زوج مونت اولاند(مونتی و اولاند) جای مرکوزی(مرکل و ساکورزی ) را در منطقه یورو گرفته است

تهران / واحد مرکزی خبر / اقتصادی /۰۳/۲۷

۰۰:۴۷:۳۰٫۱۶
با افزایش اختلافات فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان درباره رشد اقتصادی در منطقه یورو و نزدیک شدن مواضع اولاند با ماریو مونتی نخست وزیر ایتالیا ، مطبوعات و رسانه های ارتباط جمعی اروپا از این به بعد از زوج مونت اولاند(مونتی و اولاند) به جای مرکوزی(مرکل و ساکورزی ) استفاده می کنند.
شبکه خبری فرانس بیست و چهار در برنامه ویژه ای به بررسی همگام شدن کشورهای فرانسه و ایتالیا در مخالفت با سیاست های اقتصادی و مالی آلمان در قبال منطقه یورو پرداخت واعلام کرد در گذشته که سارکوزی با سیاست های مرکل کاملا همسویی داشت ، سطح همکاری و یکسان بودن مواضع آنگلا مرکل و نیکلا سارکوزی به حدی زیاد بود که مطبوعات، اصطلاح «مرکوزی» را برای اشاره به سیاست های یکسان آلمان و فرانسه به کار می بردند.
اما اکنون اوضاع برعکس شده است و هماهنگی و همکاری بین فرانسه و ایتالیا بیشتر شده است . به طوری که مطبوعات اصطلاح «مونت اولاند» را به کار می برند.
مجری این شبکه در مقدمه این بحث،با اشاره به اینکه چهارده روز بیشتر به برگزاری نشست شورای اروپا باقی نمانده است و با اشاره بحران هایی که در منطقه یورو وجود دارد این سئوال را از «استفان کاسه» عضو کمیته هدایت اقتصادی «اروپانووا»(اروپای نوین) پرسید که آیا با برگزاری این نشست پایه های اروپا محکم تر خواهد شد و یا نه اروپا متزلزل تر از گذشته خواهد شد.
وی درپاسخ گفت در خصوص مسائل اقتصاد کلان رشد اقتصادی به نظر نمی رسد که اوضاع در این نشست خیلی خوب پیش برود. زیرا دیدگاههای رهبران کشورهای این منطقه به ویژه فرانسوا اولاند و آنگلا مرکل به عنوان رهبران دو اقتصاد برتر منطقه یورو متفاوت است.
اولاند معتقد است رشد اقتصادی با صرفه جویی در هزینه های عمومی(ریاضت اقتصادی) ممکن نیست بلکه باید ابزار های مالی دیگری به کار گرفته شود ، در حالی که معلوم نیست که این ابزارهای مالی دیگر چه هستند.
از آن طرف آنگلا مرکل بر این باور است که رشد اقتصادی قبل از هر چیز از طریق افزایش رقابت پذیری اقتصادی و بعد از طریق اتخاذ اقداماتی برای اصلاح ساختار اقتصادی ممکن است.
اما درباره مسائل مرتبط با نظام بانکی به نظر می رسد که کشورها شرکت کننده در این نشست بتوانند به نتایجی برسند. وی افزود از جمله مسائلی که ممکن است در این نشست درباره آن توافق شود ایجاد اتحادیه بانکی در سطح منطقه یورو و تضمین سپرده گذاری ها در سطح این منطقه خواهد بود.
«اولیویه پاستره» اقتصاد دان و استاد دانشگاه پاریس سه هم در این باره گفت به نظر می رسد که در این نشست پیشرفت هایی به دست آید. زیرا درست است که اکنون موضع آلمان با فرانسه یکی نیست. اما فراموش نکنیم که آلمان نیز به رشد اقتصادی نیاز دارد و رشد اقتصادی آلمان تا حد بسیار زیادی مرهون وجود رشد اقتصادی در دیگر کشورهای اروپایی است. زیرا بیشتر صادرات آلمان به کشورهای اروپایی است.
یعنی اگر در دیگر کشورهای اروپایی رشد اقتصادی نباشد تقاضای برای وادارات کالاها و خدمات آلمان نیز کاهش می یابد و در نتیجه رشد اقتصادی این کشور نیز کاهش خواهد یافت.
«ژولیا کاژه» دیگر کارشناس اقتصادی این برنامه و استاد علوم اقتصادی دانشگاه هاروارد نیز در این باره گفت:«کشورهای اروپایی درباره اصل رشد اقتصادی به توافق خواهند رسید اما روند رسیدن به این توافق، کُند خواهد بود. زیرا هنوز ابزارهای رسیدن به آن مشخص نشده است.
۰۰:۵۹:۳۳٫۱۶

شماره نوار

IRIBNews RSS EconomicNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.