کفش‌هایی برای پاهای کوچولو

جام جم آنلاین: وقتی کوچولوها با کفش‌های ظریف و کوچک‌شان توی زمین بازی این طرف و آن طرف می‌دوند و راه می‌روند، کسی چندان دقتی به جنس و نوع کفش‌هایشان ندارد.

گاهی این کفش‌ها با هر قدمی که کودک برمی‌دارد، بوق یا حتی آهنگ می‌زند و گاهی هم چراغ‌هایی از پشت کفش روشن می‌شود تا کودک را تشویق کند راه برود و بدود، اما بعضی از پدر و مادرها حتی چند ماه قبل از آن‌که کودک بتواند راه برود، کفشی برای او می‌خرند و پایش می‌کنند که البته بیشتر جنبه تزئینی دارد.

اغلب بچه‌ها تا وقتی که راه نمی‌روند، به کفش نیازی ندارند؛ به این معنا که آنها قبل از خریدن و پوشیدن کفش باید خوب راه رفتن را یاد بگیرند. حتی پس از آن هم، کفش فقط برای محافظت پاها در مقابل اشیاء و سطوح نامناسب و آلوده مانند زمین‌های خاکی، پارک، خیابان، فروشگاه‌ها و… باید استفاده ‌شود.

جالب است بدانید متخصصان می‌گویند پابرهنه بودن، بهترین حالت برای کودک است؛ بنابراین در فضاهایی که امکانش هست، حتما اجازه دهید کودک پابرهنه راه برود؛ مثلا داخل خانه بهتر است کفش پایش نکنید تا زودتر و بهتر راه رفتن را یاد بگیرد.

بهترین کفش را انتخاب کنید

برای بچه‌هایی که بتازگی راه رفتن را یاد گرفته‌اند، کفش‌های نرمی که کف آن لیز و لغزنده نباشد، بهترین انتخاب است. به کمک همین کفش‌های کوچک، می‌توانید از پاهای لطیف کودک در برابر سرما و گرما محافظت کنید.

البته این را هم باید در نظر داشته باشید که کفش کودک، باید فضای کافی داشته باشد تا انگشتان پا داخل آن براحتی قرار بگیرد؛ بنابراین هیچ‌وقت کفش‌های تنگ و کوچک برایش انتخاب نکنید.

در پنج تا شش سال اول زندگی کودک، کفش‌ها باید با دقت انتخاب شود؛ در واقع بهتر است کودک یک جفت کفش خوب و عالی داشته باشد تا دو جفت کفش نامناسب!

هنگام خرید کفش هم حتما به این نکات توجه کنید:

• اندازه کفش خیلی مهم است به همین دلیل خوب است کودک را برای خرید به فروشگاهی ببرید که فروشنده تجربه کافی در این زمینه داشته باشد؛ چراکه ممکن است پاهای کودک در اثر پوشیدن کفش نامناسب به شدت آسیب ببیند.

• کفش باید نرم و قابل انعطاف باشد. البته قسمت پشت کفش و مکانی که پاشنه پا در آنجا قرار می‌گیرد باید استحکام کافی داشته باشد و بخوبی از پاها محافظت کند.

• کفش‌های گران‌قیمت همیشه بهترین نیست؛ بنابراین هیچ‌وقت با خریدن کفش‌های مارک‌دار، خودتان را به دردسر نیندازید. تنها کافی است کفش مناسبی برای کودک انتخاب و به خوبی از آن استفاده کنید.

کفش‌های خواهر و برادرهای بزرگ‌تر!

پای بچه‌ها زود بزرگ می‌شود و اندازه آن دائم تغییر می‌کند، بنابراین طبیعی است که گاهی خانواده‌ها ترجیح بدهند از کفش‌ بچه‌های بزرگ‌تر برای کوچک‌ترها استفاده کنند، اما آیا این کار درست است و مشکلی برای بچه‌ها ایجاد نمی‌کند؟

متخصصان می‌گویند خیلی خوب است که همیشه از کفش‌های جدید استفاده کنید ولی اگر قرار است کفشی برای دومین بار هم مورد استفاده قرار گیرد، باید همه موارد را در نظر بگیرید.اولین نکته این است که ظاهر کفش نباید در اثر زیاد پوشیدن نفر اول، خیلی تغییر کرده باشد.

علاوه براین باید کفش‌ را به دقت بررسی کنید تا اگر مشکل خاصی در آن وجود دارد، قبل از پوشیدن برطرف شود؛ چراکه پوشیدن یک کفش نامناسب می‌تواند بسیار دردسرساز شود. (جام جم – ضمیمه چاردیواری)

منبع: cyh.com


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.