«شب یک، شب دو» از تهران تا نیویورک

جام جم آنلاین: فصل بهار و تابستان با وجود این‌که فصل تعطیلی برای بخش تجسمی محسوب می‌شود اما امسال از ابتدا اتفاقات مهمی را در خود جای داده که از میان آنها می‌توان به تور نمایشگاهی با عنوان «شب یک، شب دو» اشاره کرد.

این نمایشگاه که در برگیرنده آثار هنرمندان تجسمی ایران است در تهران آغاز شد و در نیویورک به پایان می‌رسد.

در واقع این اتفاق مهم هنری در سه مرحله رخ می دهد، به گونه‌ای که در هر یک از این سه مرحله آثار منتخب تعدادی از هنرمندان در «گالری خرد» تهران به نمایش درآمد و در روز پایانی این نمایشگاه‌ها نشست بررسی و تحلیل آثار با حضور هنرمندان برگزار شد.

پس از پایان این سه مرحله نمایشگاهی، آثار این سه نمایشگاه برای حضور در تور نمایشگاهی از تهران تا نیویورک انتخاب شد که بعد از نمایش در تهران، در گالری‌های پاریس، لندن، شیکاگو، میامی و نیویورک به نمایش درمی‌آید.

سه مرحله این نمایشگاه به این ترتیب است که در مرحله نخست آثار شش هنرمند با نام‌های هما ارکانی، سوده باقری، بهاره رییسی، عسل فلاح، حمیده نجفی و هنگامه عابدین از ۱۹ خرداد در گالری خرد به نمایش گذاشته شد و تا ۳۰ خرداد نیز ادامه داشت. روز۳۰ خرداد هم نشست تحلیل و بررسی آثار این هنرمندان با حضورخود آنان و سیامک دل زنده و شروین پاشایی در گالری خرد برگزار ‌شد.

یکی از اتفاقات قابل توجه در شب یک، شب دو انتشار یک مجموعه کتاب ۴۸ جلدی با عنوان «مینای ایرانی» است که با همکاری نشر مینا و گالری شهرزاد در نیویورک در حال انتشار است.

این کتاب که ۱۲ جلد آن اختصاص به شعر، ۱۲ جلد اختصاص به آثار داستان، ۱۲ جلد مربوط به آثار نقاشی و ۱۲ جلد مربوط به آثار عکاسی است آثار برگزیدگان سه مرحله از نمایشگاه شب یک، شب دو را در خود جای داده است. در واقع آثار برگزیدگان در چهار مجموعه ۱۲ جلدی این کتاب‌ها به صورت مجزا منتشر می‌شود.

مینای ایرانی که ماحصل نمایشگاه حاضر است همزمان با مرحله سوم نمایش آثار رونمایی می‌شود.

البته انتشار کتاب‌های نمایشگاهی یکی از موارد شاخصی است که در اغلب نمایشگاه‌های بزرگ آثار تجسمی رخ می‌دهد. درواقع مسئولان برگزاری چنین اتفاقات هنری به منظور ارائه آثار هنرمندان در ابعاد گسترده و ثبت و نگهداری آنها دست به این اقدام مهم می‌زنند.

رد پای موسیقی در نمایشگاه شب یک، شب دو

شب یک، شب دو از قاعده بهره‌گیری موسیقی در روند برگزاری خود مستثنی نبوده و توانسته با این هنر جایگاه خوبی در بین مخاطبان پیدا کند.

سه نمایشگاهی که هم‌اکنون در حال برگزاری است از وجود آثار آهنگسازی چون کسری پاشایی بهره برده است به گونه‌ای که این آهنگساز برای هر یک از مراحل نمایشگاه و براساس آثاری که در آنها به نمایش درآمده سه موسیقی مجزا ساخته که در زمان برگزاری نمایشگاه‌ها متناسب با هر یک در فضای نمایشگاهی پخش می‌شود.

در واقع می‌توان گفت که موسیقی نیز در شب یک، شب دو راوی هنر هنرمندان تجسمی است که این روایت در خارج از مرزها نیز می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد چرا که هنر ایرانی در کنار موسیقی ایرانی بازگوکننده فرهنگ غنی کشورمان است.

پایان خط در نیویورک

آثار شب یک، شب دو که پیش از این در صفحه‌ اینترنتی شهرزاد گالری به‌ نمایش در آمده بود، توسط پویان زندی انتخاب شده و برگزیدگان آن نیز از سوی شروین پاشایی که خود مسوولیت برگزاری کل این نمایشگاه را دارد، انتخاب می‌شوند و در نهایت به مجموعه مینای ایرانی راه پیدا می‌کنند.

قطار این نمایشگاه که از تهران به راه افتاده مقصدهای متفاوتی برای ارائه هنر ایرانی در غرب دارد و در نهایت در یک گالری در نیویورک به کار خود پایان می‌دهد حال باید دید ماحصل این جریان هنری که از تهران تا نیویورک را دربر گرفته تا چه حد می‌تواند در کنار هنر نقاشی غرب که سال‌هاست دنیا را احاطه کرده حرفی برای گفتن داشته باشد.

سحر طاعتی – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.