سرانجام براثرفشارهای مردمی قرارداد فروش گاز به رژیم صهیونیستی لغوشد

تهران / واحد مرکزی خبر / سیاسی /۰۲/۰۴
۰۰:۰۶:۲۹٫۱۲
پس از اعتراض مردم مصر به قرارداد فروش گاز به رژیم صهیونیستی به علت پایمال شدن حقوق مردم، سرانجام فروش گاز مصر به این رژیم متوقف شد.
شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی که فاطمه التریکی خبرنگار این شبکه تهیه کرده بود اعلام کرد قرارداد صدور گاز مصر به اسرائیل لغو شد و اسرائیل از گاز مصر به قیمت ارزان تر محروم شد.
خبرنگار این شبکه افزود با تصمیم شرکت گاز ایگاس و اداره کل گاز در مصر، قرارداد جنجالی به علت خشم مردم مصر در سال های گذشته پایان یافت. این دو شرکت قرارداد خود را با شرکت شرق مدیترانه که گاز طبیعی مصر را به اسرائیل صادر می کند، لغو کردند.
محمد شعیب رئیس شرکت ایگاس در این باره گفت قرارداد تجاری بین این دو شرکت با شرکت شرق مدیترانه روز پنج شنبه گذشته لغو شد. وی درباره علت این مسئله گفت دو شرکت یاد شده به شروط قرارداد پایبند نبودند.
شرکت آمریکایی-اسرائیلی امپال که فعال در شرکت گاز شرق مدیترانه است و خطوط لوله ها را مدیریت می کند اعلام کرد مصر لغو قرارداد را به آن اطلاع داده است. این شرکت این تصمیم مصر را غیر قانونی توصیف و اعلام کرد راه های قانونی را دراین باره بررسی می کند.
تاریخ قرارداد به سال دو هزار و پنج باز می گردد. اسرائیل در تولید چهل درصد از انرژی برق به گاز مصر وابسته است. بر اساس این قرارداد که مدت آن بیست سال بود مصر گاز را تقریبا به نصف قیمت هزینه تولید آن به اسرائیل می داد.
دادگاه اداری مصر بارها در زمان حسنی مبارک، رئیس جمهور مخلوع مصر، رای داد که صدور گاز به این قیمت به اسرائیل باید متوقف شود. از سوی دیگر، مردم مصر گاز کشور خود را به قیمت گران تر می خرند و در این باره با بحران مواجه اند.
این تصمیم جنبه سیاسی ندارد. بخش های گسترده مردمی در مصر این قرارداد را تحریک آمیز و یکی از نشانه های فساد و پایمال شدن حقوق مردم مصر می دانستند.
۰۰:۰۸:۳۱٫۰۵

IRIBNews RSS PoliticNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.