عمده ترین میزان مصرف انرژی در کشور مربوط به بخش های غیرمولد است

‘سعید مهذب ترابی’ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: از کل مصرف انرژی در کشور به ترتیب بالغ بر ۳۷ درصد آن در بخش های خانگی و تجاری، بخش صنعت ۲۳ درصد، بخش حمل و نقل ۲۷ درصد، کشاورزی ۴ درصد و مابقی در سایر مصارف بوده است.

به گفته ی مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی ایران ، با بررسی های که در بخش های مصرف کننده (خانگی، تجاری، صنایع و حمل و نقل ) به عمل آمده حداقل بالغ بر ۱۵ تا ۳۰ درصد پتانسیل صرفه جویی در انرژی وجود دارد.

مهذب ترابی با بیان اینکه میزان مصرف انرژی از شاخص های توسعه یافتگی در کشورها به شمار می رود، گفت: باید بررسی کرد که آیا مصرف انرژی در راستای ایجاد ارزش افزوده بوده و یا در بخش های غیرمولد مصرف شده است . اگر گزینه نخست درست باشد، نشان دهنده شکوفایی صنعتی و تولید و در نتیجه رفاه اجتماعی کشورهاست.

وی ضمن مقایسه مصرف انرژی در ایران و جهان خاطر نشان کرد: میانگین مصرف انرژی الکتریکی هر خانوار ایرانی حدود ۲ هزار و ۸۵۰ کیلووات ساعت در سال است که در مقایسه با کشورهای صنعتی پایین اما نسبت به هندوستان، عراق و اندونزی و میانگین جهانی بالا است.

مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی در عین حال شدت مصرف انرژی( میزان انرژی مصرفی به هر یک هزار دلار تولید ناخالص داخلی کشور) در کشور را بیش از دو برابر میانگین جهانی اعلام کرد.

مهذب ترابی با اشاره به اهدافی که برای کاهش مصرف انرژی و بهینه سازی آن در نظر گرفته شده است، گفت: طبق اسناد بالادستی و براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، شاخص شدت انرژی کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه، حداقل دو سوم میزان کنونی و تا پایان برنامه ششم توسعه، یک دوم میزان کنونی هدفگذاری شده است.

به گفته ی وی پیش نیاز رسیدن به این اهداف استفاده از اهرم های سیاستی، اصلاح الگوی مصرف، هدفمندی یارانه و ساختار منسجم مدیریتی است.

مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی اولویت دادن به افزایش بهره وری در تولید، انتقال و مصرف انرژی در ایجاد ظرفیت های جدید تولید انرژی،تدوین برنامه ملی بهره وری انرژی را از دیگر راهکارهای رسیدن به اهداف فوق عنوان کرد.

اعمال سیاست های تشویقی نظیر حمایت مالی و فراهم کردن تسهیلات بانکی برای اجرای طرح های بهینه سازی مصرف و عرضه انرژی، افزایش بازدهی در فرایندهای انرژی بر، فراورده های انرژی بر، افزایش سهم انرژی های تجدیدپذیر نیز از مواردی بود که مهذب ترابی رسیدن به اهداف اسناد بالادستی را در گرو اجرایی شدن این سیاست ها ذکر کرد.

اقتصام**۲۰۲۴**۱۵۶۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۳۹۱۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.