سیارات گازی منظومه شمسی بیش از ۵۰ قمر دارند

۱۶م دیماه ،

سیارات منظومه شمسی به دو دسته سیارات زمین گون و سنگی و سیارات مشتری گون و گازی تقسیم می شوند که تمامی سیارات گازی بیش از ۵۰ قمر در اطراف خود دارند.

به گزارش خبرنگار  دانش های روز باشگاه خبرنگاران: علی ابراهیمی سراجی رویتگر هلال ماه در خصوص قمر می گوید:اجرام آسمانی که به دور اجرام بسیار بزرگ در حال چرخش می باشند را قمر می گویند و بنابراین تعریف، سیارات منظومه شمسی قمرهای طبیعی خورشید محسوب می شوند و ماهواره هایی که برای تحقیق رصد و ارتباطات به مدار زمین یا سیارات و قمرهای طبیعی پرتاب می شوند قمرهای مصنوعی نامیده می شوند.

تحقیقات نشان داده در اطراف سیارات خاکی منظومه شمسی که سیارات زمین گون نام دارند تنها سه قمر و در اطراف سیارات گازی یا مشتری گون بیش از ۵۰ قمر در حال چرخش می باشند که بعضی از آن ها علاوه بر قمر دارای حلقه هایی نیز می باشند.

وی تاکید کرد: سیاره عطارد و زهره هیچ قمری ندارد یعنی هیچ جرم کیهانی در مداری مشخص در اطراف آن ها در حال چرخش نیست و سیاره زمین تنها یک قمر دارد که این قمر در زمانی که زمین در حال چرخش به دور خورشید است به دور زمین در حال چرخش می باشد.

فاصله نزدیک ماه به زمین مهم ترین سبب تحقیقات بسیارآن

حجم ماه فقط ۰٫۰۲ حجم زمین و جرم آن یک هشتاد و یکم جرم زمین است اما تاثیراتی که این کره سنگی بر زمین می گذارد بسیار حائز اهمیت و مهم محسوب می گردد مانند افت و خیز تناوبی آب اقیانوس ها یا جز و مد که نمونه ای عیان از اثرهای ماه بر کره زمین است.

این رویت گر هلال ماه یادآور شد: یکی از دلایل مطالعات بسیار ماه از اولین روز های پیدایش نجوم فاصله کم ماه با زمین بوده است زیرا ماه در حالت میانگین در فاصله ای حدود  ۶۰ برابر شعاع زمین قرار گرفته و اطلاعاتی که تاکنون بدست آمده بیشتر به وسیله رصد ماه به چشم برهنه بوده تا رصد با چشم مسلح و به همین سبب بیشتر این اطلاعات را دانش همگانی نام گرفته است.

ابراهیمی سراجی عنوان کرد: یکی از ویژگی های منحصر به فرد ماه حالت های مختلف ماه در زمان طی یک دوره کامل چرخش خود به دور زمین است که موج می گردد ما این کره پر مهتاب را در چند حالت ماه نو، هلال ، در آسمان رصد کنیم.

 ماه هر روز ۵۱ دقیقه دیرتر طلوع می کند

ماه در مداری بیضی شکل که زمین در یکی از کانون های آن  قرار گرفته به دور زمین در حال چرخش می باشد و همواره نیز یک روی ماه به سوی زمین و قابل ملاحظه است و روی دیگر آن را هیچ وقت ندیده ایم. نزدیک ترین نقطه مداری ماه به زمین حضیض زمینی نام دارد که فاصله ماه از زمین در زمان حضیض ۳۶۰ هزار کیلومتر است اما  نقطه اوج مداری نقطه مقابل حضیض است که ماه در بیشترین فاصله خود با سیاره زمین قرار  خواهد گرفت که فاصله آن با زمین در این نقطه ۴۰۰ هزار کیلومتر است.

وی تصریح کرد: صفحه مداری که ماه در آن قرار دارد بسیار نزدیک به صفحه دایره ابروج یعنی مسیر ظاهری حرکت خورشید بر کره آسمان است و دو نقطه ای که در آن مسیر ماه صفحه دایره البروج را قطع می کند، نقاط کره یا عقدتین نامیده می گردد که این نقطه در فضا ثابت نیست و در جهت حرکت عقربه های ساعت در امتداد دایره البروج حرکت می کنند و برای پیمودن یک دور کامل را در دایره البروج طی کند ولی ماه در نیمی از دوره زمانی ۲۹ روزه در بالای دایره ابروج و در نیم دیگر در قسمت پایینی آن قرار می گیرد این حرکت ظاهراً تند تر ماه سبب می گردد که این قمر هر روز به طور متوسط ۵۱ دقیقه دیرتر از روز قبل در آسمان زمین طلوع می کند.

 فاصله زمانی میان دو حد تقریباً نصف ۲۴ ساعت است

ابراهیمی در خصوص جز و مد دریا ها گفت: سطح اقیانوس ها در تمام فصل های مختلف به صورت کم و بیش منظم بالا می آید و پایین نیز می رود به طور متوسط فاصله زمانی بین دو مد پشت سر هم ۱۲ ساعت و ۲۵٫۵ دقیقه است و دقیقاً نصف زمان طول می کشد تا ماه ظاهراً یک دور کامل زمین را پیماید که این اتفاق تصادفی  نیست و سبب اصلی نیروی گرانش ماه و خورشید است.

ابراهیمی سراجی یادآور شد: ماه در دو دوره تناوبی نجومی و هلالی به دور سیاره زمین می چرخد که دوره نجومی آن ۲۷٫۳۲ روز و دوره هلالی آن ۲۹٫۵۳ روز طول می کشد و در زمان چرخش سرعتی حدود یک کیلومتر بر ثانیه را به خود اختصاص می دهد که سرعت گریز از مرکز آن را ۲٫۳۸ کیلومتر بر ثانیه تخمین زده ایم./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.