سود دلالی میوه؛ سالانه ۱۷ هزار میلیارد تومان!

در صورتی که بهترین میوه کف بازار کمتر از ۱۰۰۰ تومان است به دلیل سیستم معیوب توزیع، قیمت هر کیلو میوه برای مصرف کنندگان حداقل ۲۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

 

مجتبی شادلو ـ رییس اتحادیه باغداران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تصریح کرد: دلالان به اندازه‌ هزینه‌ تولید، سود باغدار، هزینه نگهداری در سردخانه و هزینه حمل‌ونقل از بازار میوه سود می‌برند و سالانه میلیاردی از محصولات باغی بهره‌ می‌برند.

 

به گفته وی در حال حاضر هلو انجیری درجه یک کیلویی ۷۰۰ تومان از باغدار خریداری می‌شود که با احتساب هزینه‌ سردخانه و حمل‌ونقل کیلویی ۱۵۰۰ تومان در بازار عمده عرضه می‌شود اما واسطه‌ها به اندازه‌ تمام هزینه‌ها و مزیت تولید سود می‌برند و این محصول را بیش از کیلویی ۳۰۰۰ تومان در مغازه‌های خرده‌فروشی عرضه می‌کنند در صورتی که نه جایگاهی دارند و نه مالیاتی می‌پردازند.

 

شادلو توزیع و بازار معیوب پس از تولید را تهدید و خطر جدی برای تولید میوه کشور که مزیت اقتصادی است، برشمرد و تصریح کرد: واسطه‌های میوه اجازه نمی‌دهند شیرینی تولید به کام مصرف‌کننده باشد.

 

رییس اتحادیه باغداران معتقد است طرح انتزاع وظایف بازرگانی بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث برطرف شدن چالش‌های پس از تولید و توزیع خواهد شد.

 

وی گفت: با توجه به این‌که اگر تولید و توزیع در اختیار یک دستگاه باشد و یک متولی داشته باشد، اطلاعات تولید در بازار توزیع نیز منتقل خواهد شد و مشکلات برون‌سازمانی که در حال حاضر گریبان‌گیر تولید‌کننده و مصرف‌کننده شده برطرف می‌شود.

 

شادلو تاکید کرد: اگر بخش تولید و بازار مصرف کشاورزی در یک دستگاه متمرکز شود چالش‌های فعلی برطرف خواهد شد.

 

رییس اتحادیه باغداران اظهار کرد: در حال حاضر تولید هیچ‌گونه مشکلی ندارد و بستر بسیار خوبی در این بخش فراهم شده اما بازار میوه از نبود مدیریت رنج می‌برد.

 

براساس اعلام مسوولان سالانه بیش از ۱۷ میلیون تن انواع محصولات باغی در کشور تولید می‌شود که اگر دلالان به‌طور میانگین کیلویی هزار تومان از هر کیلو میوه سود ببرند، سالانه بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان تنها از محصولات باغی عایدشان می‌شود…

بازرگانی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.