عسگری: حق داوران به درستی ادا نشد

۱۷فروردین۱۳،

14-110.jpg

جامعه داوری فوتبال ایران در سال ۹۱ مانند سال‌های قبل با انتقادها و اعتراض‌های شدید اهالی فوتبال روبرو بود. شدت این اعتراض‌ها گاهی آن قدر بسیار شد که به اهانت به داوران منجر شد و در نهایت چند تن از داوران ایرانی از امر قضاوت کناره گرفتند.

برای بررسی این نکته که چقدر از این اعتراض‌ها منصفانه و چه بخشی از آنها، غیر منصفانه بوده و این عملکرد داوران در سال ۹۱ چگونه بوده است، با حسین عسگری گفت و گو کردیم.

رییس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عملکرد داوران را در سال ۹۱ در مجموع «قابل قبول» ارزیابی کرد و گفت: در سال قبل اشتباه‌هایی از سوی داوران صورت گرفت که این مساله در همه جای دنیا طبیعی است. البته مقداری از این اشتباه‌ها هم به خاطر هجمه‌هایی بود که پارسال علیه داوران صورت گرفت.

وی ادامه داد: در مجموع عملکرد داوران ما در سال ۹۱ استاندارد بود، ولی سعی می‌کنیم که در سال تازه برنامه‌ریزی کامل‌تری داشته باشیم که داوران با کیفیت بهتری وظایف خود را انجام دهند.

عسگری در ادامه به انتقاد جامعه داوری از عملکرد کمیته‌ انضباطی در قبال داوران اشاره کرد و افزود: همان طور که همه اهالی فوتبال در جریان بودند، مسایلی در سال ۹۱ وجود داشت که فقط مربوط به پارسال نبود. متاسفانه چندین سال است که این مساله وجود دارد که به سبب برخورد نامناسب به این شدت رسیده است. بر همین اساس از رییس و دبیر کل فدراسیون فوتبال خواستیم که فکری برای این مساله کنند، در نتیجه‌ جلساتی برگزار شد و تصمیم های خوبی در آنها گرفته شد که نسبت به قبل بهتر است، اما همچنان این مشکل وجود دارد.

وی افزود: یکی از مواردی که تاثیر مستقیمی روی عملکرد داوران دارد این است که تشکیلات فوتبال شرایط روحی و روانی مناسبی برای آنها ایجاد کند که دچار استرس نشوند. اگر در این بخش تصمیم‌های خوبی گرفته شود همه سود می برند. امکان دارد که این مساله برای یک بازیکن یا یک تیم سخت باشد، اما در کل همه جامعه فوتبال از آن منتفع خواهند شد.

عسگری با تاکید دوباره بر لزوم حفظ آرامش داوران در هنگام بازی، به ایسنا گفت: فرقی نمی‌کند که تماشاگران هنگام بازی به داور توهین کنند یا بازیکنان و تیم حریف. هر چند داوران به سبب جایگاه بالاتری که در مقام قاضی دارند باید بیشتر مورد توجه باشند. باید راه حلی اساسی برای معضل توهین تماشاگران اندیشده شود. فدراسیون فوتبال باید با این مساله مانند کشورهای صاحب فوتبال روز دنیا برخورد کند. چشم‌پوشی از تخلفات کار پسندیده‌ای نیست.

رییس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال همچنین دربارهٔ تاثیر اختلاف‌های داخل جامعه داوری در عملکرد داوران در سال ۹۱، گفت: پیش از این بارها گفتیم که چه کسانی این اختلاف‌ها را ایجاد می‌کنند، اگر اهالی رسانه بیشتر توجه کنند متوجه می‌شوند که اشخاص قلیلی که این مسایل را درست کردند، راه به جایی نبردند. متاسفانه گاهی رفتارهایی در جامعه داوری صورت می‌گیرد که انسان از گفتنش شرم دارد.

وی ادامه داد: بارها بدون سبب و منطق، مسایلی را عنوان کردند که به جامعه داوری و تشکیلات آن ضربه بزنند که اگر لازم باشد آنها را بازگو می‌کنیم. در دو سال اخیر و به ویژه پارسال، این اشخاص بارها داستان‌های غیر واقعی درست کردند. این رفتارها بسیار بد است.

عسگری دربارهٔ عملکرد داوران در بعد بین‌المللی به ایسنا گفت: اکنون داوران بین‌المللی ما اکثر بازی‌های مهم و حساس آسیا را قضاوت می‌کنند. اتفاقا یکی از داستان هایی که همین اشخاص «کاسه داغ‌تر از آش» عنوان کردند این بود که چرا ما در رقابت‌های غرب اسیا داور نداشتیم. مساله این است که این رقابت‌ها اصلا ارزش ندارد و مجری‌اش هم AFC نیست. در عوض داوران ما بازی مهم آسیایی را سوت زده اند.

وی ادامه داد: فغانی بازی ژاپن و اردن را در مقدماتی جام جهانی سوت زد. دو روز پیش محسن ترکی در چین بود و مظفری زاده لیگ قهرمانان آسیا را سوت زد. دو هفته‌ دیگر هم هر سه این داوران در لیگ قهرمانان آسیا سوت خواهند زد. آیا این رقابت‌ها مهم نیستند؟

رییس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال دربارهٔ آخرین وضعیت علیرضا فغانی، کاندیدای قضاوت در جام جهانی برزیل هم گفت: کارنامه او خوشبختانه تا این لحظه خوب بوده و همان طور که به او هم گفته ایم از این جا به بعد فقط عملکرد اوست که در سرنوشتش موثر است. او به امید خدا دو هفته‌ دیگر برای شرکت در کلاس داوری به امارات می‌رود و هفته‌ بعد از آن هم به زوریخ سفر می‌کند.

عسگری ادامه داد: تنها چیزی که اکنون اهمیت دارد این است که تعداد سهمیه‌های آسیا در جام جهانی چقدر است؟ در جام جهانی قبل داوران آسیایی بهترین عملکرد را داشتند. ایرماتوف پنج و نیشیمورا چهار بازی را قضاوت کردند. اگر به این عملکرد توجه کنند و چهار سهمیه به آسیا بدهند، حضور فغانی در جام جهانی تقریبا قطعی است. بدشانسی فعانی این جاست که دو داور مطرح که جزو بهترین‌های دنیا می باشند، آسیایی می باشند و او باید با آنها رقابت کند.

رییس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال در پایان دربارهٔ اولویت کاری جامعه داوری در سال ۹۲، اظهار کرد: مساله‌ای که بیش از هر چیزی دنبال می‌کنیم و خود داوران هم باید به آن توجه کنند این است که آمادگی خود را حفظ کنند. درست است که کمبودهایی وجود دارد و حق داوران آن طور که باید ادا نمی‌شود، اما داوران این شرایط را پذیرفته اند و باید خود را آماده نگه دارند. داوران باید جایگاه خود را بدانند و تلاش کنند که خدای نکرده در یک بازی آسان احساس مسئولیت خود را از دست ندهند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.