قوالی‌خوانی در همایش باران غدیر اجرا می‌شود

شنبه ۶ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

پیروز ارجمند گفت: حضور گروه قوالی خوانی در سومین همایش بین المللی باران غدیر سبب دست‌یابی iبه مشترکات مذهبی با کشورهایی مانند پاکستان و هند می‌شود.

پیروز ارجمند ،مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری، درباره پیشینه و تاریخ قوالی در کشورمان، گفت: دو شیوه تصنیف خوانی در گذشته وجود داشته با عنوان‌های “قول خوانی” و “غزل خوانی” که در دوره تیموری iبه سمت پاکستان و هند می‌رود و در منطقه کشمیر هر دو کشور متمرکز می‌شود و بعدها نیز بیشتر iبه سمت هند می‌رود.

وی ادامه داد: غزل سرایی با استفاده از اشعار مذهبی شاعران پارسی زبان و iبه خصوص بیدل دهلوی در بین گروه‌های موسیقی پاکستانی و هندی مرسوم بوده و در دوره معاصر هم غزل‌هایی iبه زبان اردو خوانده می‌شود.

ارجمند درباره گروه‌های قوالی نیز گفت: گروه‌های قوالی که همان قول خوانی کشور ما است، از سازهای سنتی هندی استفاده می‌کنند و اشعارشان بار مذهبی دارد و گونه ای از موسیقی اسلامی‌شناخته می‌شود و معمولا در منقبت ائمه و حضرت علی (ع) سروده می‌شود.

وی “بسم الله خوان” و “عزیز میان” را از قوالان مطرح دانست که در ایران هم اجرا داشته اند و گفت: گروه قوالی “عابد مهر علی خوان” نیز از گروه‌های مطرح و باسابقه موسیقی پاکستان است.

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری در خصوص تاثیر قوالی بر موسیقی کشورمان گفت: این تاثیر iبه سبب مشترکات موسیقی کشور ما با هند و پاکستان است.

وی با اشاره iبه حضور گروه موسیقی قوالی در همایش باران غدیر اظهار داشت: ارتباط و تبادل اطلاعات با این گروه دست یابی iبه ریشه‌های مذهبی موسیقی مان را سهل تر می‌کند.

لازم iبه ذکر است امسال در سومین همایش باران غدیر علاوه بر شاخه ادبیات که در دو سال گذشته محور این همایش بود، گروه قوالی نیز با موضوع ولایت امام علی (ع) و واقعه غدیر خم، iبه اجرای برنامه می‌پردازند.

بر اساس این گزارش تفسیری حضور گروه ۶ نفره قوالی از کشور پاکستان با عنوان “عابد مهر علی خوان” و اجرای قوالی خوانی توسط آن‌ها، اتفاق بدیع و ویژه سومین همایش باران غدیر است.
این گروه قوالی پاکستانی با سرپرستی “عابد مهر علی خوان” فرزند قوال شناخته شده پاکستانی استاد “مهر علی خان” در سه نوبت افتتاحیه همایش باران غدیر در تاریخ ۶ آبان ماه از ساعت ۱۸، ویژه برنامه “رحمه للعالمین” در تاریخ ۷ آبان از ساعت ۹ و آیین اختتامیه این همایش در تاریخ ۷ آبان از ساعت ۱۸ iبه اجرا برنامه می‌پردازند.

شایان ذکر است که “عابد مهر علی‌خان” ۱۵ سال پیشینه در عرصه قوالی و موسیقی سنتی دارد؛ وی قوالی را از پدرش استاد “مهر علی خان” و عمویش استاد “شیرعلی‌خان” (برنده جایزه رئیس جمهور پاکستان در سال ۲۰۰۷م) آموخته است.

عابد مهر علی تاکنون در شبکه‌های تلویزیونی معروف پاکستان از جمله “جیو “، “پی.تی.وی”، “کیو.تی.وی”، “ای.تی.وی” و “اپنا.تی.وی” قوالی اجرا کرده است. او تا کنون ۲ آلبوم قوالی و موسیقی منتشر کرده که از سوی هنرمندان و اهل موسیقی در پاکستان مورد استقبال واقع شده است.

وی علاوه بر پاکستان در کشورهای هند، آفریقای جنوبی، اندونزی و … برنامه‌های قوالی را iبه زبان‌های اردو، فارسی، پنجابی اجرا کرده است. وی در قوالی از شعر شعرای معروف از جمله “مولانا، حافظ، جامی، سعدی و امیر خسرو دهلوی” استفاده می‌کند.

پایان پیام/۴۵


آخرین خبرها
منبع: خبرگزاری هنر آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.