بزرگ دنیا باشد، هم استعدادهای طبیعی داریم، هم استعدادهای انسانی، هم فرصت های حرکت و تلاش اما ساختارها، روابط اقتصادی ما معیوب است. آنها باید اصلاح شود، یکی از اصلاحات اساسی همین هدفمندی یارانه هاست که به لطف خدا با هوشمندی شما به خوبی اجرا شده است و تا امروز دستاوردهای عظیمی برای ملت ایران داشته است. من به دو، سه مورد از این ها اشاره می کنم. بالاخره ما مصرف کننده انرژی هستیم. خداوند متعال انرژی را در اختیار ما برای پیشرفت و تعالی گذاشته است. باید از آن به درستی استفاده کرد. مصرف سرانه انرژی ما ۴ برابر کشورهای شبیه ما و پیشرفت اقتصادی ما کمتر از آنها بود این باید اصلاح می شد با کاری که شما کردید اصلاحات آغاز شده است فقط به این عدد دقت کنید. قبل از هدفمندی یارانه ها یعنی در سال ۸۹ روزانه به طور متوسط نزدیک به ۶۲ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شد اما از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تا امروز که من در خدمت شما هستم نزدیک به ۲ میلیون خودروی جدید اضافه شده است و بیش از یک میلیون موتور سیکلت اضافه شده است اما مصرف بنزین کشور از ۶۲ میلیون لیتر در روز به ۵۹ میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.

اگر سهمیه بندی بنزین نبود، اگر قانون هدفمند کردن یارانه ها درکشور اجرا نمی شد، امروز باید روزانه نزدیک به ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می کردیم بود که باید بیش از ۷۵ میلیون لیتر آن از خارج وارد می شد شما قیمت ها را دارید ۷۵ ضربدر ۳۶۵ می شود نزدیک به ۲۵ میلیارد لیتر الان بنزین در خلیج فارس هر لیتر آن تقریبا یک دلار است ما می گوییم تقریبا هزار تومان، ببینید چه قدر می شود از جیب ملت می رفت این مانده است، در گازوییل همین طور است، گازوییل ما روزانه ۹۰ میلیون لیتر مصرف داشتیم با این همه کامیون، خودروهای گازوییل سوز که اضافه شده است مصرف کمتر از ۸۰ میلیون لیتر در روز است. مجموعا طی این یک سال و چند ماه بیش از ۳۱ میلیارد دلار صرفه جویی شده است که این برای تولید، سرمایه گذاری ، عمران و آبادانی ملت ایران مصرف خواهد شد و اگر خدای نکرده آن مسیر ادامه پیدا می کرد ما باید ظرف چهار یا پنج سال آینده همه نفت تولیدی خود را در داخل مصرف می کردیم.

با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها کمک به عدالت کرده است بعضی از فاصله ها را کم کرده است نه این که فاصله ها را برداشته است، یک مختصر کم کرده است باید ۱۵، ۲۰ سال این طرح بدون مانع اجرا شود تا فاصله ها خیلی کم شود و قابل قبول باشد.

یک مثال برای شما می زنم، درآمد ۲۰ درصد پردرآمد جامعه، نسبت به درآمد ۲۰ درصد کمتر جامعه از ۱۲ برابر به حدود هشت برابر رسیده است در حالی که ما برای رسیدن به نقطه مطلوب باید این به حداکثر دو، سه برابر برسد. فاصله ها زیاد است، ۱۰ درصد اول درآمدی کشور پردرآمد نسبت به ۱۰ درصد پایین جامعه نزدیک به ۳۰ برابر است که حالا در این هدفمندی ۵، ۶ رتبه کاهش یافته است.

دستاوردهای فراوان، صادرات غیرنفتی ما اضافه شده است، صنعتگران عزیز ما تلاش می کنند مصرف را پایین بیاورند و محصولات کم مصرف تولید کنند، مردم عزیز صرفه جویی کرده اند، کارهای بزرگی انجام شد اما مطلبی که می خواهم خدمت شما عرض کنم مطلب مهمی است، همه ملت ایران عنایت کنند که این طرح به عنوان یک طرح تحول اقتصادی در سطح جهان نمونه معرفی شد، مراکز جهانی از سایر کشورها و ملت ها خواستند که بیایند به ایران تجربه کنند و آموزش ببیند و از متخصصین ایرانی برای انجام تحولات اقتصادی در کشور خودشان راهنمایی بخواهند و این طرح موجب عزت بین المللی ملت ایران شد.

عزیزان من ما در اجرای این طرح با دو گروه مواجه هستیم، دو گروه دائما در برابر این طرح هستند، یک گروه از ابتدا مخالف بودند با هر طرح تحولی، با هر پیشرفت ملت ایران، هر برنامه ای که دولت ارایه می دهد بدون بررسی مخالفت می کنند. ما قبل از اجرای این هدفمندی قانون داشتیم، می خواستیم اجرا کنیم، آمدند پای خود را در یک کفش کردند که خیر اگر شما لایحه ندهید جلوی آن را می گیریم ما بالاخره گفتیم باید تفاهم باشد، همه باید باشند، لایحه دادیم، آن لایحه تقریبا زیر و رو شد، تمام اختیارات دولت گرفته شد، یک حداقل اختیاری را به دولت دادند برای انجام این کار بزرگ در حالی که معمول این است در دنیا، در کشورما نیز همین طور بود، وقتی می خواستند یک باری را بر دوش دولت بگذارند از دولت می خواستند، خواهش می کردند، امتیاز می دادند، اختیارات می دادند، اینجا معکوس بود. ما می گفتیم می خواهیم این کار را انجام دهیم، می گفتند نمی شود، نباید انجام دهید، دایما دست و پا را می بستند، بالاخره آن گروهی که از اصل مخالف بودند دایما شایعه پراکنی می کردند می گفتند ۵۰۰ درصد تورم، ۱۵۰ درصد تورم، تولید کشور، اقتصاد خواهد خوابید، ورشکست خواهیم شد، دایما از این حرف ها می زدند. در رسانه ها می گویند قرار است قیمت بنزین ۲ هزار تومان بشود، همه بازار را به هم می ریزند، به دروغ بهانه دست اخلالگران می دهند. از اساس دروغ است. در پایان برنامه هم بنزین حداکثر به نصف این مقدار شاید برسد. آنها می گویند بنزین دو هزار تومان خواهد، طوفان تورم در راه است، اقتصاد در حال متلاشی شدن است اینها همه ادامه آن طراحی است. ارتباطی به هدفمندی ندارد، آن تورم مربوط به هدفمندی تا تیرماه سال ۹۰ خود را نشان داد، تمام و اثر خود را گذاشت. بعضی از اقتصاددانان می گویند ۴ درصد بود، برخی می گویند ۶ درصد بود. آنهایی که می گویند ۴ درصد بود می گویند دو درصد هم به خاطر تورم جهانی است بقیه برای موارد دیگر است و برای طراحی های دیگران است که به لطف خداوند کنترل خواهد شد. ما با حداقل اختیار کار را درست و شروع کردیم و گفتیم این قانون، قانون درازمدت است. این قانون نباید هر روز عوض بشود، دولت یک برنامه ۱۰ ساله تنظیم کرده است اما شما بدانید ظرف حدود یک سال بیش از ۵ بار بعد از این که یک قانون شروع شده و در حال اجراست این قانون دائما تغییر کرد و اصلاح شد. همه این ها در جهت بستن دست دولت است. تمام تغییرات در جهت کاهش اختیارات دولت است. حال نمی خواهم سر شما را اینجا درد بیاورم می آیند می گویند که دولت می خواهد گران کند، ما می خواهیم جلوی گرانی بگیریم، دولت می خواهد ریشه گرانی ها را با اصلاح اقتصاد بخشکاند. عزیزان من، تمام این ها شایعات بود هنوز ما سناریوی مرحله دوم را نهایی نکردیم، هر روز تیتر می زنند، بنزین ۱۵۰۰ تومان، گاز این قدر، نفت این قدر، همه خلاف واقع است این ها برای این است که از پیشرفت ملت ایران ناخشنود هستند می خواهند کاری کنند که شرایط مختل شود و برنامه ها اجرا نشود. اما ما با یک گروه دومی هم طرف هستیم، آن گروه دوم کسانی هستند که مسوولیت اجرایی ندارند اما می خواهند از موضع اجرا وارد شوند و دخالت در اجرا کنند و می خواهند تا جزییات را تعیین کنند، وقتی جزییات را آنها تعیین کنند دولت به چه دردی می خورد. اختیار دولت کجاست، دائما در جزییات تصمیم می گیرند، ابلاغ می کنند بدون آن که مسوولیت تبعات آن را بپذیرند.

ما هر چه قدر فریاد می زنیم که این تصمیمات به ضرر کشور است و اقتصاد را مختل خواهد کرد، سیستم بانکی را مختل خواهد کرد، توجهی نمی کنند، تصمیم غلط را می گیرند، دولت باید پاسخگوی تصمیمات نادرست آنها باشد.

اجازه دهید دو ، سه مثال بزنم، می گویند اگر ۱۰۰تومان به بنزین اضافه کردی، ۵۰ تومان آن را به مردم بده و ۵۰ تومان را هم به افراد خاص بده، ما می گوییم خوب اگر ۱۰۰تومان بنزین را افزایش دادیم و ۵۰ تومان را به آنها دادیم، مردم ۵۰ تومان بقیه را از کجا بیاورند؟ می گویند خوب مردم ۵۰ درصد صرفه جویی کنند. ما می گوییم این نشدنی است. در کدام اقتصاد یک باره ۵۰ درصد صرفه جویی شده است. ما به آنها پیشنهاد می دهیم که اگر ۱۰۰ تومان اضافه شد، ۸۰ تومان را به مردم بدهیم، مردم ۲۰ درصد را صرفه جویی می کنند و دیدیم که در مرحله اول صرفه جویی کردند تازه شما می گویید آن ۵۰ درصد باقی مانده را ما به چه کسی بدهیم به یک عده خاص، خوب این یک رانت درست می کند، البته من می دانم علت چیست، می خواهند یک پول درشتی را در حسابی بگذارند و بعد هی سفارش بفرستند، آقا به این بده، به آن بده، آقای وزیر اگر پول را ندهید صدات می کنیم پدرت را در می آوریم. من می فهمم چه جوری است. پرونده یک کسی را می زنند زیر بغلشان می روند پیش مدیرعامل بانک که آقا باید ۵۰۰ میلیارد تومان به این وام بدهید. می گویند آقا این استحقاقش را ندارد، این بدهکار است، نمی شود! نمی شود، پدرت را درمی آوریم.

مدیرعامل بانک را تهدید می کنند، می کشند پای این جلسه به آن جلسه، این کمیسیون، به آن کمیته، می خواهند یک پول بی صاحبی را ما از جیب ملت درآوریم، بگذاریم در حسابی فردا هر روز تهدید کنند، سفارش بفرستند، این آقا فلان چیز را می خواهد، مثلا فلان کار را بکند، ۱۰ میلیارد بده به این، ۲ میلیارد بده به این، ۸ میلیارد بده به این، پاسخ ما این است که این پول مال ملت است، ما داریم از جیب ملت می گیریم که عادلانه توزیع کنیم، قرار بر این بود کسی که بیشتر مصرف می کند بیشتر بپردازد تا توده های مردم که متعادل مصرف می کنند از دولت یارانه بگیرند. البته حالا داریم تلاش می کنیم، جلو می بریم و به شما عرض می کنم به لطف خدا، ان شاءالله این طرح به طور کامل و دقیق و در خدمت ملت اجرا خواهد شد.

می گویند از تولید حمایت کنید، تمام دولت از تولید حمایت می کند، تولیدکنندگان ما همه در این طرح کنار دولت، کنار ملت ایستادند طرح را خوب پیاده کردند، مردانگی و جوانمردی کردند الان هم انجام می دهند، بورس فعال است، صادرات غیرنفتی ما رو به افزایش است، همه معنای آن این است که تولید فعال است، البته گوشه و کنار هم مشکلاتی هم داریم، حتما هم داریم، بعضی ها پیش بینی می کردند با این طرح تولید کشور صفر خواهد شد، به لطف خدا صفر نشده است، اما مشکلاتی داریم از راه درست باید برطرف کنیم و ان شاءالله برطرف خواهیم کرد.

من می خواهم به دنیا اعلام کنم، آنهایی که خیال کردند با خباثت بهانه به دست بعضی ها می دهند که برنامه های ملت ایران را مختل کنند به آنها می گویم ملت ایران ایستاده است و آرزوی ضربه زدن به ملت را همراه ضربه زنندگان به گور خواهند برد.

اما مطلب بعدی من درباره مسایل منطقه و شرایط دشمنان است. در موضوع رفتار دشمنان خوب زیاد گفتیم، شماها بهتر از ما می دانید، مشکل دشمنان ما این است که ملت را نمی شناسند، عظمت ملت ایران را نمی شناسند، تصور می کنند با بداخلاقی، با بی ادبی، با تهدید ، اخم کردن می توانند ملت ایران را بشکنند، متاسفانه رفتار آنها، رفتارهای بسیار زشتی است، با لحن بی ادبی با ملت ایران صحبت می کنند، زورگویی می کنند.

من می خواهم از زبان شما به نمایندگی از ملت ایران دو سه کلمه به آنها بگویم، می خواهم نصیحت کنم که دست از این رفتار بردارید، شما خیال نکنید با چند سیاستمدار یا مدیر، یا مسوول مواجهید شما با ملت ایران مواجه هستید، هر اتفاقی بیفتد دست آخر سر کار شما با ملت ایران است و این ملت نشان داده است که دشمنان خود را پشیمان خواهد کرد.

مطلب بعدی من درباره عمران و آبادانی و تولید است. عزیزان من امسال، سال تولید ملی اعلام شده است، همه سال سال تولید ملی است اما امسال بر آن تاکید شده است. همه در هر جای ایران هستیم باید دست به دست هم بدهیم برای ارتقای سطح تولید، کیفیت تولید، پیشرفت کشور، آبادانی کشور، ایران باید با دست ایرانی با همت ایرانی و اندیشه ایرانی ساخته شود. و لازمه این کار همبستگی عمومی، کار و تلاش شبانه روزی است، هر کس در هر نقطه از ایران می تواند آجری روی آجر بگذارد نباید درنگ کند امروز همه ما مسوولیم در برابر انقلاب، در برابر نسل های آینده، در برابر خدا، در برابر پیامبر، در برابر اسلام ناب محمدی مسوول هستیم.

امسال عزیزان من دولت برای گسترش تولید برنامه های گسترده ای دارد، برای اولین بار در تاریخ کشور دولت با صرفه جویی که ملت در هدفمندی یارانه ها کرد، ۳۵ میلیارد دلار در صندوق توسعه ملی ذخیره کرده است برای پشتیبانی از تولید و ان شاءالله به فضل الهی همه این ۳۵ میلیارد دلار امسال در اختیار تولیدکنندگان، کشاورزان، صنعتگران و اهالی اقتصاد قرار خواهد گرفت.

برنامه دوم دولت اشتغال است که باز به تولید بازمی گردد، جوانان عزیز ما، جوانان مومن، پاک، دلسوز و کارآمدند. ایجاد اشتغال برای آنها یک وظیفه عمومی است، همه باید همت کنند، همه کارآفرینان، همه سرمایه گذاران و همه خادمان، تک تک ملت اگر یک مغازه دار، یک کارخانه دار، یک کشاورزی می تواند برای حتی یک نفر اشتغال ایجاد کند، بسم الله، فکر نکنیم یک نفر به کجا می رسد، چهار میلیون کشاورز داریم اگر فقط ۳۰۰ هزار نفر از آنها هر کدام یک شغل ایجاد کنند ۳۰۰ هزار شغل می شود، دو و نیم میلیون اصناف در کشور است اگر فقط ۵۰۰ هزار نفر از آنها یک شغل ایجاد کنند، یک کارگر بیاورند، یک شاگرد بیاورند، یک همکار بیاورند می شود ۵۰۰ هزار نفر، ۶۰۰ هزار کارگاه صنعتی در کشور است، اگر متوسط نیم نفر اضافه کنند می شود ۳۰۰ هزار شغل می شود که مجموع اینها بیش از یک میلیون شغل است. ما بیش از این کسی که بدون کار کامل است در کشور نداریم. افرادی داریم که کارشان نیمه است، کارشان کامل نیست یا کارشان مناسب نیست باید تغییر بدهد اما آن کسی که هیچ شغلی ندارد، هیچ منبع درآمدی ندارد بیش از این نیست، همه باید بسیج بشویم، من به شما عرض می کنم دولت مصمم است تحت هر شرایطی برنامه ایجاد اشتغال برای جوانان را با قدرت ادامه دهد و در تمام کشور پیاده کند.

اما اجازه بدهید می خواهم یک گزارش کوتاهی از سه سفر گذشته دولت به استان عزیز خراسان رضوی خدمت شما بدهم ، در سه سفر گذشته دولت برای استان شما بیش از ۵۵۰ مصوبه داشت که بیش از ۲ هزار و ۱۲۰ پروژه و اقدام را شامل می شود. از بین اینها ۴۱۸ مصوبه تقریبا اجرایی شده است، حدود ۵۳ مصوبه و ۱۱۳ پروژه هیچ کاری انجام نشده است و بقیه هم در دست اقدام است. بعضی ۱۰ درصد، بعضی ۱۵ درصد، ۲۰ درصد، ۵۰ درصد اجرا شده و بقیه باید اجرا بشود، من نمی خواهم پروژه ها را نام ببرم به اذان ظهر نزدیک می شویم و شما را زیاد معطل نمی کنم. در جلسه دولت اول ما این پروژه ها و تصمیماتی که هیچ اقدام نشده است مورد بررسی قرار می دهیم اگر مانعی باشد، بودجه ای بخواهد، مشکلی داشته باشد، برطرف می کنیم ما مصمیم به فضل الهی تا پایان این دولت، همه مصوبات، همه قول های دولت عملیاتی بشود.

حالا ریز پروژه ها اینجا هست، شما را خسته نمی کنیم، از جلسه دولت اخبار را به طور کامل خواهید شنید. من در پایان عرایضم می خواهم دو، سه تشکر کنم و دو سه دعا کنم، تشکر اولم به خاطر همه خوبی های مردم خراسان رضوی و مشهد عزیز است، تاریخ ایران از شما مردم جز ایمان، جز بزرگواری، جز پاکی، جز شرافت ثبت نکرده است، هرگز هم ثبت نخواهد کرد. تشکر دومم به خاطر لطف و بزرگواری است که به خادم کوچک و فرزندان خودتان دارید، در صحنه های گوناگون ودر انتخابات اظهار لطف می کنید. تشکر سومم به خاطر حضور حماسی امروز مردم مشهد و خراسان در صحنه است، به بهانه استقبال از یک خادم سرتاسر خیابان ها سرشار از انسان های مومن و شجاع، آمدید به دنیا اعلام کردید که خراسان، پای پرچم امامت و ولایت ایستاده است و تا آخر هم خواهد ایستاد. آمدید نشان دادید که یاران صمیمی امام رضا (ع) و ان شاءالله در آینده نزدیک در انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) خواهیم بود.

اما چند دعا بکنیم، ای خدای بزرگ، ای عزیز یگانه، این مردم عزیزند، آنها را بر بام عزت جهان بنشان، ملت ایران را به قله های پیشرفت نائل کن ، جوانان ما که بهترین عالمند حفظ کن، آنها را به اوج علم و ایمان و عمل صالح برسان، همه آرزوهای نیک آنان را برآورده ساز، موانع پیشرفت ملت ایران برطرف کن، ملت های مظلوم نجات عنایت بفرما، بدخواهان ملت ایران را منکوب کن، ای خدای بزرگ ای لطیف مهربان، ای رازق کریم باران رحمتت را بر ملت ایران ببار، ای خدای بزرگ، ای که ما را خلق کردی و خواستی که برای توحید و عدالت، مجاهدت کنیم، خواستی که دیگران را دوست داشته باشیم و به انصاف رفتار کنیم، وعده دادی اگر جهان پر از ظلم شود بشریت را تنها نخواهی گذاشت و یاور را ، دوست ملت ها را، نجاتبخش را خواهی فرستاد ای خدا دست ها و چشم ها به سوی توست، جهان پر از ظلم است، یگانه را، منجی را، عاشق حقیقی انسان، عدالت گستر واقعی، امام زمان ما را برسان. عزیز و سربلند و پیروز باشید.

سیام**۹۱۳۲**۱۳۳۶**۹۰۱۲**۱۷۲۳

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۴۹۵۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.