عسگری: موسیقی مذهبی در خطر است

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

آسیب شناسی آثار هنری با رویکردهای مذهبی(۲)

حاتم عسگری معتقد است، موسیقی مذهبی در خطر است زیرا مداحان امروزی به محتوای اشعار خود توجه نمی‌کنند در نتیجه مداحان باید در ابتدا الفبای موسیقی را یاد بگیرند و سپس برای اهل بیت بخوانند.

حاتم عسگری، پژوهشگر و ردیف‌دان موسیقی آوازی در گفت و گو با خبرنگار موسیقی ممتاز نیوز گفت: به طور کلی ما دو نوع موسیقی ملی و مذهبی داریم که امروزه بسیاری از خوانندگان به شیوه مذهبی می‌خوانند زیرا چندین سال موسیقی مذهبی رواج پیدا کرد و این موضوع سبب شد که بیشتر خوانندگان امروزی همان راه و روش را ادامه دهند و در مواقع عادی هم به شیوه مذهبی بخوانند.

این پژوهش‌گر در ادامه بیان کرد: متاسفانه مداحان امروزی نمی‌توانند ادای دین کنند؛ زیرا نه تنها روی اصول نمی‌خوانند بلکه در مداحی‌های خود از موسیقی و اشعار پاپ استفاده می‌کنند، به عنوان مثال چند سال قبل خواننده‌ای شعری را خواند که امروزه آن شعر را در مراسم مذهبی می‌خوانند و این موضوع بسیار ناراحت کننده است.

این ردیف‌دان موسیقی آوازی خاطرنشان کرد: همچنین صدا و سیما باید توجه داشته باشد تا موسیقی‌های بی‌محتوا را پخش نکند زیرا همه ما مسئول هستیم و باید معتقد باشیم که در کشورمان ۷۰ میلیون مذهبی داریم که شیعه می باشند و به اهل بیت ایمان دارند در نتیجه باید مراسم مذهبی براساس شان و منزلت انبیا و امامان برگزار شود.

عسگری در ادامه به دستگاه‌های موسیقی مذهبی،اشاره کرد و گفت: به طور کلی موسیقی مذهبی در دستگاه‌های شور، آواز دشتی، آواز افشاری، آواز بیات ترک و نوا است زیرا این دستگاه‌ها به خوبی می‌توانند حزن و اندوه را به مردم منتقل کنند.

حاتم عسگری در پاسخ به این پرسش که در مراسم مذهبی از چه سازهایی استفاده می‌شود، گفت: در ایام محرم و صفر بیشتر از دهل، سرنا، نی و… استفاده می‌شود و باید توجه داشته باشیم که از هر سازی نمی‌توانیم استفاده کنیم به عنوان مثال از ساز تار نمی‌توانیم برای مراسم عزاداری استفاده کنیم.

این پژوهشگر موسیقی باشاره به اینکه موسیقی مذهبی در خطر است، تاکید کرد: به نظر من مداحان امروزی به محتوای اشعار خود توجه نمی‌کنند و این موضوع سبب شده است تا جوانان علاقه‌مند از مسیر اصلی خود دور شوند؛ در نتیجه مداحان باید در ابتدا الفبای موسیقی را یاد بگیرند و سپس برای اهل بیت بخوانند. به نظرم اگر این شیوه ادامه یابد موسیقی مذهبی ما رنگ و بوی مذهبی خود را از دست می‌دهد.

پایان پیام/۴۶ /ب
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.