مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان: مداحان در عزاداری‌ها از شعرهای پرمحتوا استفاده کنند

۰۷م آذر ،

DSC_7320 copy.jpg

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان لرستان با بیان این‌که «در مراسم عزاداری محرم شاعران باید تلاش کنند شعر مستند بسرایند» گفت: مداحان از شعرهای پرمحتوا استفاده کنند چرا‌که مداحی یک منبر است و باید پیام‌رسانی داشته باشد.

حجت‌الاسلام علی خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه لرستان، به نقش مؤثر عزادری محرم در آگاهی‌بخشی و بصیرت‌بخشی به مردم اشاره کرد و افزود: بصیرت‌بخشی یک عزاداری بستگی به نوع مدیریت بانی آن مجلس دارد، اگر رییس و مدیر هیات عزاداری تنها هدفش این باشد که جمعیتی را دور خود جمع کند آن مجلس پیام‌رسانی درستی ندارد و در صورتی‌که هدفش تبیین مبانی دینی و اصول عقاید باشد به همان میزان آن مجلس می‌تواند پیام‌رسانی و بصیرت‌بخشی داشته باشد.

وی اظهار کرد: لازم است با توجه به این‌که اشخاصی که در مجالس عزاداری شرکت می‌کنند ساعاتی از وقت و عمر خود را اختصاص به حضور در آن مجلس و محفل عزاداری می‌کنند، دقت شود عمر مردم در این مجالس به بطالت نگذرد.

خادمی ادامه داد: برای برگزاری مراسم عزاداری محرم باید مساجد را تقویت و سعی کرد، هیات‌های عزاداری به سمت فضاهای مسقفی مثل مسجد، حسینیه و تکیه سوق داده و در این مجالس از حضور علما و روحانیون استفاده شود.

وی به تأثیرگذاری مداحی در مخاطبان مجالس عزاداری محرم اشاره کرد و گفت: شاعران باید تلاش کنند شعر مستند بسرایند و مداحان از شعرهای پرمحتوا استفاده کنند چرا‌که مداحی یک منبر است و باید پیام‌رسانی داشته باشد.

این مقام مسوول افزود: در مجالس عزاداری امام حسین(ع) باید در کنار سینه‌زنی و نوحه خوانی مردم با پیام‌ها و فلسفه قیام کربلا آشنا شوند.

خادمی در بیان راهکارهای ارائه الگوهای عملی از فرازهای زندگانی سیدالشهدا(ع) گفت: همین دسته‌جات عزاداری و برپایی مجالس و محافل عزاداری راهکار مناسبی برای ارائه الگوهای عملی از زندگی امام حسین(ع) است، کسی که قرار است الگوی جامعه باشد باید برجستگی‌هایی نسبت به دیگران داشته باشد، اول این که ارتباط با خدا داشته باشد، با تقوا و متخلق به اخلاق حسنه باشد که در این بین پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) و بعد از ایشان علمای دین برای الگوگیری شایسته می باشند.

وی ادامه داد: کسی را که به‌عنوان الگو در زندگی انتخاب می‌کنیم باید رابطه ما با خدا را تنظیم و آسان کند و این بصیرت و دقت می‌خواهد و باید توجه داشت انسان با تقلید نمی‌تواند الگویی مناسب برای خودش پیدا کند.

خادمی در بیان ویژگی‌های شخصیتی حضرت زینب کبری(س) با بیان این‌که شخصیت یک انسان متشکل از وراثت، تربیت و محیط است، ادامه داد: حضرت زینب کبری(س) در دامان مادری همچون فاطمه زهرا(س) که خودش پرورش یافته مکتب پیامبر اکرم(ص) بود و پدری همچون حضرت علی(ع) پرورش یافت و این بارزترین ویژگی شخصیتی وی بود.

وی با اشاره به این‌که «اگر هدف انسان خدایی و متعالی باشد مشکلات بر وی آسان و هموار می‌شود» افزود: حضرت زینب کبری(س) در صحنه کربلا به‌دلیل این که هدفش با قصد و قربت و برای احیای کلمه الله بود، سختی‌ها و مصائب کربلا برایش آسان شد و توانست تمامی این سختی‌ها را تحمل کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.