سقوط جویندگان کار در باتلاق محیط های نامشروع

۲۸ آبان ،

سقوط جویندگان کار در باتلاق محیط های نامشروع، تهدیدی بزرگ بر تضعیف امنیت اجتماعی است.

شریف الموتی کارشناس جامعه شناسی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران افزود: محیط کار مرتبط با شغل اشخاص جامعه در میزان اعتبار، نوع شخصیت، کسب درآمد، بروز توانایی و استعدادها، اصلاح ضعف فردی، کسب موقعیت مناسب و ایجاد آرامش موثر است.

وی با اشاره به نقش مخرب بعضی از مدیران در گسترش آسیب های اخلاقی افزود: مدیر به عنوان الگو مناسب برای کارکنان خود با توجه به جایگاه اجتماعی اش نقش بسیار مهمی در ایجاد اعتبار و شرایط مناسب محیط کار، ایجاد محیط امن از لحاظ اخلاقی و اجتماعی، کاهش انحراف های اجتماعی و فسادهای اقتصادی دارد.

الموتی ادامه داد: ایجاد خدشه در محیط کار، وجود اشخاص سودجو از نظر اخلاقی و اقتصادی، سو استفاده اشخاص سودجو از کارکنان دیگر برای انجام وظایفشان، عامل ایجاد آسیب روحی و روانی اشخاص، جو نامناسب اخلاقی در محیط کار، کاهش مسائل اعتقادی و شرعی، افزایش روابط نامشروع است.

وی تاکید کرد: تفاوت واکنش اشخاص مقید مسائل شرعی و اشخاص بی قید و بند، در محیط های نامناسب عامل سرخوردگی اشخاص مقید، کاهش امنیت، سازگاری آنها با محیط کار و ایجاد آسیب های اجتماعی مختلف است.

الموتی افزود: سازگاری اشخاص با محیط کار به سبب نیاز به اشتغال زمینه ی تضعیف باورهای فردی و مذهبی، گسترش ناامنی از نظر رفتار اجتماعی، روابط نامشروع، تضعیف استحکام خانواده، تخریب روابط خانوادگی، کاهش اعتماد فردی نیز عاملی بزرگ در گسترش انحراف ها و اسیب های اجتماعی است.

وی در خصوص تاثیر محیط کار ناسالم بر کاهش ازدواج گفت: وجود زنان بی حجاب، بی قید و بند با ظاهری نامناسب سبب تحریک مردان و سو استفاده ی آنها از جو حاکم عامل کاهش ازدواج، عدم تشکیل خانواده، تضعیف روابط اشخاص خانواده، تزلزل خانواده، افزایش بی بند و باری، فحشا، تضعیف ایمان جامعه، ایجاد خطشه در باورهای جامعه و بسیاری از پیامدهاست.

وی با تاکید بر گسترش آسیب های محیط کار گفت: افزایش محیط های نامناسب در نظام کار و حضور مدیران سودجو و بی قید و بند با استخدام اشخاص نامناسب مرتبط با شرایط خودشان سبب حذف اشخاص مقید از اجتماع، گسترش انحراف ها و آسیب های اجتماعی می گردد.

الموتی با اشاره به راه های پیشگیری اسیب های محیط کار گفت: حضور اشخاص مقید در جامعه و محیط کارهای مختلف، مدیران با ایمان، معتقد، حاوی روابط اجتماعی و خانوادگی قوی، کنترل اشخاص از سوی خانواده، کنترل اجتماعی زمینه را برای جلوگیری از آسیب های حاصل محیط کار نامناسب، انحراف و آسیب های اجتماعی مهیا می سازد.

وی افزود: بهترین راه پیشگیری از این آسیب تقویت خودباوری، انتخاب کار و محیط مناسب و سالم ، تقویت اعتقادات معنوی و مذهبی حضور مدیران شایسته در نظام کار است./ز


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.