سازمان زندان‌ها متعلق به دستگاه قضا است

۰۹م اسفند ،

رئیس قوه قضاییه گفت: چرا بعضی اصرار می‌کنند سازمان زندان‌ها که بخشی از کار قاضی‌ است از این دستگاه جدا شود زیرا اجرای حکم با قاضی است بنابراین سازمان زندان‌ها متعلق به دستگاه قضا است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضاییممتازنیوز، “آیت‌الله صادق آملی لاریجانی” رئیس دستگاه قضا در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی این استان که بعدازظهر امروز  در سالن همایش‌های جهاد کشاورزی این استان برگزار شد، دربارهٔ مشکلات و معضلات موجود قوه قضاییه اظهار داشت: تقریبا تمام نکات مربوط به معضلات و مشکلات قوه قضاییه در طول سنوات قبل مدنظر بوده لذا حسب وظیفه برای رفع آنها در طول این چند سال اقدامات مثبتی انجام داده‌ایم.
 
وی با اشاره به اینکه امیدواریم دستگاه قضایی در امور مالی مستقل شود، ادامه داد: بعضی از خواسته‌های کارکنان و قضات قوه قضاییه از دست ما مسئولان و همچنین از دستگاه قضایی خارج است لذا در امر مستقل بودن وضعیت مالی دستگاه قضایی امیدواریم این اتفاق به سرانجام برسد و همچنین احتمال دارد این موضوع خلاف قانون اساسی باشد اما احتمال دارد این موضوع برطرف شود.  
 
رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه برای ارتقای دستگاه قضایی تلاش‌های فراوانی صورت پذیرفته است، خاطرنشان کرد: تمام موضوعات تاثیرگذار در مسئله ارتقای دستگاه قضایی مورد تاکید بوده و در این بین تقویت نیروی انسانی و تامین ساختار قوه قضاییه مورد توجه قرار گرفته است.  
 
آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: برای تامین نیروی انسانی در طول چند سال اخیر تلاش‌های گسترده ای انجام شده لذا ما این اقدام را نقطه آغازین حرکت‌های خود قرار دادیم تا بعضی از کاستی‌هایی که نشات گرفته از کمبود نیروی انسانی است برطرف شود.  
 
وی با اشاره به دستور ویژه مقام معظم رهبری بر رفع نیازهای قوه قضاییه تاکید کرد: در برنامه پنجم توسعه با عنایت ویژه و دستور مقام معظم رهبری نیازهای قوه قضاییه در این برنامه مندرج شد و طی نامه‌ای از محضر ایشان خواستیم این نیازها را به عنوان اقدامات مطرح کنند.
 
رئیس دستگاه قضا افزود: طبق عنایت ویژه مقام معظم رهبری نیازهای دستگاه قضا در این برنامه به صورت الزام درآورده شد اما بعضی‌ها این نیازها را با تغییراتی به صورت دیگری نشان دادند.  
 
آیت‌الله لاریجانی با اشاره به تامین نیروی انسانی در این قوه گفت: سالی ۸۰۰ قاضی در دستگاه قضایی استخدام می‌شوند و همچنین به همین تناسب نیروهایی در بخش اداری طی مجوزی که گرفته شده است استخدام خواهند شد.  
 
وی با اشاره به تامین نیروی انسانی در سال ۹۰ اظهار داشت: در سال قبل یک هزار و ۱۸۴ نفر با دادن آزمون کتبی و جذب عمومی در قوه قضاییه استخدام شدند در حالی که ۲۹۷ نفر از نخبگان طبق قوانین به صورت  اختصاصی نیز در این دستگاه استخدام شدند.  
 
رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه فشارهای فزاینده‌ای در تمام دستگاه‌های قضایی استان‌های کشور به سبب کمبود نیروی انسانی وجود دارد، عنوان کرد: امیدواریم با اجرای این برنامه برای استخدام نیروهای مورد نیاز دستگاه قضا در استان‌ها مشکلات موجود در این بخش به طور کامل برطرف شود.  
 
آیت‌الله لاریجانی با اشاره به اینکه استقلال دستگاه قضایی بحث بسیار مهمی است ادامه داد: از ابتدا بر استقلال دستگاه قضایی و همچنین بر استقلال قضات دستگاه قضا پافشاری و تاکید کردم.  
 
وی ادامه داد: متاسفانه بعضی‌ها توقع‌های نادرستی از دستگاه قضا دارند لذا گمان می‌کنم دستگاه قضا باید مطیع آنان باشد که این نادرست است.
 
رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: دستگاه‌های قضایی از اقتدار قانونی خاصی برخوردارند که این یک ارزش بزرگ محسوب می‌شود.  
 
آیت‌الله لاریجانی افزود: در این بین حتی عالی‌ترین مقام اجرایی نیز حق انتخاب و دخالت در کار قضات را ندارد که این موضوع استقلال قضات و این دستگاه را نشان می‌دهد.  
 
وی با اشاره به طرح دولت برای انتزاع بعضی سازمان‌های تابع قوه قضاییه و پیوستن آن به وزارت دادگستری گفت:‌ انتزاع سازمان‌های تابع قوه قضاییه حرف اشتباهی است زیرا اصرار نمی‌کنم چیزی بر ملک قوه قضاییه باشد لذا انتزاع سازمان‌های تابع قوه قضاییه خلاف قانون اساسی است.  
 
رئیس دستگاه قضا ادامه داد: چرا بعضی اصرار می‌کنند سازمان زندان‌ها که بخشی از کار قاضی‌ است از این دستگاه جدا شود زیرا اجرای حکم با قاضی است بنابراین سازمان زندان‌ها متعلق به دستگاه قضا است.
 
آیت‌الله لاریجانی تاکید کرد: کار وزارت دادگستری فقط تعامل بین قوه قضاییه و سایر قوا است و در این بین طبق قانون رئیس قوه قضاییه می‌تواند اجرای بعضی از امور را به وزیر دادگستری واگذار کند.  
 
این خبر در حال تکمیل است …


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.