مذهب تکمیل‌کننده موسیقی آوازی است

۰۶م آذر ،

محمد منتشری در گفت‌وگو با هنرآنلاین

محمد منتشری با تاکید بر اینکه موسیقی مذهبی و موسیقی آوازی ما مکمل یکدیگر می باشند، گفت: موسیقی آوازی ما به کمک مداحان ساخته شده است به طوری که همیشه در آواز ایرانی جای پای موسیقی مذهبی دیده می‌شود.

محمد منتشری، خواننده در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین در پاسخ به این پرسش که مسائل مذهبی چقدر در حفظ موسیقی تاثیر داشته است، گفت: به طور کلی موسیقی مذهبی در حفظ موسیقی ملی ما نقش موثری داشته و موسیقی ملی در دوره ساسانیان با رشد چشمگیری رو به رو بوده است، اما با ظهور اسلام بیشتر آوازه خوان‌ها به سمت روضه خوانی و مداحی رفتند و از طریق روضه خوانی و مداحی موسیقی آوازی را حفظ کردند.

این خواننده در ادامه افزود: به نظر من موسیقی آوازی ما به کمک مداحان ساخته شده است به طوریکه همیشه در آواز ایرانی جای پای موسیقی مذهبی دیده می گردد، همچنین موسیقی مذهبی و موسیقی آوازی ما مکمل یکدیگر می باشند و از زمان قبل تا به امروز تکمیل کننده یک دیگر بوده اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بسیاری از گوشه ها و دستگاه‌های امروزی برگرفته از موسیقی مذهبی است که شامل گوشه روح الرواح در بیات ترک، گوشه آوای مهربانی در آواز بیات ترک، گوشه صدری در آواز افشاری و … است، به همین سبب موسیقی مذهبی را حافظ، نجات دهنده و تکمیل کننده موسیقی آوازی می دانند.

منتشری در ادامه با اشاره به اینکه موسیقی آوازی ما به شکل و ترکیب نوحه خوانده می گردد، گفت: در طول تاریخ، موسیقی همیشه همراه با نوحه و روضه اجرا می‌شده است، پس در نتیجه موسیقی آوازی ما از قبل تا امروز رنگ و بوی مذهبی و حزن انگیز داشته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در ایام سوگواری از موسیقی سازی کمتر استفاده می گردد، گفت: موسیقی بیشتر با آواز سر و کار دارد و به همین سبب موسیقی سازی کمتر رواج پیدا کرد. البته بعضی گوشه ها قابلیت خواندن ندارد و این موضوع سبب شده است تا ما این گوشه ها را به وسیله سازهای مختلف اجرا کنیم؛ اما چون تنها به وسیله آواز و کلام می توانیم حس را به مخاطب و شنونده انتقال دهیم به همین سبب موسیقی مذهبی را در حفظ موسیقی آوازی موثر می دانیم.

محمد منتشری در پایان گفت: همچنین از موسیقی سازی در ایام سوگواری استفاده می‌شود، به طور مثال در ایام محرم از سازهایی مانند سنج، طبل بزگ، دهل، سازهای بادی، کرنا، سرنا و…. استفاده می‌شده است.

پایان پیام/۴۶


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.