مذهب در ماندگاری موسیقی نقش بسزایی داشته است

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

هوشنگ جاوید در گفت و گو با هنرآنلاین/

هوشنگ جاوید معتقد است، موسیقی آوازی ایران توسط نواهای مذهبی ماندگار شده است زیرا در دوره‌ای از تاریخ ایران مردم به سمت موسیقی مذهبی گرایش پیدا کردند در نتیجه این نوع موسیقی در میان مردم فراگیر شد.

هوشنگ جاوید، پژوهش‌گر در گفت و گو با خبرنگار موسیقی ممتاز نیوز گفت: به طور کلی موسیقی آوازی ایران توسط آوازهای مذهبی ماندگار شده است زیرا در دوره‌ای از تاریخ ایران مردم به سمت موسیقی مذهبی گرایش پیدا کردند و به همین سبب این نوع موسیقی در میان مردم فراگیر شد.

این پژوهش‌گر در ادامه بیان کرد: ایرانیان پس از اسلام از موسیقی برای تبلیغات مذهبی استفاده می‌کردند به گونه‌ای که برای اعلام سحر و چاووش‌خوانی از موسیقی بهره‌مند می‌شدند؛ زیرا در دوره‌ای موسیقی ممنوع شد و تنها از موسیقی برای ایام عزاداری استفاده می‌کردند در نتیجه موسیقی ایران به کمک مذهب حفظ شده است.

جاوید تاکید کرد: به طور کلی پیش از اسلام سندهای معتبری برای موسیقی وجود ندارد و سندهای موجود حاکی از این است که موسیقی ایران به دو دسته موسیقی حماسه و موسیقی مذهبی و آیینی تقسیم می‌شود. همچنین با تغییر دولت و حاکمان موسیقی هم تغییر می‌کرد، به عنوان مثال در دوره هخامنشی مرثیه‌ها در سطح جامعه گسترش پیدا کرد و کوروش به هنگام مرگ سپاهیان خود سربازان را در آواز به سیاوش وصف می‌کرد که این سوگ را سیاوشان می نامند و این مرثیه تا به امروز در مناطق مختلف در عزاداری‌ها خوانده می‌شود.

هوشنگ جاوید در ادامه افزود: همچنین از دوره ساسانیان با ورود اسلام در موسیقی تحولی عظیم به وجود آمد و موسیقی حماسی از بین رفت و موسیقی ستایشی پدید آمد که این نوع موسیقی عاشقانه، دینی، رزمی و…. بود، در این دوره مردم به مولودی خوانی روی آوردند و بعد از آن در مراسم مذهبی نعت‌خوانی، مناقب خوانی، پرده‌خوانی و شبیه خوانی رواج پیدا کرد.

این پژوهش‌گر موسیقی تاکید کرد: به طور کلی تمامی این هنرها به حفظ موسیقی آوازی ما کمک کرده است و در دوره‌ای موسیقی سازی به کمک موسیقی مذهبی آمد و با یک دیگر ادغام شدند. همچنین هر منطقه‌ای در ایران مراسم و موسیقی مذهبی خاص خودش را دارد و به شیوه خاص خودشان عزاداری می‌کنند.

هوشنگ جاوید در پایان با اشاره به اینکه هر منطقه‌ای برای مراسم مذهبی از سازهای مختلفی استفاده می‌کند، افزود: در مراسم مذهبی بیشتر از سازهایی استفاده می‌شود که بتواند حزن و اندوه را منتقل کند در نتیجه در ایام محرم و صفر از نی، دوتار، دهل و طبل استفاده می‌کنند.

پایان پیام/۴۶/الف


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.