مرد بودن، امتیاز جدید برای پذیرش در رشته‌های پزشکی

مرد بودن، امتیاز جدید برای پذیرش در رشته‌های پزشکی

امتیاز مرد بودن، امتیاز جدیدی است که به امتیازات مثبت پذیرش دانشجو در رشته پزشکی دانشگاه‌های نروژ اضافه شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از یونیورسیتی نیوز، در نروژ پذیرش دانشجو در رشته پزشکی در دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی، شرایط خاصی دارد و در این میان سن، سابقه کار و حتی نمرات مقاطع دبیرستان همگی امتیاز مثبت برای دانشجویان سال جدید است اما هم اکنون یک امتیاز دیگر را باید به امتیازات قبلی اضافه کرد؛ مرد بودن.

طی یک مقاله آسیب‌شناسانه و تحلیلی درباره آمار پایین روسای زن نسبت به آمار بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های پزشکی باعث شده تا نظریات زیادی از این طرح ارائه شود.

موافقان حضور زن‌ها در شغل‌های ریاستی و مدیریتی در حوزه پزشکی، امیدوارند: زمان همه چیز را حل خواهد کرد و در آینده شاهد حضور بیشتر زنان در عرصه‌های ریاست خواهیم بود.

اگرچه زمان به تنهایی نمی‌تواند این مشکل را حل کند. با نگاهی گذرا به تعداد فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی دانشگاه‌ها و آموزش عالی در این کشور و تعداد روسا و مدیران ارشد پزشکی به نکات جالبی دست می‌یابیم.

در سوئد، ۶۱ درصد فارغ‌التحصیلان این رشته زن هستند اما فقط ۱۷ درصد آنها در پست ریاست و مدیریت حضور دارند. در اسپانیا و هلند نیز به ترتیب ۶ و ۱۲ درصد از روسا و مدیران رده بالا از زنان را تشکیل می‌دهند. فعالان سیاسی و اجتماعی با تاکید بر تعادل بین جنسیت، خواستار سرعت بخشیدن به طرحی مبنی بر افزایش حضور زنان در عرصه دولتی شدند.

کمیته حمایت از حقوق بانوان با تاسف از وضع موجود معتقد است زنان در اقصی نقاط جهان همواره نتوانسته‌اند در اجتماع به حق برابر برسند و یکی از این دلایل این است که بعد از یک زایمان و بچه‌دار شدن خیلی از خانم‌ها حاضر به کار نیستند و این جای تاسف دارد.
 


JazabNews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.