حاتم عسگری: موسیقی آوازی به کمک مذهب استوار مانده است

۱۳م آذر ،

حاتم عسگری، پژوهشگر و ردیف‌دان موسیقی آوازی در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین در پاسخ به این که مسائل مذهبی تا چه اندازه در حفظ موسیقی تاثیر داشته است، گفت: در قبل موسیقی آوازی از سوی حاکمان منع شده بود و مداحان تنها در ایام سوگواری و ماه‌های عزاداری، اجازه مداحی و نوحه گری داشتند، به همین سبب مذهب توانست نقش مهمی در حفظ موسیقی آوازی و حتی  سازی ما داشته باشد. از سوی دیگر موسیقی آوازی ما از نظر مضمون و محتوا، شباهت بسیاری به موسیقی مذهبی دارد و این نشان دهنده تاثیر موسیقی مذهبی بر  موسیقی آوازی است که  لحن و محتوایی حزن انگیز دارد.

این پژوهشگر در ادامه با اشاره به این‌که موسیقی آوازی به کمک مذهب، استوار مانده افزود: همان طور که می دانیم ملت ما قبل و بعد از اسلام، مذهبی بوده‌اند و این موضوع سبب شده که موسیقی مذهبی ما نسبت به موسیقی سازی پیشرفت بیشتری داشته باشد؛ از سوی دیگر بسیاری از کشورهای مذهبی نتوانستند ارتباط خوبی با ساز برقرار کنند ولی بیشتر ایام از لحن و کلام برای عزاداری و انتقال غم و اندوه استفاده می کنند.

این ردیف‌دان در ادامه از بعضی نوحه گری ها انتقاد کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از مداحان، نوحه ها را روی اصول نمی خوانند زیرا محتوا، شعر ، آهنگ آنها اصلا مذهبی نیست و از ادبیات عاشورایی استفاده نمی شود در صورتی‌که در ایام سوگواری ماه محرم باید از ادبیات عاشورایی استفاده شود.

حاتم عسگری در ادامه دربارهٔ ادبیات عاشورایی گفت : ادبیات عاشورایی شاخه ای از ادبیات آیینی است و منظور، آن ادبیاتی است که به حوادث مربوط به عاشورای حسینی پرداخته و از وقایع نهضت حسینی چه در قالب مدح و مرثیه وچه در قالب حماسه و اسطوره یاد کرده باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه بعضی ادبیات عاشورایی را به حوادث کربلا محدود نمی کنند و این موضوع سبب شده  که بسیاری نوحه ها از حالت اصلی و سنتی خود خارج شوند چراکه بسیاری از مداحان از هر ادبیاتی استفاده می کنند و متولیان فرهنگی در چند سال اخیر به این موضوع رسیدگی نمی کنند. در حالی‌که ما باید توجه داشته باشیم این نوحه ها سبب می گردد مردم و جامعه از مسیر اصلی دور شوند.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه بعضی ابیات در شان و جایگاه ائمه اطهار نیست ، افزود: شعری که انتخاب می گردد باید مذهبی و آیینی باشد و ادبیات آیینی به ادبیاتی گفته می گردد که انسان را به سوی کمال وخداوند هدایت نمایدو از مفاهیم دینی ومکتبی سرشار باشد، در حالیکه در نوحه های امروزی کمتر از ائمه و وجود خدا صحبت می گردد.

حاتم عسگری در پایان گفت: این اشخاص باید توجه داشته باشند که وظیفه دینی مهمی بر گردن دارند و باید این وظیفه را به درستی انجام دهند.

منبع: هنرآنلاین


موسیقی ایرانیان
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.